Van virtuele Linux naar fysieke HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Abyssion

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jan 2010
Hallo allemaal,

Ik zit op het moment met de volgende situatie:

Ik heb een hardeschijf gekregen die ik moet gaan formatteren, maar voor ik dat gedaan heb moet ik een backup maken van de bestanden. Nu heb ik deze hdd aangesloten aan de computer en ik probeerde het hierop te bereiken, wat niet lukte. Bij schijfbeheer stond dan ook '(Onbekende partitie)'. Omdat ik wou weten hoe dit nou precies zat heb ik Norton partition magic geinstalleerd en gekeken. Het bleek dus dat het van Linux kwam.

Als gevolg hierop heb ik een virtuele linux geinstalleerd (Ubuntu) en gekeken of ik de schijf hieruit kon bereiken. Het is me gelukt om vanuit de virtuele linux verbinding de maken met het fysieke systeem, maar ik heb alsnog geen idee hoe ik deze schijf kan bereiken. Is hier toevallig een Linux expert die weet hoe ik deze wel kan bereiken? Ik heb al het een en ander nagezocht en ik denk dat het iets is met het 'mount' commando...

Alvast bedankt allemaal:)

edit: Op het fysieke systeem staat windows xp proffesional

Laatst bewerkt:
Probeer de Ubuntu live-cd te downloaden en start de pc daarvan op (installeren is niet nodig, de live omgeving voldoet). Ubuntu komt standaard met de ntfs-3g driver en bevat door de mogelijkheid om data naar een ntfs partitie te schrijven.
Als het goed is kun je in bestandsbeheer alle schijven zo niet, dan is het uitvissen wat welke naam de Linux kernel aan welke schijf heeft gegeven. Uitgaande dat Windows /dev/sda1 is (eerste partitie van de eerste schijf) en de Linux schijf /dev/sdb1 (eerste partitie van de tweede schijf), kun je het van uit de Live omgeving het ook zo doen (de live gebruiker heeft geen wachtwoord voor sudo), vannuit de terminal:
Noot: Het formaat dat Linux gebruikt voor de benaming van schijven is doorgaans /dev/sdxy. "x" is de letter aangeeft welke schijf het eerste en y het cijfer van de partitie op die schijf.
Code:
sudo mkdir -pv /mnt/linux && sudo mkdir -v /mnt/win
Vervolgens mounten:
Code:
 sudo mount -v -t ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/win && sudo mount -v /dev/sdb1 /mnt/linux
Nu kun je met de bestandbeheerder navigeren na deze locaties en de data kopieëren.

Laatst bewerkt:
Je zou eerst moeten zien te achterhalen, wat voor file system erop staat ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan