van Vista naar Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

daudt52

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2011
betse mensen,

een vraag mbt. 2 systemen.
Op mijn vaste computer heb ik Vista op staan en wil graag Windows XP erop hebben.
Ik heb een gesealde Microsoft Windows Home Edition en wil deze op mijn computer installeren.

Kan dit ongestraft, of moet ik eerst een back-up maken van al mijn belangrijke bestanden?

Kan ik dan Windows XP installeren?

Graag advies, let wel ik ben een leek op dit gebied en probeer stap voor stap dit te begrijpen,

alvast bedankt,
groet,
Daudt

Wil je een dualboot, dus XP naast het al aanwezige Vista?
Of wil je alleen XP en daarop belangrijke bestanden terugzetten.

Ok gecontroleerd bij de producent of je alle XPdrivers op kunt halen.
Mogelijk ook sata-drivers nodig!
Dit als je in het BIOS de harddisk mode niet kan wijzigen in IDE. Die staat nu w.s. op AHCI. daardoor vind je cd de disk dan niet en heb je een geslipstreamde installatiecd nodig of diskette.
Zie: http://www.schoonepc.nl/instal/windows_xp_slipstreamen_autstreamer_nlite.html

Laatst bewerkt:
je kunt niet softwarematig downgraden naar XP. Je zult inderdaad een backup moeten maken van je data. Dat kan handmatig, maar je zou ook een backup kunnen maken met een imaging programma, zoals true image. Dan kun je altijd nog terug.

Nadat je je bestanden hebt gebackupped zou je je PC kunnen formateren en een nieuw installatie doen. Je hebt een officiele Win XP versie, dus dat is geen probleem.

Welkom op Helpmij....

Bovenstaand sluit ik me bij aan.Ik zie er nog wel een maar aan.
En dat is:Nu staat er vista op en met enige zekerheid gok ik dat er in dat systeem een Sata schijf zit.XP kan zelf niet zomaar met Sata omgaan.
Dan zal je of,Sata drivers moeten intregreren in de xp set-up ofwel een aanpassing in je bios.
Je zult dus aan de hand van de specs van dat systeem moeten kijken of er xp drivers(en ook de sata dus)gegeven worden.

Backuppen!
Houdt wel in dat je nooit geïnstalleerde programma's terug kan zetten.
Alleen losse data.
Het register is immers nu een nader.

Laatst bewerkt:
reactie op Vista naar Windows XP

beste mensen,

ik ben er bijna denk ik, nog even mijn onzekerheid wegnemen voordat alles gedeleted wordt.

Als ik het goed hebt kan ik dus het volgende doen:
1. belangrijke bestanden cq documenten back-uppen op DVD of Externe harde schijf;
2. Nieuw gesealde Windows XP installeren.

Als ik dit zo uitkan voeren kan er verder niets misgaan?

DE BEDOELING IS OM VISTA HELEMAAL NIET MEER TE GEBRUIKEN

Laatst bewerkt:
Nee, eerst controleren of XP op deze pc ondersteund wordt!
Dus naar de fabricant pc en kijken ( en downloaden alvast) of je er alle drivers staan.
In het bijzonder de sata!

Met APtje eens. Wanneer dan alles in orde is, dan zou je tijdens de XP installatie nog wel even de oude vista installatie weg kunnen gooien door de partitie te verwijderen.

Wat bedoel je met:

Dus naar de fabricant pc en kijken ( en downloaden alvast) of je er alle drivers staan.
In het bijzonder de sata!

Dus op de site van HP?:
Compac Presario
Microsoft Works 8.5 (dit staat op een sticker vermeld)
Alle drivers- welk-

Welke compact Presario?
Graag Type/Uitvoering.

Op de site van HP vind je alle drivers.
Je zal je er van moeten vergewissen dat er alle drivers voor XP staan.

Maar plaats maar welke compaqt presario, dan kijken we met je mee.
http://www8.hp.com/nl/nl/support-drivers.html

dit zijn de gegevens

Windows Vista Basic
Systeem:
HP
Model: SR5020NL
Classificatie:
2,9
Processor:
AMD Athlon(tm)64x2 Dual Core Processor 3600+ 1.90 GHz

Windows activeren:
windows is geactiveerd

de gegevens heb ik van het systeem gekeken.

Hoi...

Zou er zelf niet aan beginnen.Hp zelf geeft geen XP ondersteuning en ik ben al beetje aan het rondsnuffeleln geweest of er voor al je onderdelen losse xp drivers te vinden zijn.Wordt lastig klusje.Sata driver kan ik al niet vinden.Chipset evt wel.Lan is ook nog een lastige...kortom...

heren,

wat betekent dit nu voor mij?
Een andere computer aanschaffen? Of . . . . overstappren naar Mac.

"Een dilemma is de juiste keuze maken, dit doe je maar 1 keer." Geen idee van wie dit is, maar vond het wel mooi.

Stap over naar Win7 !
Waarom wil je terug naar XP?

Laatst bewerkt:
aha,

nu gaan we verder, vertel . . .mij meer over de vooruitgang met Win7
Als dit het is, dan ga ik ervoor,

Laatst bewerkt:
heb de computer eens bij een computertechneut gebracht en heeft de Compaq geupdate.
De computer is traag, opent yahoo niet of half, slaat vaak dicht als bijv. Word of een ander programma geopend wordt.
Mailberichten openen, maar kan geen "antwoord" vinden en dus niet kunnen beantwoorden.

Heeft voorheen normaal gefunctioneerd.
Computer wordt alleen gebruikt voor administratieve werkzaamheden.
Meest gebruikte programma's: Word, Excel en er zit Norton op
Geen grafische programma's geinstalleerd (overbodig)

Kortom als ik het vergelijk met de computer van mijn partner met Windows erop (weleenswaar geen 7) dan vindt ik het gebruiksgemak toch prettiger.

Misschien een nieuwe versie van Vista erop? Alternatief?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan