van W98 naar W95 hoe werkt dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

abypam

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2003
ik heb w98 op de computer staan maar geen cdrom er meer van. Ik wil dan maar w95 erop zetten want die cdrom heb ik wel. Maar ik kan het ene programma niet over het andere zetten. Kan ik alles formatteren en de w95 gebruiken?

Welkom op de Helpmij ! :D

yep,

gewoon bootdisk van 95 erin en dan format C:

Laatst bewerkt:
dat is snel! en zo simpel...ik ga het meteen proberen. bedankt!

denk even aan de juiste volgorde,

machine uitzetten bootdisk '95 erin en machine aanzetten of, (als 'ie aanstaat) bootdisk '95 erin, machine met CTRL-ALT-DELETE opstarten en op de A:>
intypen:

format c:

En dan kom je op het punt dat je je cdrom speler niet kunt benaderen. De standaard bootdisk van 95 heeft die functie nl niet.

Download op www.bootdisk.com een opstartdiskette van win98 die heeft nl wel cdrom ondersteuning

of pak de bij de pc meegeleverde diskette waarop de atapi drivers staan............... ;)

nee het is niet gelukt!! sterker nog alles is er nu af en ik kan helemaal niets meer want de harde schijf is geformatteerd en helemaal leeg. De cdrom met w95 is van Gateway en de computer van Compaq presario en blijkbaar wat dat niet compatibel..
Is dit nog op te lossen of moet ik een nieuw besturingsprogramma kopen en zal deze werken omdat niks herkend wordt.
HELP!

In dat geval : doe zoals M@rio schreef: bootdisk van '98 downloaden middels de pc waarmee je deze berichten typt en daarna de cd van Gateway2000 erin.

Type na het booten D: of E: of F: (afhankelijk van het aantal partities) en dan:

setup.exe

btw : ik heb ooit een pc van Gateway2000 gehad en als ik mij niet vergis dan start de Wind CD van Gateway eerst met een eigen menuutje waarbinnen je o.a. kunt kiezen voor het installeren van het besturingsprogramma.

morgenochtend met frisse moed probeer ik al jullie suggesties uit en laat weten of het gelukt is. bedankt alvast.

nee het lukt niet. Bij het opstarten met een floppy met een w98 boot krijg ik de melding van een ongeldige diskette. Is hier een oplossing voor?

nog steeds dezelfde foutmelding. Kan het aan de floppy liggen of heeft compaq een beveiliging zodat er geen andere bootdisk op kan? foutmelding is nog steeds : ongeldige diskette stop er een andere in.

Geplaatst door abypam
sterker nog alles is er nu af en ik kan helemaal niets meer want de harde schijf is geformatteerd en helemaal leeg.

En hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Is dat ook niet met een diskette gedaan?

Groetjes,
Bennie

d'r schiet mij wat te binnen: kijk eens in de bios hoe de bootvolgorde staat ingesteld : a c d (e) of c a d (e).

Niet dat het erg veel mag uitmaken, maar zet, als a niet als 1e is genoemd, de a eens als eerste bootoptie.

nou het is allemaal gebeurd na de bootdisk van w95 waarbij er geformatteerd moest worden om maar een antwoord te geven op een van jullie vragen.
Ondertussen is er wel wat veranderd: met een oude opstartfloppy van w95 lukte het om op a: en ook op c: te komen. maar naar de cdrom te gaan dat lukt dus niet op het juiste moment hoewel ik op een gegeven moment wel een cdrom kon laten werken (tenminste dat dacht ik) waarop werd gezegd dat de cdrom drivers geinstalleerd waren. Maar er gebeurt niks. Bij opstarten krijg ik eerst een bericht dat de atapi cdrom erop stond maar daarna nog steeds bij het opstarten werd vermeld dat er een parameter fout was en atapi niet geinstalleerd was (parameter foutmelding: /p) Ik heb alle floppys van gateway nu gecopiierd via DOS naar de c: en met install geprobeerd alles erop te zetten maar de command.com wordt niet herkend.

zou ik een atapi driver kunnen downloaden?

da's nu net de grap, met die bootdisk van '98 worden gelijk een stuk of wat stuurprogrammaatjes meegeinstalleerd tijdens het booten middels a (dus apart downloaden hoeft niet)

Een tip nog : het is mij ooit overkomen (vraag niet waarom of hoe het kon....) dat na een reboot de d: niet herkend werd als cdrom drive. (kreeg dus een foutmelding van invalid drive o.i.d.)

Door toeval (zeg maar gewoon pissig worden) ben ik vervolgens alle letters van het alfabet afgegaan en tot mijn stomme verbazing kreeg ik bij de z: "antwoord" van de pc in de vorm van weergave in het dosscherm van

z:

m.a.w. de cdromdrive was z geworden na de reboot. Vervolgens dus in z: getypt "setup" (windows 95 cd zat in de drive) en windowssetup ging keurig draaien. Na afloop / installatie van windows was mijn cdromdrive ook weer keurig netjes D geworden.

Laatst bewerkt:
nog steeds niks, maar pasja schreef dat ik in de bios zou kunnen kijken... hoe kom ik daar in hemelsnaam in? want ik kan alleen dos aanspreken.

Start PC opnieuw op en vrijwel direct zie je iets langsflitsen in de trant van "Press ??? to enter Setup". Die ??? staat voor F1, F8, DEL- of END-toets. Het verschilt van PC tot PC. Druk die toets in en je komt in de BIOS.

Groetjes,
Bennie

abypam,

er komt een moment dat je beter kunt ophouden met proberen, je wordt er waarschijnlijk alleen maar nijdig van................

het is op zich nl. redelijk eenvoudig om 95 er weer op te krijgen (als je het al eens eerder hebt gedaan....), zit er niemand bij jou in de buurt die al eens eerder windows ('95) op een schone schijf heeft gezet?

Op zich mag de hele klus niet langer duren (even afhankelijk van je processorsnelheid) dan een klein uurtje.
Daarnaast denk ik dat 't sowieso handig is om er even iemand bij te halen, want windows '95 staat nu niet direct bekend om zijn vriendelijke plug and play faciliteiten, m.a.w. ALS je 'm aan de gang krijgt dan is er een hele beste kans dat je hetzij jouw geluidskaart, hetzij je videokaart, dan wel een ander stukje hardware niet goed geconfigureerd krijgt. Dit wordt alleen nog maar versterkt als je bepaalde hardware hebt die een jaar of twee a drie na de pc gekocht is en ingebouwd. (reden hiervoor is dan weer het feit dat er "externe" stuurprogrammaatjes moeten worden geinstalleerd en als je dat niet eerder hebt gedaan, dan is het een gebed zonder einde............)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan