Van waar van het internet kan ik een Linux of Linuxkloon gratis downloaden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyheels

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Berichten
1.214
Ik heb veel problemen met het installeren van W98SE en XP. Ik wil iets gaan doen met Linux. Waar kan ik de ISO data vandaan halen en deze op een schijf branden??

Uiteraard het liefst "no charge"
 
Ik heb ooit eens Mandrake geprobeert.
De installatie ging makkelijk.
Ik ben verders niet zo thuis in het Linux gebeuren.
 
Hangt ervan af wat je met je systeem wilt doen...

- Debian is de ideale server distro... Wel wat moeilijker!

- SuSE is ideaal voor de echt beginnende linuxer, alleen kost geld. Er is echter wel een life evaluation versie (een "proefversie" die niet na 30 dagen blokkeert ofzo) alleen dat is maar 1 CD en die kan alleen maar geboot worden volgens mij (zoiets als Knoppix; een volledige distro alleen dan zonder install, gelijk van CDrom af). De personal editie met 3 CD's kost geloof ik iets van €40.

- Mandrake is na SuSE het meest geschikt voor de beginnende gebruiker. Download edition is 3 CD's en je kunt ze maar beter alle 3 downloaden. Je zult geregeld na de installatie nieuwe pakketten moeten/willen installeren. Ik ben een tevreden gebruiker nu al 2 maand ongeveer en ik wil niet anders :).

- Slackware is echt voor de diehard bash fanaat. Na installatie kom je op niets meer en niets minder uit op de "dos prompt" (shell geheten) van Linux. KDE en/of Gnome is wel mee geïnstalleerd alleen je zoekt zelf maar uit hoe je een Xfree86 omgeving aan de praat krijgt (Windows achtige omgeving). Niet echt gebruikersvriendelijk natuurlijk maar het geeft wel een kick als je na 5 avonden zweten eindelijk KDE hebt draaien... :D

Dat zijn de belangrijkste distro's dacht ik zo. Voor een download FTP server zou ik je aanraden naar ftp.surfnet.nl te gaan. Lekker dicht bij huis en das te merken! Ik haal met @Home ruim 300 kb/s. Ondersteund meerdere connecties op 1 IP dus als je wil kun je in een half uurtje alle 3 de ISO's rippen.

Na de install kun je op diverse communities terecht voor support mocht je er niet uitkomen. Naast helpmij (maar goed, veel doorgewinterde linuxers zitten hier nou ook weer niet...) zijn er nog een aantal:

- www.nedlinux.nl is een hele goede.
- www.mandrakeclub.nl voor het geval je Mandrake mocht kiezen...
- linux.pagina.nl voor veel van dat soort clubpages en algemene community sites.

Voor de rest: happy linuxing!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan