van wie is dit netwerk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dekleinewitte

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2002
Al enkele dagen maakt mijn pc als ik hem opstart connectie met een draadloos netwerk(onbeveiligd) als ik mijn netwerk wil inschakelen dat met wpa sleutel beveiligd is lukt dit natuurlijk wel.
probleem is dat het onbeveiligd netwerk zeer krachtig is en het lijkt wel of dit van bij mij komt.
Ik ben mischien een beetje blond maar hoe kan ik zeker weten dat dit niet mijn netwerk is dat er zonder mijn weten is opgekomen?
Ik heb angst dat ik bv gehackt ben ofzo en dat anderen nu onverschillig gebruik maken van mijn netwerk.
wie weet hoe ik nu moet te werk gaan om dit uit te zoeken?
Ik ben zelf van plan om gewoon de stekker van mijn modem uit te trekken maar kan ik dan nog zien of ik op dat onbeveiligd netwerk geraak? als dat zo zou zijn ben ik toch zeker dat het niet van mij is of vergis ik mij?

Dat is correct: Als jij je eigen draadloze router uitschakelt en dan vanaf je laptop 'rondkijkt' naar beschikbare draadloze netwerken, dan zou jouw normale draadloze netwerk verdwenen moeten zijn van het lijstje.

Als je helemaal zeker wilt zijn, dan schakel je alles uit wat je aan netwerkapparatuur hebt, dus de routermodem van je provider + je evt. daaraan hangende eigen draadloze router etc.
Komt daarna tóch weer dat onbeveiligde netwerk in beeld bij Beschikbare draadloze netwerken, dan is dat niet jouw draadloze netwerk maar die van iemand in jouw buurt.

Tijs.

zoals ik dus al verwachte is er iets loos.ik heb alles uitgeschakeld en nu vind mijn pc geen beschikbare netwerken meer.als ik de modem opnieuw inschakel vind hij het beveiligd en het onbeveiligd netwerk. Ik denk dus dat het onbeveiligd van mij is.Hoe kan ik dit nu verwijderen?

Hangt er helemaal vanaf welke draadloze router het betreft (merk + type). Het zou bijv. kunnen zijn dat die 2 draadloze netwerken beschikbaar stelt, dus een 'gast-netwerk' voor gasten en een normaal netwerk. Dan zou het gast-netwerk wellicht onbeveiligd zijn.

Vertel dus (maar liever nog: Kijk zélf in de handleiding ervan na of het mogelijk is om 2 draadloze netwerken te maken) het merk + type van het apparaat dat je zojuist inschakelde.

Tijs.

je kan gewoon inloggen op je default gateway wss zonder login gegeven aangezien het onbeveiligd is en zet wpa2 aan dan moet je een encryptie type kiezn ik neem meestal mixed mode; en dan moet je een passwoord op geven waar je dan later mee inlog op de app , en op het draadloze netwerk

@alain1988: Interessant punt dat je naar voren brengt.
Overigens betekent "Niet beveiligd" alleen dat er geen draadloze encryptie wordt gebruikt, maar het betekent niet dat er geen login-gegevens zijn om in te loggen in de configuratiewebsite van de router(!) En juist daarvoor moet je weten welke router het betreft...

Wat interessant zou zijn:
a. De topic-starter verbindt met het normaal beveiligde netwerk.
Gaat daarna checken welke standaardgateway daarbij hoort:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd
In het dan geopende CMD-venster:
ipconfig
arp -d *
ping <ip-adres van de bij ipconfig genoemde standaardgateway>
arp -a <ip-adres van de bij ipconfig genoemde standaardgateway>
Noteer het ip-adres van de standaardgateway en het MAC-adres ("Fysiek adres") dat gevonden is bij het arp-commando.
b. De topic-starter verbindt met het onbeveiligde netwerk.
Gaat daarna checken welke standaardgateway daarbij hoort:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd
In het dan geopende CMD-venster:
ipconfig
arp -d *
ping <ip-adres van de bij ipconfig genoemde standaardgateway>
arp -a <ip-adres van de bij ipconfig genoemde standaardgateway>
Noteer het ip-adres van de standaardgateway en het MAC-adres ("Fysiek adres") dat gevonden is bij het arp-commando.

Het ip-adres van de standaardgateway is interessant voor de aanpak van alain1988. Het MAC-adres is interessant voor mij: Als het MAC-adres van onbeveiligd en beveiligd beiden (ongeveer) gelijk zijn, dan moet het haast wel zijn dat vanaf 1 apparaat er 2 draadloze netwerken beschikbaar worden gesteld. Verschillen die 2 MAC-adressen wezenlijk van elkaar, dan zullen het 2 apparaten zijn die elk afzonderlijk 1 draadloos netwerk beschikbaar stellen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Belgacom of Telenet gebruiker?
Beide providers zijn bezig met het opzetten van een hotspot netwerk dat gebruikt maakt van de verbinding van de thuisgebruikers,zonder echter invloed(of nauwelijks) te hebben op diens surfsnelheid of dataverbruik en veiligheid van je eigen netwerk.Er wordt namelijk een 2de netwerk geactiveerd over jouw toestel.Dit kan je echter zelf uitzetten in de configuratieopties van je breedbandmodem.
Heb dit uitgezet bij 1 van mijn buren met een Belgacom modem........misschien is dit ook op jouw probleem van toepassing?

Laatst bewerkt:
roadworker, ik heb inderdaad een belgacom b-box 2 router en het netwerk is inderdaad van belgacom . de naam is FON_Belgacom. Kan je mij uitleggen hoe ik deze deactiveer? anders moet ik tijdens de weekdagen naar Belgacom bellen.Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat ze zoiets doen? onbeveiligd wil toch zeggen dat anderen er op kunnen of niet? alvast bedankt voor de hulp

Als je via Belgacom de dienst wil de-activeren,0800 20 640 bellen.........als je het zelf wil doen,moet je de logingegevens van je provider bij de hand hebben,je computer verbinden met de modem dmv een netwerkkabel,en dan http://192.168.1.1 intikken in je internetbrowser.
Klik dan op geavanceerde instellingen in de linkerkolom en daarna op de hotspot tab,dan op de knop "disable hotspot" klikken om de hotspot-functie uit te schakelen.......
Anderen kunnen deze hotspot alleen maar gebruiken als ze ook een Belgacom login hebben,en er wordt niks gedeeld van jouw bestanden,FON_Belgacom is een totaal gescheiden wi-fi hotspot netwerk,dat aangeboden wordt om alle Belgacom klanten een optimaal dekkingsgebied te geven voor draadloos internet.

gelukt. was wel ff schrikken hoor. ondertussen had ik via mijn buur al wel ondervonden dat je inderdaad een belgacom login moet hebben.Mijn buur is bij telenet.Deze ziet het netwerk wel maar kan er niet op inloggen.probleem is dus opgelost.
allen bedankt voor de medewerking.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan