Van Windows naar Linux Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wobuzowatsj

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 aug 2009
Ja, uiteindelijk moest het er toch van gaan komen. Ik wil de overstap gaan maken van Windows naar Linux Ubuntu.

Nu heb ik Linux Ubuntu al uitgeprobeerd en over het algemeen kan ik me vrij aardig redden. Maar ik zit nog met één relatief klein probleem. Namelijk het typen van speciale karakters!

Ik heb al van alles geprobeerd, maar zelfs zoiets simpels als een accentje op de 'e' plaatsen lukt me niet. Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik bijvoorbeeld verschillende toetsenborden kan instellen. Soms typ ik teksten in het Grieks of het Mandarijn Chinees. Daarvoor moet ik van toetsenbord kunnen wisselen. Kan iemand mij in heel simpele stappen uitleggen hoe ik dit kan instellen in Linux Ubuntu?

Groetjes,
Ron de Leeuw

Het switchen zou moeten kunnen via: systeem -> beheer -> toetsenbord. Zelf ben ik er alleen nog niet achter welk toetsenbord die speciale tekens ondersteund. Daarom maak ik momenteel gebruik van het volgende:

Klik met je rechtermuisknop op een taakbalk. Kies voor toevoegen aan paneel. Voeg vervolgens "palet met tekens en symbolen" toe. Hier kan je simpel het teken aanklikken en vervolgens met ctrl v het in je tekst plakken. Ik weet dat het niet de ideale oplossing is, maar helaas is het me nog niet gelukt via het toetsenbord :(

Indien je wenst te switchen naar Linux, kan ik je enkel aanraden een distro te selecteren die de KDE windowmanager aanbiedt. (Kubuntu, OpenSuSE) Deze is beter uitgewerkt dan Gnome en hierin kan je bvb in je taakbalk een knop zetten waarmee je on the fly van keyboard type kan wijzigen. zie bijlage.

Bijlagen

• screen shot.jpeg
    screen shot.jpeg
    88,6 KB · Weergaven: 43
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan