van WINDOWS98 naar WINDOWS XP.

Status
Niet open voor verdere reacties.

PKingswood

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2004
Ik ben gisteren begonnen om Windows98 te vervangen door WindowsXP.
Ik heb twee partities (C=System en D=Mijn Documenten). Ik heb eerst de computer opgestart in Ms-Dos en heb C geformateerd. Daarna ben ik begonnen met de installatie van WindowsXP. Toen ik de installatiecode in moest voeren, ben ik gestopt omdat ik niet meer tijd had.
Toen ik vanavond verder wilde gaan met de installatie van WindowsXP, kreeg ik vrij direct (nog voordat om de installatiecode werd gevraagd) de volgende melding:
Stop: c0000221 {onjuiste controlesom kopie}. Kopie Imagehlp.dll is mogelijk beschadigd. De controlesom van de header komt niet overeen met de berekende somcontrole.
Het enige dat ik nu kan doen is de computer resetten waarbij vervolgens alles opnieuw begint. Het lukt mij ook niet meer om in Ms-Dos te komen om C weer te kunnen formateren zodat ik gewoon opnieuw kan beginnen:confused:.
1) Wat moet ik hiermee aan?
2) Heeft WindowsXP niet de beschikking over Ms-Dos? En kan ik dan een hoop leuke oude dos-spellen niet meer spelen:(?

Opstarten met bootdiskette van 98SE en dan Fdisk intypen.
Vervolgens primaire partitie C: (mogelijk non dos als je gisteren gekozen hebt voor NTFS) verwijderen en daarna een nieuwe primaire partitie (C) aanmaken (kies voor NTFS indeling)

Dan diskette eruit, XP CD erin en booten, (druk op een toets als Windows vraagt om vanaf CD te starten !!!) nu installatie opnieuw uitvoeren. Ditmaal niet meer onderbreken!

Laatst bewerkt:
Gelukt!

Het lukt mij niet om met de opstartdiskette van Windows98 Fdisk te starten. Het is mij wel gelukt om langs deze weg de C-partitie opnieuw te formateren waardoor ik WindowsXP opnieuw kon installeren :thumb:.
Als ik het goed begrijp is het dus belangrijk om:
A) De installatie van WindowsXP niet te onderbreken. en
B) Ookal werk ik nu met WindowsXP, altijd de opstartdiskette van Windows98 te bewaren.
Klopt dat? Dankjewel voor je hulp Pasja.

Fdisk zou uitgevoerd moeten kunnen worden vanaf een 98SE disk.
Correct, de installatie van XP moet je niet onderbreken.
Die diskette is altijd handig om Fdisk uit te voeren (als tenminste Fdisk te starten is bij jou ;) ) Je kunt namelijk Windows zichzelf niet laten formatteren, m.a.w. als je ooit een vervuilde C schijf hebt en je wil 'm formatteren, dan kan dat op 2 manieren: met de CD van XP opnieuw opstarten, maar dan loop je het risico dat XP "zegt" dat de versie op harddisk nieuwer is dan degene die je probeert te installeren vanaf CD (= logisch, want met de geinstaleerde versie haal je continue updates binnen) De 2e manier is....... idd. met 98SE opstarten en dan de non-dos partitie (XP) verwijderen, daarna opnieuw aanmaken en formatteren.

Dankjewel

Dankjewel Pasja.
Je hebt mij (en misschien ook anderen ) veel duidelijkheid verschaft.Mijn hartelijke dank daarvoor. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan