• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van word naar excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

smits

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2002
Jaarlijks moet ik deponeringsstukken maken.
Die bevatten tekst en tabellen.
Momenteel maak ik de tabellen in excel en kopieer die naar word.
In word staat de tekstuele toelichting.

Ik zou het graag anders willen doen.
Ik wil ook de teksten graag in excel opnemen.
Dat scheelt me een kopieerslag, terwijl de teksten altijd hetzelfde blijven en het alleen de getallen zijn die wijzigen.

Heeft iemand een suggestie op welke manier ik de teksten die ik nu in word heb, op een eenvoudige manier in excel kan krijgen?
Wanneer ik gewoon kopiëren gebruik krijg ik in excel heel lange regels met een lay-out die er niet uitziet.

Eén brede kolom maken van 60 posities gaat ook niet, omdat ik voor de deponering meerdere kolommen nodig heb om de getallen in kwijt te raken.

Wat je kunt doen is in excel "Plakken special" kiezen en de tekst plakken als "Microsoft Word-document-object". Dan wordt het in excel als plaatje gezien en kun je het nog bewerken door erop te dubbelklikken. (net als dat je excel in word kopieert) Op deze manier kun je de opmaak behouden.

In Excel :

menu Invoegen, Object, bestand gebruiken, Word document selecteren.

Bedankt voor de suggesties, maar het lost m'n probleem nog niet op.

In bovengenoemde oplossingen kan ik "objecten" in excel bewerken.

Ik wel echter gewoon de teksten als tekst in excel hebben.

globaal ziet dat er als volgt uit:

blablabla blablabla blablabla blablabla

rekenstukje

weer een tabelletje

tabelletje die naar de andere tabeletjes verwijst.

enz

Die teksten wil ik nu echter liever niet overtikken uit word, maar op een elegante wijze kopieren.

Ik ben even aan het nadenken en terwijl dat ingewikkelde proces zich afspeelt ;) :D , even een vraagje tussendoor :

de tabellen die jij vult met data, zitten daar ingewikkelde berekeningen / formules in, of zijn het tabellen met data waarin bijv. waardes worden opgesomd?

Heel eenvoudige tabellen. Gewoon optellen, aftrekken en naar elkaar verwijzen.

Die tabellen heb ik al in excel. Die kopieer ik dan in word waar de toelichtende teksten staan.

Deze teksten wil ik graag ik excel hebben.
Ben ik van dat kopieren af.

Wanneer ik deze teksten uit word naar excel kopieer, ziet het er echter niet uit.

Ik hoef dus GEEN TABELLEN uit word te kopieren naar excel.

Hoi Bob,

Wat jij nodig hebt is cellen samenvoegen:
Blok een tekstregel (bijv. A10:H10) af en ga naar Opmaak -> Celeigenschappen
Op het 2e tabblad staat kun je de layout van de cel naar believen aanpassen. Met terugloop kun je meerdere regels in een cel kwijt, met samenvoegen kun je van verschillende (afgeblokte cellen 1 grote cel maken.

De hoogte van de cel kun je met Opmaak -> Rijhoogte instellen.

Tekst toevoegen? met ALT + Enter ga je naar een nieuwe regel in dezelfde cel.

Jeroen

de reden dat ik vroeg of je "bijzonder" moeilijke dingen in de tabellen had is de volgende :

waarom doe je het niet andersom?
Je gebruikt Word als brondocument en wanneer je tabelletjes moet hebben gebruik je gewoon de tabelfunctie van Word, m.a.w. Excel doet niet meer mee..............
Is dat geen mogelijke optie ?

Ik kom met de oplossing van zeedijk een stuk verder.
Lastig is het nog wel om grote stukken tekst in zo'n samengevoegde cel te plakken.

Ik moet dan eerst de hoogte van de rij aanpassen.
Is ook daar iets simpelers voor?

Geplaatst door gast0225
de reden dat ik vroeg of je "bijzonder" moeilijke dingen in de tabellen had is de volgende :

waarom doe je het niet andersom?
Je gebruikt Word als brondocument en wanneer je tabelletjes moet hebben gebruik je gewoon de tabelfunctie van Word, m.a.w. Excel doet niet meer mee..............
Is dat geen mogelijke optie ?

Ik ben gewend dat ik in excel lekker makkelijk een kolommetje met de cijfers van links naar rechts kan verplaatsen.
ff een regeltje kan toevoegen, waarna de telling weer keurig meeloopt, zonder dat ik hoef na te denken.
Ik zal even kijken of dat in word net zo makkelijk gaat.

Ik heb het geprobeerd,.
Excel werkt voor de tabellen toch een stuk prettiger.

Hoi Bob,

Ik ben het met Pasja eens dat Word de betere tekstverwerker en dat Word in veel gevallen te verkiezen is boven Excel. Het blijft toch een beetje behelpen met grote lappen tekst.

Wat je kunt doen is per alinea de tekst in een cel plaatsen. Werkt gemakkelijker met eventuele wijzigingen. Desalniettemin zul je steeds een rijhoogte afhankelijk van de hoeveelheid tekst moeten instellen.
Op een regel tekst (A4) passen circa 70-75 tekens.

Stel dat je tekst in B4:E4 staat dan kun je met de formule F4: =lengte(B4)/70*14,25 een inschatting maken van de rijhoogte van je tekst. Ik zal niet beweren dat het 100% goed gaat maar je hebt een inschatting.

Jeroen

Pasje en zeedijk, jullie hebben me goed op weg geholpen. Hartelijk dank daarvoor ik kom er nu wel uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan