• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vanaf welke datum bepaald bedrag behaald

Status
Niet open voor verdere reacties.

vlotter33

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2014
Beste,
graag zou ik automatisch laten berekenen op welke van de vermelde datums een bepaald bedrag door iedereen samen werd behaald (voorbeeld met fictieve namen/bedragen in bijlage)
Note: de datums staan nooit chronologisch.
Alvast bedankt voor jullie hulp

Bijlagen

Is een draaitabel een optie?

Of de datums even sorteren?

Laatst bewerkt:
Of een matrixformule, bevestigen met Ctrl+Shift+Enter
Code:
=MIN(ALS(SOM.ALS(B2:B16;"<="&B2:B16;C2:C16)>=E2;B2:B16))
Niet geschikt voor veel data.

Beste,
@MarcelBeug: is die formule mogelijk tot 5000 lijnen? Of tot hoeveel lijnen zou het lukken? Alvast bedankt

@Axelcel: een draaitabel is geen optie, aangezien ik obv die datum nog verdere berekeningen wil maken. Ook sorteren op datum is geen optie, aangezien ik in mijn document (die is uitgebreider dan mijn vb doc) 2 kolommen met data heb. Als ik dan de ene kolom op datum sorteer, dan klopt de andere weer niet.
@Vena: jouw formule werkt enkel wanneer data in kolom B chronologisch zouden zijn.

Het kán wel, maar het kan even duren. Je krijgt 5000 x 5000 vergelijkingen omdat elke waarde in kolom B telkens met alle waarden in kolom B wordt vergeleken.
Als vuistregel voor matrixformules houd ik zelf aan 1000 regels, maar als je maar 1 keer die matrixformule hebt, dan valt het misschien wel mee.

Een alternatief is een hulpkolom, bijvoorbeeld in D2 en gekopieerd naar beneden:
Code:
=SOM.ALS($B$2:$B$16;"<="&B2;$C$2:$C$16)

En de kleinste datum bepaal je dan met matrixformule (met maar 5000 vergelijkingen, geen 5000 x 5000):
Code:
=MIN(ALS(D2:D16>=$E$2;B2:B16))

Of, als je beschikt over Excel 2016, gewone formule:
Code:
=MIN.ALS.VOORWAARDEN($B$2:$B$16;D2:D16;">="&$E$2)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan