• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=(vandaag) bij openen draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
excelisten,

de vba heeft me al geleerd dat je met worksheet_activate bepaalde zaken kan bekomen bij het openen van een tabblad.

nu zou ik het volgende willen bereiken...

in heb twee draaitabellen op twee verschillende tabbladen die een overzicht geven van bestellingen voor maaltijden en soep.

in cel b1 staat de datumfilter, dewelke ik elke dag moet veranderen naar de datum van vandaag.

nu vraag ik me af of ik een code kan invoeren die dit voor mij doet... dus bij het openen van de tabbladen zou de datum automatisch moeten aangepast worden aan =(vandaag)

ik heb dit geprobeerd maar helaas:

Code:
private sub worksheet_activate
range("b1").value=date
end sub

hoe kan ik ervoor zorgen dat dus de datum veranderd wordt naar de huidige datum en dat de draaitabel dan ook vernieuwd wordt???

thx in advance!!!
spiesse

Spiesse,

plaats je bestand eens als bijlage...

Ik zal moeten kijken naar een geminimaliseerd bestandje... huidig bestand is al 12 MB groot met meer dan 61000 regels en namen van werknemers...
ik zorg sebiet voor een testbestand

spiesse,

zie bijlage..

Pas op: macro's aanzetten / opslaan als xlsm

Bijlagen

hmhmh, bestand blijkt niet veilig te zijn volgens excel... what happened? ga of kan het alleszins niet openen daar ik op mijn werk zit...

spiesse

spiesse,

in Blad2 heb ik in cel F1 deze formule gezet: =vandaag()
ook heb ik een macro toegevoegd achter Blad 2, die er voor zorgt dat de datum van vandaag gehanteerd wordt:
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
        ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel335").PivotFields("datum").CurrentPage = [F1].Text
End Sub

Het kan zijn dat de Draaitabelnaam bij jouw anders is, dus dat evt aanpassen.

Als je deze stappen uitvoert zou het moeten werken.

dit lijkt me niet te lukken... draaitabelnaam is draaitabel1, dus enkel dat veranderd, en de macro achter blad 2 geplakt...

tiens tiens

en in F1 toegevoegd
Code:
=vandaag()
?

jip, heb wel a1 genomen, en ook [f1].text aangepast naar [a1].text in code...

ik werk wel met excel 2010, weet niet of dit het kan zijn... andere benoeming van functies of zo?

vanavond bij de eerste les vba es vragen ook... ken al iets van vba maar nog veel te weinig :)

Spiesse,

en ik werk met 2003, dus dat zou zomaar van invloed kunnen zijn!
Succes bij de VBA-les. Laat je weten wat de oplossing is?

ga ik zeker doen!
ik vermoed dat .pivotcache moet gebruikt worden.
belangrijkste is dat de datum verandert in mijn filter.. :)
ik hou je alleszins op de hoogte

alvast bedankt!
spiesse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan