• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vanuit brondocument gegevens verdelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter radar
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

radar

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
vanuit verzamelblad gegevens verdelen

Hallo Exceldeskundigen,

De titel is misschien wat vreemd, doch met onderstaande uitleg en het toegevoegd voorbeeldbestandje waarin principe van mijn vraag konkreet wordt gemaakt, ben ik, dacht ik wel, duidelijk.

Ik heb op een tabblad een overzicht van gegevens geordend onder elkaar staan, met daarachter o.a. een overzicht op welk tabblad deze gegevens nogmaals voor dienen te komen. (Uitgangspunt is dus totaaloverzicht).
Gaarne had ik met behulp van formules en/of VBA deze gegevens op het juiste tabblad, of soms zelfs meerdere tabbladen teruggezien en daar dan ook (alfa-) numeriek geordend, zonder lege tussenregels.
In bijgevoegd excelsheet een eenvoudig opzetje gemaakt van hetgeen ik graag zou willen hebben.
De aanvullende informatie die achter de gegevens hoort heb ik gemakshalve weggelaten, die ga ik naderhand via vert. zoeken toevoegen.
Wie kan mij hierbij op weg helpen?

Groet,

Radar

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi

in B1 van tabblad A:

=ALS(RIJ()<=AANTAL.ALS(Totaal!$C$2:$C$13;"x");INDEX(Totaal!$B$2:$B$13;KLEINSTE(ALS(Totaal!$C$2:$C$13="x";RIJ(Totaal!$C$2:$C$13);"");RIJ())-1);"")

en dan Ctrl-Shift-Enter, niet gewoon Enter.

Doorvoeren naar beneden.

Wigi

Ah ja, nog vergeten, de andere bladen:

B:

=ALS(RIJ()<=AANTAL.ALS(Totaal!$D$2:$D$13;"x");INDEX(Totaal!$B$2:$B$13;KLEINSTE(ALS(Totaal!$D$2:$D$13="x";RIJ(Totaal!$D$2:$D$13);"");RIJ())-1);"")

C:

=ALS(RIJ()<=AANTAL.ALS(Totaal!$E$2:$E$13;"x");INDEX(Totaal!$B$2:$B$13;KLEINSTE(ALS(Totaal!$E$2:$E$13="x";RIJ(Totaal!$E$2:$E$13);"");RIJ())-1);"")

Wigi

Wigi,

Allereerst dank voor je reaktie; ik zag mijn vraag langzaam maar zeker wegzakken richting "archief".
Ik was van plan tot morgenochtend af te wachten en dan de vraag nog eens onder de aandacht te brengen, indien er geen reaktie was geplaatst.
Dat is nu niet meer nodig.
Toch een vreemd fenomeen; is de vraagstelling te onduidelijk, moeilijk, onmogelijk, geen uitdaging voor de overige forumbezoekers?
Ik ga morgen aan de slag jouw oplossing proberen toe te passen op mijn spreadsheet en meld me dan weer, zowel als het werkt, (daar ga ik vanuit gezien jouw reputatie) en de lading van mijn vraag geheel dekt, als ook er nog vragen overblijven, c.q. nieuwe vragen ontstaan.

Nogmaals bedankt!:thumb:

Radar

Zonder iemand te willen voor de borst te stuiten, een vaststelling: de functies hierboven zijn moeilijker dan de functies waarmee de gemiddelde Excel gebruiker overweg kan.

Ik hoop dat het opgelost is, anders smijt je het maar opnieuw in de groep.

Wigi

Hallo Wigi,

Respect, respect,respect...

De formule werkt (daar twijfelde ik eigenlijk ook niet aan) en doet dat waar ik naar op zoek was!!:thumb:
Wat ik nou precies gedaan heb, weet ik niet, ik zie het maar als een toverformule, die ik niet moet proberen te snappen, hoewel... het prikkelt wel...
Omdat ik slechts een eenvoudig opzetje gegeven heb om het principe van mijn vraag duidelijk te maken en ik dit ga toepassen in een groter bestand dat ik nog moet opzetten, de vraag of er nog specifieke zaken zijn, waar ik om deze formule toe te passen moet opletten, bij het inrichten van totaalblad.
Zaken waar ik dan bijv. aan denk:
*Moeten bijv. de te combineren gegevens op tabblad naast elkaar staan, of mogen er lege kolommen tussen staan, of kolommen met andere tekst, die niet meegaan in deze formule. (die ik later bijv. via vert. zoeken een plekje geef in de tabbladen a,b,c.
*Mogen er lege regels voorkomen in het tabblad totaal?
En zo zullen er wellicht ook andere zaken zijn.
Kun je me wat dat betreft enkele tips geven?

Groet,

Radar

Andere kolommen ertussen mag je gerust doen, zolang je maar C, D, E aanpast in de formules.

Waar je moet voor opletten is RIJ().

Dit is 1 in de bovenste cel, en als de formule doorgetrokken wordt, staat er nog altijd RIJ() maar gaat de waarde ervan verschillen: 2 voor rij 2, 3 voor rij 3, enz. Als je dus in een andere rij dan rij 1 begint zal je dat wat moeten aanpassen.

Wigi

Hallo Wigi,

Bedankt voor de aanvullende tip; ik ga hiermee aan de slag.
Misschien dat ik gaandeweg het proces nog ergens tegenaanloop waarbij ik hulp kan gebruiken; dan meld ik me weer.
Vooralsnog beschouw ik de vraag als opgelost.

Groet,
Radar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan