Vanuit een datum in kolom verschillende nieuwe datums berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Riette

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2009
Hallo,

Ik ben voor het eerst een database aan het maken. Heb allerlei forumvragen gelezen, maar vind geen duidelijk antwoord.
Ik heb een tabel, waarin in een kolom een intakedatum wordt ingevuld (via formulier). Vervolgens wil ik dat er automatisch drie nieuwe datums worden berekend die steeds 35 dagen later liggen.
Ik heb al vanalles geprobeerd met DateAdd in de standaardwaarde, b.v. =DateAdd("d";35; [Datum oriëntatiegesprek]) maar ik krijg steeds een foutmelding.
Kan iemand me duidelijk uitleggen, waar ik wat moet gaan invullen?

Bedankt

Begin eerst eens met te vertellen waar je je standaardwaarde invult en welke foutmelding je waar wanneer krijgt ;)

Grtz,

Tardis

Wat is de foutmelding die je krijgt? DateAdd moet namelijk probleemloos werken. Je kunt zelfs bij het datumveld een getal optellen, heb je DateAdd niet voor nodig! Je krijgt dan: [Datum oriëntatiegesprek]+35.

Ik heb overigens het vermoeden dat je de nieuwe datums direct wilt opslaan in je tabel, en dat wordt inderdaad een stuk lastiger. Maar is ook helemaal niet nodig, want je kunt de datum net zo makkelijk en snel laten berekenen met een query. Je slaat dus de [Datum oriëntatiegesprek] op in de tabel, en met een query bereken je de volgende dagen.
Vervolgens maak je een formulier op basis van de query, en je ziet netjes alle datums die je wilt zien.
Mocht het echt nodig zijn, dan kun je via een formulier de berekende datums alsnog wel opslaan in je tabel, maar normaal gesproken is daar zelden een reden voor te bedenken.

Ik heb in de tabel al een kolom aangemaakt voor de tweede datum. Im Ontwerpweergave, Veldeigenschappen Algemeen heb ik bij de Standaardwaarde van deze nieuwe kolom, bovenstaande formule ingevuld.
De foutmelding is: Onbekende of ongeldige verwijzing Datum oriëntatiegesprek in validatie-expressie of standaardwaarde in tabel...

Je kan in een tabel geen standaardwaardes afleiden van andere kolommen in dezelfde tabel.
Daarnaast is je aanpak onjuist.
Gebruik een aparte tabel om je intakedatums in vast te leggen.
In een formulier kun je vervolgens wel een standaardwaarde afleiden door de funkties DMax en DateAdd te gebruiken.

Grtz,

Tardis

De datums die berekend worden, moeten wel ergens zichtbaar zijn, dus dacht ik ze in de tabel te zetten. Deze datums moeten ook nog verwerkt gaan worden in een controle-agenda.
Ik heb een formulier gemaakt, dat een soort logboek moet zijn. Daarin moeten alle berekende datums zichtbaar zijn, zodra de eerste datum wordt ingevuld.
Ik heb ook al een query proberen te maken, maar loop daar steeds tegen dezelfde fout aan met bovenstaande formule. Ook gewwon [Datum oriëntatiegesprek]+35 levert een foutmelding op.

Welke foutmelding?
Heb geen glazen bol en kan geen gedachten lezen.
Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere reaktie (aparte tabel en standaardwaardes afleiden in je formulier).

Begin eerst eens met het opzetten van een aparte tabel.

Grtz,

Tardis

De reden dat je de foutmelding krijgt wordt veroorzaakt doordat je een berekening probeert te maken binnen een tabel. Dat zal waarschijnlijk niet kunnen, al laat ik mij graag verbeteren. Wel kun je, op tabelniveau, een check uitvoeren op een tweede datum, die bijvoorbeeld groter moet zijn dan de eerste datum+35 dagen. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wilt: je wil dat het automatisch wordt ingevuld. En dan komen we weer terug op het formulier, dat je daarvoor nodig hebt.
Of je een extra tabel nodig hebt, hangt eigenlijk van je db af, die naar ik aanneem, dezelfde is als je andere vraag?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan