Vanuit een formulier een tabel maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BromsnorII

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Hallo,

Hoe kan ik de gegevens die op een formulier staan in een tabel opslaan? Niet alle gegevens moeten worden opgeslagen in de tabel. Een lijn op het formulier hoeft dus niet te worden opgeslagen.

Groet en dank voor het meedenken,
Sietse

Lijnen sla je sowieso niet op, want die zijn grafisch. Buiten dat snap ik hoegenaamd niet wat je bedoelt. Een formulier is doorgaans aan een tabel gekoppeld, en dan hoef je niks apart op te slaan. Of je hebt een niet-gebonden formulier, maar waar haal je de gegevens dan vandaan? Erg onduidelijk dus...

Hallo,

Ik kan mij onduidelijkheid voorstellen. Ik heb een formulier (ongebonden dus) waarom 4 labels staan, bijvoorbeel "3" "+" "9" "=" en een tekxtbox waarin iets ingevuld kan worden, in dit geval het antwoord op de som. De getallen 3 en 9 kan ik met een beetje code in VB genereren. Het antwoord moet door de gebruiker zelf worden ingevoerd. Na een druk op een knop moeten de 4 labels en het antwoord worden opgeslagen in een tabel. De naam van de tabel moet automatisch worden gegeneerd of middels een invoer / dialoog venster. Dit is maar een voorbeeld, ik begrijp dat het voorbeeld prima gemaakt kan worden door vanuit een tabel het formulier te genereren. Ik wil graag weten of de omgekkerde richting ook mogelijk is, en hoe ik dit dan zou moeten doen.

Groet,
Sietse

Alles kan (nou ja, bijna alles) dus de omgekeerde weg ook. Alleen snap ik het nog steeds niet helemaal; waarom zou je voor elke vraag een nieuwe tabel maken? Lijkt mij erg omslachtig, onhandig en nog zo wat on-woordjes die je denk ik zelf wel kunt toevoegen. Ik zou eerder voor één tabel gaan, met een extra veld waarin je een naam/omschrijving zou vastleggen, wat jij dan de tabelnaam noemt. Voor elk record een eigen tabel? Niet doen.
Verder heb je nog een extra probleem op te lossen, want wat doe je als iemand per abuis twee keer op de toevoegknop klikt? Ik neem aan dat je dat wilt voorkomen, want je zult niet voor één vraag twee records (laat staan twee tabellen) willen maken.

Een ander voorbeeld, ik realiseer me dat het eerste niet de lading dekt. Op een formulier maak ik een planning. Het formulier bevat o.a. twee invoervelden voor de datum. VB berekend het verschil in weken tussen deze data's. Vervolgens moet op een of ander manier een aantal velden worden gemaakt (aantal=aantal weken). VB berekend dan weer wat het een en ander wat, in de aangebrachte velden moet worden gezet. Omdat het verschil tussen die twee data's en dus het aantal weken bij ieder planning anders is kan ik niet uitgaan van een tabel. Vanuit een formulier is het makkelijker weken omdat dit meer overzicht geeft. (omdat ik hier met VB wat meer de weg weet...). Als de planning naar mijn zin is wil ik er dus een tabel van maken. Dan moet de tabel dus ook via een soort dialoog venster van een naam worden voorzien. In jou cursus ben ik iets tegen gekomen over een virtuele recordset. Dis moet ik nog eens heel goed doorgronden, maar dat is voor mij nog een brug te ver.

Groet,
Sietse

Ik zie een werkwijze die in mijn ogen erg ongelukkig is...
Het formulier bevat o.a. twee invoervelden voor de datum. VB berekend het verschil in weken tussen deze data's. Vervolgens moet op een of ander manier een aantal velden worden gemaakt (aantal=aantal weken).

Daar raak je me al kwijt, vrees ik. Ik denk dan gelijk: die gebruikt tabellen die niet genormaliseerd zijn. En dat raad ik dus ten zeerste af. Zeker als het niet nodig is, en je het prima wèl kunt normaliseren.

Als de planning naar mijn zin is wil ik er dus een tabel van maken. Dan moet de tabel dus ook via een soort dialoog venster van een naam worden voorzien.

Zelfde antwoord: als je de tabellenstructuur netjes opzet met gekoppelde tabellen, is er niks aan de hand en maak je voor elke weekset een nieuw record aan (geen nieuwe tabel dus) waarin je met een toevoegquery in een lus dan alle nieuwe records aanmaakt.

Hallo,
In iedegeval bedankt voor je antwoorden, waaruit blijkt dat ik op het verkeerde pad ben. Ik krab nog eens achte mijn oren en probeer het dan toch via tabellen te organiseren. Wellicht kom ik dan nog met vragen.

Bedankt,
Sietse

Maak anders eens een voorbeeldje met wat je nu hebt, en/of wat de bedoeling is. Zolang ik niet weet wat je eigenlijk aan het maken bent, kan ik ook niet meer dan algemene tips geven.

Voorbeeld

Hirbij een voorbeeld.

Het is nog niet 100% Er worden alleen een aantal tekstboxen visueel gemaakt bij het klikken op de knop. Maar als uiteindelijk de hele planning klaar is, moet het worden opgeslagen. Vanuit een formulier is het makkelijker werken qua plannen. Wat ik in de eerdere mailing beschreef over lijnen betrof het maken van een lijn die kan worden gebruikt als grafiek. Dit omdat de grafiek als die in access zit ingebouwd alleen werkt met een tabel.

Werken vanuit tabellen is beter daar ben ik wel van overtuigd. Plannen met planbord als een formulier vind ik prettiger. Maar misschien zijn er alternatieven. Dus vandaar mijn vraag of je vanuit een formulier ook een tabel kunt maken.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Groet,
Sietse

Bekijk bijlage Planning.rar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan