• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vanuit excel word document met samenvoegvelden openen en bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik191283

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2015
Goedemiddag,

Ik heb een word document gemaakt met samenvoegvelden en deze gekoppeld aan een excel bestand. Tot zover werkt alles goed. Als ik het word document met de hand open komt daar de melding op dat er een SQL-opdracht wordt uitgevoerd, hier moet ik "ja" op antwoorden en dan wordt het document automatisch bijgewerkt met de gegevens die in het excelbestand staan. Vervolgens kan ik met de hand het document samenvoegen en daarmee een nieuw document aanmaken.

Omdat ik de kans zo klein mogelijk wil hebben dat iemand per ongeluk in het word document gaat wijzigen heb ik geprobeerd (met behulp van Chatgpt) om bovenstaande te automatiseren. Ik krijg dan de volgende VBA code:

Code:
Sub SamenvoegenNaarWord()
    Dim wdApp As Object
    Dim wdDoc As Object
    Dim docPath As String
    Dim fileName As String

' Opslaan van het Excel-bestand voordat het macro wordt uitgevoerd
    ThisWorkbook.Save

' Pad naar het Word-document
    docPath = "H:\Downloads\Model arbeidsovereenkomst.docx"

' Maak een instantie van Word
    Set wdApp = CreateObject("Word.Application")

' Zorg ervoor dat Word zichtbaar is (optioneel)
    wdApp.Visible = True

' Open het Word-document
    Set wdDoc = wdApp.Documents.Open(docPath)

' Sla het samengevoegde Word-document op met aangepaste naam
    fileName = "arbeidsovereenkomst " & ThisWorkbook.ActiveSheet.Range("B15").Value & " per " & ThisWorkbook.ActiveSheet.Range("B23").Value
    wdDoc.SaveAs2 "H:\Downloads\" & fileName & ".docx"

' Sluit het Word-document
    wdDoc.Close SaveChanges:=False

' Sluit Word af
    wdApp.Quit

' Wis de objectvariabelen
    Set wdDoc = Nothing
    Set wdApp = Nothing

MsgBox "Het Word-document is samengevoegd en opgeslagen als " & fileName & ".docx."
End Sub

Probleem is nu alleen dat het document niet bijgewerkt wordt met de info die in Excel is gewijzigd. Het lijkt er op dat er bij het keuze schermpje met de SQL vraag een soort automatisch op "nee" wordt geklikt, geen idee of dat ook zo is of dat het probleem ergens anders in zit, maar heeft iemand een idee wat er mis gaat?

Om de toekomst van je documenten in handen van ChatGPT te leggen vind ik een behoorlijk gewaagde stap. Wellicht heb je een Tesla die niet tegen overstekende vrachtautos aanrijdt :). Dat er niks gebeurt is natuurlijk volkomen logisch. Je doet niets meer dan een document openen, opslaan onder een andere naam en weer sluiten. Logisch dat er dan niets gebeurt. En voor wat? Een niet-bestaand probleem? Of kom je om de haverklap tegen dat gebruikers je brondocument om zeep helpen? Ik heb jaren (echt jaren) dit soort documenten gemaakt voor mijn gebruikers, en nog nooit meegemaakt dat een gebruiker het document verziekte. Dus ook nooit de behoefte gehad om dat te voorkomen :).

Als je, zoals je blijkbaar doet, een document als sjabloon gebruikt, máák er dan ook een sjabloon van. Lijkt mij vele malen simpeler. Dan hou je het brondocument veilig, en de gebruikers kunnen met de nieuwe kopie klooien tot ze ontslagen zijn :d.

Om de toekomst van je documenten in handen van ChatGPT te leggen vind ik een behoorlijk gewaagde stap. Wellicht heb je een Tesla die niet tegen overstekende vrachtautos aanrijdt :). Dat er niks gebeurt is natuurlijk volkomen logisch. Je doet niets meer dan een document openen, opslaan onder een andere naam en weer sluiten. Logisch dat er dan niets gebeurt. En voor wat? Een niet-bestaand probleem? Of kom je om de haverklap tegen dat gebruikers je brondocument om zeep helpen? Ik heb jaren (echt jaren) dit soort documenten gemaakt voor mijn gebruikers, en nog nooit meegemaakt dat een gebruiker het document verziekte. Dus ook nooit de behoefte gehad om dat te voorkomen :).

Als je, zoals je blijkbaar doet, een document als sjabloon gebruikt, máák er dan ook een sjabloon van. Lijkt mij vele malen simpeler. Dan hou je het brondocument veilig, en de gebruikers kunnen met de nieuwe kopie klooien tot ze ontslagen zijn :d.

Tja, dat bij jou niets fout gaat is fantastisch, gefeliciteerd!
Je vergelijking met een tesla gaat mij een beetje voorbij, of rij je nog meet paard en wagen omdat vernieuwing slecht is? Ik snap dat Chatgpt niet alle wereldproblemen oplost, maar ik snap niet zo goed waarom je een sneer moet krijgen als je het gebruikt.

Werken met een sjabloon is inderdaad een oplossing, dus die hou ik even in mijn achterhoofd.

Als je een beetje pissig bent door mijn toon, hoeft dat nog niet te betekenen dat je het complete bericht moet quoten. Lijkt mij nergens voor nodig. Ik ben toevallig zo'n helper die zich stoort aan het nodeloze gequoot op dit forum :). De vergelijking met een Tesla lijkt mij nuttig genoeg, daar het hier om technieken gaat die bepaald niet foutloos zijn. Zoals ChatGPT. En daarmee dus nodeloos schade berokkenen. In het geval met software is dat te overzien overigens. En mijn verhaal dat er normaal gesproken niets fout gaat, lijkt mij ook relevant genoeg, tenzij jouw ervaring dus is dat het elke dag een paar keer fout gaat.
Omdat ik de kans zo klein mogelijk wil hebben dat iemand per ongeluk in het word document gaat wijzigen
Daar geef je geen blijk van (zie je hoe het quooten hier gebruikt is? ;)). Nogmaals: als het probleem niet of nauwelijks bestaat, waarom zou je het dan oplossen? Zorg ervoor dat gebruikers zélf verantwoordelijk zijn voor (het oplossen van) hun problemen, en zorg er aan automatiseringskant voor dat het bronmateriaal goed beschermd is (sjablonen dus).

Als je een beetje pissig bent door mijn toon, hoeft dat nog niet te betekenen dat je het complete bericht moet quoten.

Om je gerust te stellen, kijk dit kan ik ook...

Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat iemand met jouw status (waar ik dus respect voor heb, want die heb je niet zomaar opgebouwd) zo volledig de afzeikmodus in gaat, maar goed als ik je post lees, ligt het allemaal aan mij.

Wat mij betreft kies ik in sommige gevallen voor de makkelijkste optie voor mijn collega's, zodat ze niet zelf een tweede document hoeven te openen, maar dat het automatisch gaat als je op een knopje klikt, dat lijkt mij de basis van automatiseren, blijkbaar staan we daar verschillend in. Prima, achter jouw verhaal zit ook zeker een goede basis. Mijn ervaring is zeker dat er documenten vernacheld worden, niet in elk bedrijf werken alleen maar mensen die handig zijn met word/excel en dergelijke. Dat is op te lossen met een sjabloon, eens. Maar wat heb ik in mijn eerste post gezegd waardoor we vooral mijn oplossing moeten afkraken? Wat vraag ik verkeerd?

Ik krijg een beetje het gevoel dat ik op mijn knieën moet om je te smeken of ik alsjeblieft een antwoord kan krijgen wat niet aansluit op mijn vraag?

Ik ben de afgelopen jaren op dit forum vaak heel goed geholpen, maar ik krijg nu het gevoel, dat ik vooral geen vragen meer moet stellen.

Je leest verkeerd (warmte?), ik zit niet in welke modus dan ook, ik geef gewoon antwoord op je vraag :). Daarbij zet ik een kanttekening (waarom zou je dit willen oplossen als het probleem niet bestaat?). En wat betreft je collega's: werken met een sjabloon is niet moeilijker of makkelijker dan een document openen. Kwestie van eventueel uitleggen hoe het werkt, en dan gaan ze aan de gang. Kost echt geen extra tijd of handelingen voor de gebruiker. Uiteraard had ik ook zat gebruikers die de documenten (hún documenten, wel te verstaan) vernachelen. En dat keer op keer. En dan blijf je ze tóch helpen, keer op keer :).

Je kunt dat ook gewoon automatiseren vanuit Excel, mocht je dat willen. En waar heb ik jouw oplossing afgekraakt? Ik heb alleen gezegd dat het klopt dat hij niet werkt. Maar dat had je zelf al aangegeven.... Wij hopen (als helpers) uiteraard dat mensen die VBA gebruiken om vraagstukken op te lossen een beetje snappen wat die taal is en doet, zodat ze zelf ook wat kunnen doen aan de oplossing. Code door ChatGPT laten maken wijst niet op de aanwezigheid van veel programmeer kennis, anders had je ook gezien dat de code eigenlijk niets doet. En wát die dan niet doet, en wel had móeten doen (namelijk: de samenvoeging uitvoeren).
Het lijkt er op dat er bij het keuze schermpje met de SQL vraag een soort automatisch op "nee" wordt geklikt, geen idee of dat ook zo is of dat het probleem ergens anders in zit
Ik geef gelijk toe dat er helpers zijn met veel zachtere hand, maar ik hoor niet in die groep :).

Warmte zal meevallen, het was op kantoor gewoon netjes 21 graden... Het is misschien niet rot bedoeld, maar ik denk eerlijk gezegd dat als je zelf terugleest dat je ook wel ziet dat de vriendelijkheid er niet afstraalt...

En waar heb ik jouw oplossing afgekraakt?
Nou, ik zie de volgende opmerking niet echt als opbouwend...
Om de toekomst van je documenten in handen van ChatGPT te leggen vind ik een behoorlijk gewaagde stap.

En wat betreft ervaring met VBA, ik ben de laatste die zal zeggen dat ik ervaren ben, tegelijk is dit zeker niet het eerste projectje, maar tot nog toe alles binnen excel. Dat er weinig meer gebeurd als openen en onder een andere namen sluiten had ik ook gezien (misschien niet goed genoeg beschreven), maar omdat ik nooit eerder met de combi met Word heb gewerkt en al helemaal niet met samenvoegen heb ik de vraag in eerste instantie bij ChatGPT neergelegd, wetend dat dat zeker niet het ultieme antwoord zou geven, maar hopend dat het voldoende basis zou bieden om verder te gaan. Dat blijkt helaas niet het geval.

Ik vind een sjabloon ook zeker een overweging, maar als ik eerlijk ben hoopte ik inderdaad iets te leren in VBA zodat ik de kennis uit kan breiden. De manier van reageren vergroot de kans daarop niet, dat is eerder tijd om een ander forum te zoeken en dat vind ik jammer, zeker als ik zie hoe anderen het hier in het verleden oppakte.

Nou, ik zie de volgende opmerking niet echt als opbouwend...
Ik heb de Van Dale er maar even bijgehaald, maar 'Afkraken' heeft niet als omschrijving 'niet echt opbouwend'. Dat is toch echt iets anders. Dus graag zelf ook even op je woorden letten dan :).

Nogmaals: je kunt prima vanuit Excel een Word samenvoeging starten, en dat zou dus moeten. Dat kan, ook een herhaling van zetten, prima vanuit een sjabloon dat je vanuit Excel opent. Gezien het feit dat er geen andere Excel helpers zijn aangehaakt, zul je het toch even met mij moeten doen. En aangezien het ook eigenlijk een Word vraag is, zonder Excel op te lossen (en je hebt de gegevens ook correct gekoppeld), lijkt mij de oplossing ook niet zo moeilijk. Ik heb zelf bijvoorbeeld een macro die de SQL vraag omzeilt zodat je vanuit de macro gelijk de samenvoeging kan starten. Dit speciaal voor een gebruiker gemaakt :).

hoi, Ik heb nu dit topic eens rustig doorgelezen en zie dat de kachel erg hoog staat.
Van beide kanten is men aan het reageren op elkaar, maar dan over de inhoud en niet over de gestelde vraag.
En nu zal er wel een reactie komen op mijn stukje maar dat is niet nodig help elkaar en probeer de vraag op te lossen.
Als ik zo lees dan zou octafish het zo uit zijn toetsenbord kunnen plaatsen.
Help elkaar......
O ja en hier in de kamer is het 23 graden.

Vooruit dan maar: Erik: zoek vooral gewoon verder met ChatGPT. Dat voorkomt ergernis.
Het lastige van fora is dat je met mensen te maken hebt.

Hallo Erik,

Helaas heb ik niet de oplossing voor je, ik ben met VBA gestopt op het punt dat je andere applicaties gaat aanroepen en dingen proberen te laten doen. Ik zie dat als eredivisie en ik ben meer zaterdagamateur met een goed linkerbeen.

Wat belangrijk is om je te realiseren is dat in Office / Word / Excel vanuit de gewone gebruikersinterface een druk op een knop of keuze van een menu-iten een hele reeks instructies afvuurt.
Maar als je zelf code schrijft moet je ook zelf alle uit te voeren acties definieren. Want waar je via de gebruikersinterface na kiezen van openen dus allerlei acties ziet gebeuren. Incl de vraag of je sql wel of niet gestart moet

zul je bij code naast de instructie om een document te openen dus waarschijnlijk ook een instructie moeten opnemen om de SQL vraag te stellen

ik heb ook regelmatig mijn tanden stukgebeten op code waarvan ik niet begreep waarom een bepaalde handeling niet werd uitgevoerd terwijl dat wel gebeurde als ik in de reguliere gebruikersinterface op de knop tdrukte.

VBA is een tool die niet vooruit denkt, maar waar je elke stap zelf moet bedenken en programmeren.
Chat GPT lijkt dat ook te doen. (heb er nog weinig mee gewerkt. Dus ik vermoed dat als je de vraag specifieker stelt dat er dan wel een code voorstel meekomt om de vraag te stellen of de SQL opdracht uitgevoerd moet worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan