• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vanuit voorkeuzelijst formules kopiëren/plakken/gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonissteiner

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2008
Beste gebruiker,

voor velen onder jullie zal mijn vraag een makkie zijn, voor mij een hoofdbreker. in bijlage ter verduidelijking een bestandje.
wat zou ik graag doen: aan de hand van een exel prijzen gaan uitrekenen van verschillende glasvolumes. ik heb een tabblad "rekenblad" waar ik dus graag uit een voorkeuzelijst een geometrische vorm wil selecteren en dat dan exel uit andere tabbladaden waarden gaat gaan halen. op het tabblad "data" staan de verschillende types glas met hun respectievelijke prijzen en tevens de randafwerking van het glas tevens met hun respectievelijke prijzen. op het tabblad "formules" zou ik de verschillende formules in een tabelvorm willen bijhouden en van hieruit afhankelijk van de gekozen geo vorm de betreffende formules gaan "kopiëren/plakken/gebruiken"
op het tabblad "rekenblad" in rij 4 en 5 heb ik de formules al toegepast om te weten of ze werken. in rij 10 een voorbeeld van wat ik zou willen. in cel A10 adhv een voorkeuzelijst de geo vorm dus selecteren, in cel B10 het type glas selecteren, in cel C10 de randafwerking en tenslotte selecteren al dan niet stempel in cel D10 (kolom E zou ik dan verbergen) en dan zouden automatisch de respectievelijke formule moeten gebruikt worden. zoals je ziet heb ik geprobeerd met vertikaal zoeken maar zoals verwacht werkt dit dus niet.

kan één van jullie mij hiermee verder helpen, ik vrees dat het waarschijnlijk met een macro zal moeten worden maar juist hiervan heb ik geen kaas gegeten.

alvast bedankt

mvg

Bijlagen

tonissteiner,

Ik vond deze formule in je bestandje.
Code:
=VERT.ZOEKEN($A10;Formules;7;ONWAAR)
Ik weet niet van welke kolom je de gegevens wil hebben?
Hij telt ook de kolommen waar niets in staat, dus is de 7 wel goed?

tonissteiner,

Kijk eens naar bijgevoegd bestandje.
Het is niet van mij maar het is hier wel gemaakt, misschien is het een idee voor je.
Je zal het wel moeten aan passen naar je eigen idee.

Als je In de 1e ComboBox je keuze maakt, past de 2e ComboBox zich aan en zo de volgende ComboBox.

Bijlagen

ja ik weet het, het vertikaal zoeken is niet de ideale tool. kolom 7 was idd wel de goede maar zoals je kan zien op het rekenblad, rij 4 en 5 zijn er verschillende formules nodig afhankelijk van de geometrische vorm. even ter verduidelijking: om de glasprijs te berekenen ga je dus uit niet van de werkelijke oppervlakte maar van omschreven oppervlakte van een rechthoek/vierkant. voor een rechthoek/vierkant is dit dus eenvoudig te bereken doot lengte x hoogte te doen maar voor een parallellogram heb je al een iets ingewikkeklder formule nodig, dan moet je ook rekening houden met de oppervlakte van de verloren driehoeken. daarbij komt dan ook nog eens dat er per schuine zijde een toeslag van 25% gerekend wordt. vandaar dat ik de verschillende formules op een appart blad/kolom wil plaatsen om een overzicht te behouden. ik vrees dus dat het bestandje dat je me doorstuurde hier geen oplossing ga bieden (maar op zich wel een heel mooi bestandje)
klik je bijvoorbeeld op vierkant/rechthoek in kolom A van het "rekenblad" dan moet formule "x" toegepast worden in kolom L van "rekenblad" maar klik je parallellogram" aan dan moet formule "y" toegepast worden in kolom L
in mijn geval staat formule x dan in cel J5 van tabblad formules en staat formule y in cel J6 van tabblad formules. de bedoeling is als dit lukt dat ik de andere formules voor de andere geometrische vormen ook toevoeg

Ik denk dat je dan met keuzerondjes of wat je in kolom D (Stempel) gebruikt en die keuze dan met VBA de berekening kunt maken.

Ik denk dat je dan met keuzerondjes of wat je in kolom D (Stempel) gebruikt en die keuze dan met VBA de berekening kunt maken.

hmmm, ik vrees dat VBA net iets te ver gegerepen is voor mij. heb je hier toevallig iemand hier een voorbeeldje van?

tonissteiner,

Ik heb zomaar even wat gedaan.
In A10 heb je een Validatie lijst gemaakt.
Als je daar kiest voor Vierkant/Rechthoek of parallellogram en je klikt dan even op een lege cel dan zie je in C22 dat de formule veranderd.
Volgens mij bedoel je zo iets.

Bijlagen

Bedankt Wim, dit moet werken denk ik. ik moet me er juist nog even in verdiepen wat je juist verwezenlijkt hebt maar daar ga ik jou nu niet meer met lastig vallen. 'k ben alvast blij dat je deze kleine macro willen schrijven hebt voor mij.

thx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan