• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabel bereik optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

SiCe

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2001
Berichten
102
Kan je m.b.v. een formule een variabel bereik bepalen? Ik heb namelijk in een bestand postregels waaronder een variabel aantal onderbouwingen komt welke de prijs van de post bepaald. (zie bijlage)
Zowel het aantal posten als onderbouwingen verschilt per project zodat ik niet met een vast bereik kan werken.
Het subtotaal van de post is de som van de onderliggende onderbouwingen.
Voor de onderbouwing wordt het aantal in kolom F bepaald door het aantal van de post te delen door de norm van de post en vervolgens te vermenigvuldigen met de norm van de onderbouwing. Deze formule moet ook blijven verwijzen naar de de postregel.
Is dit met formules op te lossen?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.zip
    7,2 KB · Weergaven: 21
Nee, als ik het goed begrepen heb tenminste.

Via onderstaande formule kan je wel totaal van 5001 berekenen.

=SOMPRODUCT(F3:F4;H3:H4). Uitkomst 1.248,--

Dit is een matrix formule dus afsluiten met CTRL - SHIFT - ENTER.


Via een macro kan het uiteraard wel.


Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ja, dat kan met de INDIRECT() functie.

SOM(INDIRECT(maak een adres of range als string))

Argument van de range kun je opbouwen als bijvoorbeeld: "A"&B1":"A"&B2
Dan wordt in kolom A van regel met nummer in B1 tot en met regel met nummer in B2 opgeteld. Zo goed als alles kun je op deze manier bouwen.
 
Palmpje,

Argument van de range kun je opbouwen als bijvoorbeeld: "A"&B1":"A"&B2
Dan wordt in kolom A van regel met nummer in B1 tot en met regel met nummer in B2 opgeteld.

Kan je dit iets verduidelijken want dit snap ik zo niet? Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan