• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabel keuzeformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroenveenendaal1

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2013
Soms is het lastig om toe te geven dat je denkt iets te kunnen waar je eigenlijk helemaal niets van kan. Dit is dus zo'n lastig moment. Na vele gefaalde pogingen in verschillende office omgevingen (heb het ook met infopath en access geprobeerd) ben ik toch weer terug bij Excel.

Het volgende is het geval. In de bijlage zit een Excel bestand met daarin een "Soort -> Categorie -> Productgroep -> Voorkeursleveranciers" tabblad. Wat ik in de tabblad daarna wil creeeren is een variabel c.q. dynamisch keuzeformulier.
Een aanzet heb ik gemaakt door de drie verschillende soorten met een keuzerondje aan te geven. Mijn bedoeling is dat, afhankelijk van de keuze bij de eerste rondjes, er een limitatieve opsomming van de mogelijke categorieen wordt weergegeven. Op basis van deze keuze zou er dan bij mogelijke productgroepen weer een limitatieve opsomming in de vorm van keuzerondjes wordt weergegeven.

Nu heb ik al veel vragen doorgespit, maar kan ik het antwoord hierop niet vinden. Mijn hersens zijn inmiddels uitgekraakt dus jullie help is bijzonder welkom.

Overigens een behoorlijke VBA-noob, maar ben wel een snelle leerling :)

Dank allen voor de medewerking.

Gr.

JeroenBekijk bijlage Producten_en_diensten_ voorkeursleveranciers.xlsxBekijk bijlage Producten_en_diensten_ voorkeursleveranciers.xlsx

Waarom stuur je niet het interne filter van excel aan? Daar zijn redelijk wat voorbeelden van te vinden. Als je dat wat intuïtiever wilt maken kun je eventueel een formulier toevoegen.

De on-sheet besturingselementen zou ik in ieder geval van wegblijven. Deze zijn slecht compatibel tussen versies en moeilijk aan te sturen. Een "pure" VBA oplossing kan ook, maar deze zijn bij grote datasets een stuk langzamer dan de ingebouwde filter procedures.

@ cobbe, bedankt. Gek genoeg kan zoiets simpels mij dus al een eind helpen. Voor de snelheid heb ik besloten zelf een aantal sublijsten aan te maken zodat deze niet met VBA code gedaan hoeven te worden. Voor deze fase hoeft het ook nog niet super gelikt te zijn. Door die lijsten te maken kan ik voor de categorie en productgroep aan de slag gaan met "what ifs". In het bestand heb ik mijn vraag meer verduidelijkt. Kan ik bij een drop down besturingselement een "what-if" functie toevoegen?Bekijk bijlage Producten_en_diensten_ voorkeursleveranciers v2.xlsx

@ wampier. Bedankt voor je tip. Ik heb gezocht maar niks kunnen vinden. Het klinkt interessant maar weet niet goed op welke term te zoeken?

zoiets als dit:

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...aar-andere-tabbladen?highlight=vba+autofilter

Hierbij zoek ik op "vba" en "autofilter". Je gevraagde toepassing is wel wat anders. Hoeveel data komt er maximaal in de lijst (of is het voorbeeld compleet?) en hoe vriendelijk moet het zijn?

Een volledige VBA oplossing is niet extreem ingewikkeld, maar wel relatief traag (om je een idee te geven: op een oudere PC is het verschil tussen autofilter en puur VBA 8 seconden bij een lijst met 20000 items)

@ wamper. De lijst is volledig. Het betreft een demonstratie om te kijken of we op een dergelijke manier eenvoudig voorkeursleveranciers met bestaande overeenkomsten kunnen aanbieden. Het idee moet dus duidelijk zijn. Daarop baseren we een business case om te kijken of we de tool webbased op intranet kunnen aanbieden.

Ik kijk even of jouw search tip nog resultaten oplevert. Overigens heb ik ondertussen dit gevonden, misschien dat dat soelaas biedt.
http://www.contextures.com/xlDataVal13.html

Als je webbased wil gaan, moet je geen excel nemen. Je kunt de data prima importeren en exporteren voor eigen gebruik in excel natuurlijk, maar zet je webbased tool meteen ook webbased op. Dit is veelal eenvoudiger dan excel misbruiken voor het doeleind.

Ik doe werk als adviseur in dit soort trajecten en een goede business case begint bij je doel en doelgroep. Een intranetpagina met deze informatie is heel eenvoudig, snel en goedkoop te maken. Bovendien houd je dan het versiebeheer in de hand. excelbased tools worden vaak offline gebruikt en dan krijg je dat mensen over 5 jaar nog met voorkeurscontracten werken die al jaren niet meer bestaan.

Ik zit volledig op de verkeerde weg. Ik ga het nu met slicers proberen, ziet er beter uit. Ik sluit dit topic af onder denkzegging van jullie medewerking.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan