• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Variabel kolom X afhankelijk van 3 waarden (zonder Macro's)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan01

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2020
Goedemorgen,

Kan iemand mij helpen aan een makkelijke manier voor de volgende vraag..

Ik werk in een branche waarbij we producten maken afhankelijk van de specificaties en wensen van de klant. Nu zijn we bezig met het 'bouwen' van een Excel waarin we voor onszelf makkelijk een verkoopprijs kunnen berekenen afhankelijk van de specificaties die de klant kiest en de prijs/handeling die hierbij behoort.

Nu kom ik een heel eind met dropdown, vert.zoeken en ALS functies, maar ik heb zelf even geen makkelijk antwoord op mijn volgende vraag.

Ik heb een variabel 'stokprijs' welke alleen bij 'producten A' en 'producten D' toegepast hoeven te worden als de tekst 'dubbel' in kolom B4 (zie voorbeeld) staat. Deze prijs is alleen afhankelijk van de weken waarin het product afgeleverd dient te worden (kolom B2). Week 1-8 heeft een andere prijs, dan week 9-53. Ook zie dat in de weken 9-53 nog maar één soort van 'Product A' een prijs heeft.

Ik denk dat het mogelijk is om dit via 'vert.zoeken' op te lossen als ik de waarden 1-8+dubbel+'Product X' achter elkaar op zoek in Excel. Zie voorbeeld in groen. Dit lijkt alleen wat omslachtig omdat ik daar wat omwegen voor moet nemen.

Nu heb ik een simpel voorbeeld gemaakt, maar gaat het in de realiteit om heel veel waardes. Ik vroeg mij daarom ook af of hier een makkelijkere manier voor is die ik mogelijk nog niet weet?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Bijlagen

Goedemorgen,

Ik begrijp je situatie en het lijkt inderdaad een complexe taak om met alle variabelen rekening te houden. Hier zijn een paar stappen en tips die je kunnen helpen om dit proces in Excel te vereenvoudigen:

1. Gebruik van Gecombineerde Voorwaarden in ALS-functies:Je kunt meerdere voorwaarden in een enkele ALS-functie combineren om te controleren of een cel zowel 'dubbel' als een bepaald product bevat. Bijvoorbeeld:
    excel
    Копіювати код
    =ALS(EN(B4="dubbel", OF(A4="Product A", A4="Product D")), [prijsberekening], "")
  2. Tabel en Opzoekfuncties (VERT.ZOEKEN of X.ZOEKEN):Maak een tabel waarin de prijzen voor de verschillende weken staan. Gebruik VERT.ZOEKEN of, beter nog, X.ZOEKEN (beschikbaar in nieuwere Excel-versies) om de juiste prijs te vinden op basis van de week en het product.

Dit is voldoende, maar bekijk eens grondig uw voorbeeld, ik heb de indruk dat je niet weet wat je zoekt en waar.

Bijlagen

Als je deze formule in B6 zet zoek je het in 1 formule zonder hulptabellen

=ALS(B4<>"Dubbel";"";VERT.ZOEKEN($B$3;$O$3:$Q$12;ALS(WEEKNUMMER(B2;2)<9;2;3);0))

opmerking over je weeknummer functie
met optie 2 zoals jij gebruikt krijg je het amerikaans weeknummer. Als je het europees weeknummer (ISO weeknr) wilt moet je ipv parameter 2 de waarde 21 gebruiken of de functie ISO.WEEKNUMMER(B2) om het juiste weeknummer te krijgen.

Dank je wel voor de reacties. Ik denk dat ik hier wel verder mee kan.
Zo te zien zijn er ook iets minder gecompliceerde manieren, deze ga ik is rustig uittesten en toepassen.

Als er geen verdere vragen zijn vergeet dan niet, in uw eerste post, de vraag als opgelost te zetten.

Nog maar een optie:
Code:
=ALS(B4<>"Dubbel";INDEX(O3:Q12;VERGELIJKEN(B3;O3:O12;0);VERGELIJKEN("wk "&E2;O3:Q3;0));"")

Uitermate geschikt voor DBLEZEN.
Code:
=ALS(B4<>"dubbel";DBLEZEN(O3:Q12;"wk "&E2;D2:E3);"")

Vraag me alleen af wanneer het "1-8" zal worden met onderstaande formule.
Code:
=ALS(EN(B3<0;B3>8);"1-8";"9-53")

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan