• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele externe celverwijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

koster1984

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2012
Hoi,

Ik heb voor mijn werk activa-sheets, per boekjaar heb ik dan een apart sheet. In elke sheet verwijs ik naar cellen in de sheet van het boekjaar ervoor, wat inhoudt dat ik die formules handmatig of met 'zoeken en vervangen' aan moet passen. Is er een manier (dmv een formule of vba) om hier wat voor te verzinnen? Ik heb al van alles geprobeerd, maar waar dat tussen bladen binnen een werkmap gewoon lukt (met bijv. 'INDIRECT'), lukt dat tussen verschillende bestanden dus niet.

Bestandsnamen zijn:
R:\Financieel adm\boekhouding\Activa\NCOI Opl\ActivaNCOI 2011 - 2012 (v 4.0).xlsx
R:\Financieel adm\boekhouding\Activa\NCOI Opl\ActivaNCOI 2012 - 2013 (v 4.0).xlsx

Dan wil ik dus eigenlijk (in dit geval) dat in cel D8 van Blad1 (van ..2012 - 2013..) een verwijzing komt naar cel G8 van Blad2 (van ..2011 - 2012..). De huidige jaartallen staan dan in Blad3 in cellen B1 (2012) & D1 (2013). En als de jaartallen in (beide) voorgenoemde cellen niet staan ingevuld, dat er niks gebeurt.

Alvast bedankt!

Gr,
Daniel

Zie mijn vb bestandje.

Hier is heb ik wat mogelijkheden gezet om een variabele hyperlink te krijgen. Je moet het wel even op je computer zetten en niet online openen, dan doet ie het namelijk niet ;)

Heb ik je hiermee genoeg geholpen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een hyperlink is niet wat ik bedoel..

Ik heb dus twee bestanden ge-upload, in feite zijn dat er een stuk meer.. voor elk jaar heb ik een nieuw bestand. Wat ik wil is een soort van 'INDIRECT'-functie met een variabele bestandsnaam (dus als ik in het bestand van 2011 zit, moet hij gegevens halen uit het bestand van 2010 and so on and so forth). Maar 'INDIRECT' werkt (geen idee waarom) alleen binnen hetzelfde bestand op die manier.

Misschien (als er geen andere functie is) is er iets van een vba-code voor?

Sorry... was een moment van verstands verbijstering denk...:eek:
Snap ook niet waarom ik een hyperlink deed, maar goed :rolleyes:

Wederom even opslaan...
Heb het getest met hetzelfde bestandje met de datum 2010 - 2011 zoals in mijn bestandje en werkt goed...
Resultaat bij mij = 16

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bij mij werkt het niet, volgens mij moet je nu alsnog het bestand waarnaar verwezen wordt op de achtergrond open hebben.

In jou voorbeeldje zie ik de gegevens staan tot op het moment dat ik bewerken inschakel. Ik heb het even in mijn bestand geprobeerd te zetten, maar dan lukt alles behalve de uiteindelijke 'INDIRECT' functie.

Daarnaast is het een beetje omslachtig op deze manier, ik heb dat jaartal een beetje in het midden van de bestandsnaam staan.. misschien dat het daaraan ligt, maar ik heb dus een bestand van ruim 2.000 regels (x10 sheets), op deze manier kan ik het ook niet echt doorvoeren.

Maar in ieder geval bedankt voor je hulp..

Ja volgens mij moet je het andere bestand wel open hebben staan.
Hier heb je wel een VBA code voor (OpenWorkbook) dat Excel hemzelf opent op de achtergrond.
Deze kan, na het ophalen van de gegevens, ook weer de Workbook closen!

Ik heb de formule stap voor stap neergezet zodat je het zou begrijpen, maar dit kan je natuurlijk samenvoegen naar 1:
Code:
=INDIRECT(TEKST.SAMENVOEGEN("'";DEEL(CEL("bestandsnaam");43;12);
TEKST.SAMENVOEGEN(DEEL(CEL("bestandsnaam");55;4)-1&" "&"-"&" "&
DEEL(CEL("bestandsnaam");62;4)-1);DEEL(CEL("bestandsnaam");66;18);"2'!G8"))

Als je hier verder op wilt borduren laat het me maar weten, mocht iemand anders nog een idee hebben dan kan dit natuurlijk ook nog...

We gaan niet opgeven natuurlijk ;)

Ja.. ik heb dan eigenlijk iets in VBA nodig (tenzij de boel er erg langzaam van wordt), ik had met de INDIRECT-functie in principe al hetzelfde bereikt als jou, Spaarie. Maar in in ieder geval bedankt voor je hulp..

Is er iemand met de benodigde VBA kennis?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan