• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabele korting in functie van aantallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana100

Verenigingslid
Lid geworden
22 jul 2014
Beste,

probleem : elke maand koop ik een aantal stuks. Vanaf een bepaald aantal (voorbeeld 10 stuks) krijg ik 10 % korting. Vanaf een volgend aantal ( voorbeeld 20 stuks) krijg ik een korting van 20%. Vanaf 30 stuks 25%, vanaf 40 stuks 30%.
Indien ik in de eerste maand 8 stuks aankoop, dus geen korting. In maand twee koop ik 14 stuks. OP de eerste twee krijg ik dus geen korting, op de volgende 10 krijg ik dus 10% korting, op de resterende twee stuks dus 20%.

Is er in excel een mogelijkheid om dit automatisch te laten berekenen? De aantallen en kortingspercentages kunnen wel steeds veranderen.

Best Plongske,

Dat dacht ik ook! Maar eerlijk gezegd geen enkel idee welke ! Maar ben ervan overtuigd dat jij dat wel weet?

beste groeten,

Als je even een bestandje post hoe het eruit moet zien. Wil ik wel een poging wagen.

het bestandje,

Beste,

Het bestandje, het is wel zo dat de korting percentages en het bedrag kunnen gewijzigd worden.

Sowieso, bedankt,

beste groeten,

Bijlagen

probleem: elke maand koop ik een aantal stuks. Vanaf een bepaald aantal (voorbeeld 10 stuks) krijg ik 10 % korting. Vanaf een volgend aantal ( voorbeeld 20 stuks) krijg ik een korting van 20%. Vanaf 30 stuks 25%, vanaf 40 stuks 30%.
Indien ik in de eerste maand 8 stuks aankoop, dus geen korting. In maand twee koop ik 14 stuks. Op de eerste twee krijg ik dus geen korting, op de volgende 10 krijg ik dus 10% korting, op de resterende twee stuks dus 20%.
Verklaar die vetgedrukte tekst eens, want die begrijp ik niet. Als je 14 stuks koopt zou je volgens jouw regels op 10 stuks geen korting en op 4 stuks 10% korting moeten krijgen. Dat is wat anders als wat jij schrijft.
Als er sprake van zou zijn dat de korting wordt verleend op cumulatieve aantallen (de korting geldt dan niet per maand maar bv. per jaar), dan moet je dat wel duidelijk vermelden, want dat maakt een groot verschil in de berekening!

Plonske,

Ik heb in kolom H-I-J de berekening manueel ingegeven. Ik denk dat het in mijn voorbeeld niet duidelijk uitgelegd is. In de maand maart worden er 20 stuks aangekocht. Dat brengt het totaal van het jaar op 24. Op de eerste twintig krijg je geen korting. Op de volgende vier dus ( in het excel voorbeeld) 15%. Zo verder tot op het einde van jaar.

Sowieso al bedankt !

beste groeten

Bijlagen

Zapatr,

De korting is inderdaad cumulatief en gelden per jaar. Het is inderdaad zo dat je op de eerste 10 die je aankoopt geen korting krijgt. Vanaf het 11 aangekochte stuk tot en met 20 krijg je 20 % en zo verder. Ik hoop dat dit een beetje duidelijker is?

Beste groeten !

Een beetje duidelijker, maar nog niet helemaal.
Houd je in je reacties aub aan de gegevens zoals vermeld in je bestand, anders leidt dat tot verwarring. In je bestand begint de korting pas vanaf een aantal boven de 20 en niet vanaf 10 zoals je hierboven schrijft. En verder: aantallen zijn gehele getallen, vermeld die dus niet in decimalen.
Nemen we als voorbeeld maart: het totaal gekochte aantal in jan. t/m maart is dan 24, dus je krijgt op 4 stuks een korting van 15%. Te betalen in maart is dan m.i.:
20 x 15,00 = 300,00 euro - (4 x 15,00 x 15%)
= 300,00 - 9,00 = 291,00 euro.
En jij zegt dat het 255,00 euro moet zijn.
Verklaar aub!

Zapatr,

Mijn excuses het voorbeeld in het bestand is idd niet identiek zoals ik dat beschreven had. Dit heeft te maken met het feit dat Plongske een voorbeeld vroeg en ik niet de exacte waardes van mijn voorbeeld gegeven had.

De prijs van 255 euro die in cel F15 staat is inderdaad niet correct. De kostprijs vermeld in kolom F is de berekening van Plongske maar deze klopt niet vermits mijn uitleg niet duidelijk genoeg (verkeerd) was.

de juiste prijs in cel F15 zou moeten zijn : (20 stuks zonder korting = 20 x 15 = 300) + (4 stuks met 15% korting dus (15x4)-15% = 60 - 9 = 51 )) of een totaal van 300 + 51 = 351.

Indien mijn uitleg nog niet duidelijk is, laat maar weten !

NEE !
Je koopt in maart 20 stuks, geen 24.
4 stuks heb je al betaald in jan. + febr.
In maart moet je 20 stuks betalen en daar gaat de korting van 9,00 euro af omdat je met het totale aantal (jan. t/m maart) de 20 stuks hebt overschreden. Te betalen dus in maart m.i.: 300,00 euro - 9,00 euro = 291,00 euro.

Zapatr,

Je hebt 100 % gelijk hoor. In maart betaal ik inderdaad 291 euro vermits er reeds twee betaald zijn in januari en nog eens twee in februari. Mijn fout !!!

groeten,

Je bedragen in de maanden na maart zijn ook niet (allemaal) juist.
Je berekent de korting over een verkeerd aantal stuks.
Als ik nog wat tijd vind, zal ik nagaan wat het precies moet zijn (als anderen dat dan nog niet gedaan hebben, want plongske en anderen kunnen je hiermee ook goed helpen).

Zie de bijlage.
De formule in E13 is iets anders dan die in de cellen daaronder.
De formule in E14 kun je met de vulgreep naar beneden doortrekken.

Edit: Het bestand werd aangepast, maar de resultaten wijzigen daarmee niet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zapatr,

Eens vlug bekeken en moet toegeven , je bent een GENIE !!!

Vreselijk bedankt !!!

Nou, nou, niet overdrijven.
Let op de toevoeging in mijn vorige bericht.

Sorry,
Ik ben onverwacht opgeroepen geweest voor een familiale aangelegenheid.
@zapatr
Bedankt voor de aangeboden oplossing.
Ikzelf ben er nog niet uit gekomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan