• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabele SOM formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moker82

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2011
Berichten
14
Goedenavond,

Is het mogelijk om een soort van 'variabele' som formule in excel te zetten?
Dus dat Excel automatisch de SOM neemt als er bijvoorbeeld gegevens voor een bepaalde maand worden toegevoegd.

Ik hoor graag van jullie wat er mogelijk is.

Gr. Moker82
 

Bijlagen

  • variabele SOM formule.xlsx
    9 KB · Weergaven: 90
Nee dat is niet wat ik bedoel. Sorry voor mijn slechte uitleg.

Ik heb nu bijvoorbeeld de SOM op alleen januari staan en nu wil ik zodra er gegevens komen te staan in februari dat de SOM automatisch ook februari meepakt.
 
Sorry, maar je uitleg is nog niet veel beter.
Wat doet mijn formule nu niet wat hij wel moet doen.
Of wat doet hij wel wat hij niet moet doen?
 
Ok nogmaals excuus
Jouw formule pakt alle maanden mee en ik wil alleen tot februari. In mijn oorspronkelijke bestand (die ik niet online kan zetten vanwege de vertrouwelijkheid ervan) staan de bugetten per maand al vermeld voor alle maanden. Op het moment dat de omzet wordt gerealiseerd in februari (lees: omzetgegevens invul) wil ik dat Excel automatisch SOMT tot en met februari. Dit ga ik ook in de kolommen er naast doen zodat je altijd de cumulatieve realisatie tot en met februari kan vergelijken met het cumulatieve budget tot en met februari. Met jouw formule vergelijk ik cumulatief tot en met februari met het budget van een heel jaar.
 
Probeer deze eens:
Code:
=SOM(INDIRECT("$B$4:"&ADRES(VERGELIJKEN(B1;A1:A15;0);2)))
Succes,
 
Ik kom er niet uit....cel B1 in het voorbeeld staat bij mij namelijk op een ander tabblad. Verandert dan de formule?
 
JA.

Meest simpel om dit aan te passen:
Zet de formule neer waar je hem wilt hebben, Klik in de formule balk en sleep dan de B1 aan (deze wordt blauw) klik dan achtereenvolgens op het juiste blad en de juiste cel. hierna een enter.

De B1 zal dan veranderd zijn in bijvoorbeeld Blad2!B1 en als de formule nog "gesleept" wordt zou ik er dit van maken Blad2!$B$1 waarmee je de verwijzing absoluut maakt.

Succes,

P.S.
Als je een voorbeeld bestand maakt - doe dat dan zo dat hij zoveel mogelijk het werkelijke bestand benaderd, dan had je direct de goede formule gehad. Let wel: ook bij een goed voorbeeldbestand hoort een duidelijke en juiste vraagstelling
 
Laatst bewerkt:
Nog een poging:
Code:
=SOM.ALS(B4:B15;">0";B4:B15)
 
Misschien weer te simpel van mij gedacht, maar met een draaitabel zou dit moeten lukken.

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • variable som formule.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 84
Code:
=SUM(INDIRECT("B4:B"&COUNTA(B4:B15)+3))
Wat denk je hier van?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan