• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele weergave

Status
Niet open voor verdere reacties.

plectrum

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2010
Hoi! Ik ben aan het experimenteren met excel 2003 en heb een vraag:

Ik heb een excelbestandje met 2 tabbladen. Het eerste tabblad wil ik gebruiken als een lijst waarin ik de voedingswaarde per voedingsmiddel weergeef. In het 2de tabblad wil ik afhankelijk van het recept selecteren welke voedingsmiddelen er in mijn recepten gaan.

Het desbetreffende voedingsmiddel selecteren lukt me al maar ik wil graag dat ook de gegevens over de voedingswaarde worden opgehaald wanneer het desbetreffende voedingsmiddel wordt geselecteerd.

Zou iemand mij s.v.p. op weg kunnen helpen? Ik heb het bestandje op deze plek groen gearceerd. Alvast bedankt, bedankt bedankt! Bekijk bijlage Voeding.xls

Groet, Frank

ik denk dat je dan met vert.zoeken() een heel eind komt

dus in dit geval zet je in cel b7 alle cellen daaronder in tabblad recept:

=VERT.ZOEKEN(A7;Bronlijst!A:D;4)

en deze formule moet je dan even voor alle andere eisen zoals aantal eiwit en vet dan ook even doen en dan naar beneden slepen

is dit wat je zoekt?

Hi Frank,

Met index en vergelijken :

Code:
=INDEX(Bronlijst!B$1:B$3;VERGELIJKEN($A7;Bronlijst!$A$1:$A$3;0))

Joske

Hoi, heel erg bedankt voor de informatie, maar het werkt nog niet. Als ik die code in cel B7 zet geeft deze de volgende melding:
#NAME?

De formule in het Engels :

Code:
=INDEX(Bronlijst!B$1:B$3;MATCH($A7;Bronlijst!$A$1:$A$3;0))

Misschien de ; nog vervangen door , (dat is afhankelijk van je instellingen)

Joske

Waanzinnig! Dit werkt!!! Natuurlijk stom: ik heb de Engelse taal op mijn pc! Super bedankt!

Nog 1 praktische vraag: ik krijg natuurlijk veel recepten. Wat is het makkelijkste voor ieder recept een apart tabblad aanmaken?

Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Het hangt er vanaf wat je zelf het prettigste vindt werken.
Zolang de brongegevens op 1 werkblad staan kan je steeds naar dat werkblad verwijzen vanuit 1 of meer werkbladen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

AAAAAH! Mijn hele creatie onder de #N/A als ik de code doorsleep... Is dit te verbergen? Dan zou het bestandje perfect zijn!

Formule voor B6:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($A6;Bronlijst!$A$3:$A$5;0));"";INDEX(Bronlijst!C$3:C$4;VERGELIJKEN($A6;Bronlijst!$A$3:$A$5;0)))

Formule controleert of de waarde van A6 in de bronlijst staat.
Zo niet dan wordt de cel leeg.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ronancio jij bent erg snel!!!! Wow! Maar moet ik de huidige formule vervangen hiermee? En kan ik dit dan ook in het Engels gebruiken of moet ik deze zien te vertalen?

Ja.
Deze formule heeft als aanvulling de Als-functie zodat je kan controleren of de waarde van A6 gevonden kan worden.

In het Engels:
Code:
=IF(ISERROR(MATCH($A6;Bronlijst!$A$3:$A$5;0));"";INDEX(Bronlijst!C$3:C$4;VERGELIJKEN($A6;Bronlijst!$A$3:$A$5;0)))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Wederom bedankt, het werkt deels: Bij kolommen A tm C werkt het feilloos maar vanaf D geeft hij aan: #VALUE!

Ik heb nog eigenlijk 1 probleem: als ik de totale formule vermenigvuldig d.m.v. bijv. *D9 zoals hieronder geeft hij daar waar D9 leeg is #VALUE aan.. Als hij niet leeg is werkt het keurig.

=IF(ISERROR(MATCH($A9;Bronlijst!$A$3:$A$1000;0));"";INDEX(Bronlijst!D$3:D$4;MATCH($A9;Bronlijst!$A$3:$A$1000;0)))*D9

Is deze error te voorkomen?

Code:
=IF($A9="";"";IF(ISERROR(MATCH($A9;Bronlijst!$A$3:$A$1000;0));"";INDEX(Bronlijst!d$3:d$4;VERGELIJKEN($A9;Bronlijst!$A$3:$A$1000;0))))

Joske

Hi,

De cel moest toch blanco blijven ipv #Value

Ik was in mijn vorige formule wel vergeten om te vermenigvuldigen met D6 !

Code:
=IF($A9="";"";IF(ISERROR(MATCH($A9;Bronlijst!$A$3:$A$1000;0));"";INDEX(Bronlijst!d$3:d$4;VERGELIJKEN($A9;Bronlijst!$A$3:$A$1000;0))))*$D6

Joske

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan