variabelen doorgeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rpfaas

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
hoi hoi,

als complete asp.net newbie ben ik vorig weekend ingewijd in (een deel van) de geheimen van asp.net en visual web developer express door een goeie vriend van me (die voor zn vak websites maakt in asp en .net)

hij heeft voor mij een te gekke routine geschreven (een "private sub"), die in de masterpage is verwerkt.

die private sub maakt hyperlinks van de inhoud van het veld "categorie" in een sql database, die verwijzen naar:

http://server/category.aspx?var_art_cat_ID=x

dat gebeurt zo:

Code:
Dim HprLnk As New HyperLink
                    HprLnk.Attributes.Add("class", "links")
                    HprLnk.NavigateUrl = "category.aspx" & "?var_art_cat_ID=" & reader("dbf_art_cat_ID").ToString
                    HprLnk.Text = reader("dbf_art_cat_name")
                    tbl_cell.Controls.Add(HprLnk)

x (of de variabele var_art_cat_ID) heb ik in de code van category.aspx nodig om de juiste records te kunnen selecteren die weergegeven moeten worden (geef alle artikelen weer die in categorie x vallen)

mijn vraag is nu: hoe geef ik die variabele door? hem zomaar proberen te gebruiken levert een "not declared" foutmelding op... en dat terwijl ook category.aspx gebruik maakt van de masterpage met de private sub erin...

mijn maat heeft heel lief voor mij zitten bouwen, en ik heb er best een hoop van geleerd, maar veel ontgaat mij nog... en ik kan de komende weken jammer genoeg niet op hem terugvallen met m'n vragen...

kan iemand mij op weg helpen?

groet,

Richard Faas
(die heel aardig code kan lezen en begrijpen wat er gebeurt, maar zelf schrijven en alles uitzoeken blijkt lastiger dan verwacht)

Dit kun je door een aantal manieren implementeren.
Ik heb helaas geen code tot mijn beschikking of de kennis uit mijn hoofd, misschien dat je op google kunt zoeken naar de volgende manieren:

- variabelen opslaan middels een session (ik denk dat dit de beste manier is)
- variabelen opslaan middels een cookie
- variabelen parsen naar andere pagina's middels HTML.

Ik hoop dat ik je hiermee een duwtje in de goede richting heb gegeven.

Met vriendelijke groet,
Jabber

hoi allemaal,

nou ik ben er uiteindelijk uitgekomen:

het antwoord bleek de "Querystring":

bouw een link op die eruit ziet als (bijvoorbeeld)

http://www.domein.ext/article.aspx?art_id=x

bij het laden van article.aspx laat je dat art_id uitlezen met de volgende opdracht:

Request.QuerySytring("cat_id")

hou er rekening mee dat dit een karakter x oplevert, en je hem dus met int() moet omzetten naar een getal indien nodig.

werkt perfect, en zonder sessions en/of cookies, dus op elke browser.

met dank voor de "pointer" in de goeie richting ;)

groet,

Richard Faas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan