• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabelen gebruiken on VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

regenTon

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
33
Hallo Excellers,

Ik heb voor jullie misschien een klein probleempje, ikzelf kom er niet echt uit, alles al geprobeerd.

Ik heb een voorbeeld bestandje bijgevoegd.

De bedoeling is:
Namen van werkbladen die genoteerd staan op het werkblad "Instellingen" gebruiken in VBA.

Op dit moment staan de werkbladen hard in het script, dat moet natuurlijk variabel worden, zodat ik niet het script moet aanpassen als een werkbladnaam verandert.

Alvast bedankt.
Bekijk bijlage Helptest.xlsm
 
Je kunt werkbladen ook benaderen met een indexnummer. VBA telt vanaf de meest linker tab. In jouw voorbeeld zijn er 6 werkbladen dus sheets(1) t/m sheets(6).
Als je een werkblad-tab verschuift verandert ook het indexnummer.
Afhankelijk van wat je wil met de verschillende tabs kun je misschien een loop inbouwen:
Code:
Sub Loop()
    Dim Sh
    
    For Each Sh In Sheets
        If Sh.Name = "Blad3" Then Sh.Cells(1, 1) = "A"
    Next
End Sub
...doorzoekt alle werkbladen op naam en plaatst de letter A in cel A1 van "Blad3", als die bestaat.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook de CodeName van de sheet gebruiken in jouw code
bijv.
Code:
Blad1.Range("C4").Value = Blad8.Range("A4")
 
De VBA code lukt niet, dat ligt aan mij.

Beste E v R en Timshel,

Dank voor jullie snelle reactie!

Waar ik naar op zoek ben is het volgende:
1. De omschrijvingen op tabblad Instellingen variabel gebruiken in VBA, dat is mij gedeeltelijk gelukt, echte zoek ik nog naar een oplossing om tabbladen met een variabele naam te verbergen en zichtbaar te maken.

Ik heb mijn excel bijgesloten, kijk een is de VBA code van Checkbox2, dan zien jullie direct dat ik daar nog de teksten van het tabblad Instellingen hard heb opgenomen, dat is natuurlijk niet goed want de teksten/namen op het tabblad Instellingen vrijelijk kunnen veranderen.

Graag zie ik een regel toegepast in de VBA code van Checkbox2, de rest doe ik natuurlijk (graag) zelf.

Mijn dank genst bijna aan hondsdolheid als dit lukt! BvD.
 

Bijlagen

  • Helptest.xlsm
    30,9 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Mijn dank genst bijna aan hondsdolheid als dit lukt! BvD.
zeer bijzonder.

Verder heb je niets toegepast van de aangereikte mogelijkheden. In het voorbeeld maak je ook niet erg veel duidelijk. Wie of wat is hoofdgroep2

Het lijkt op een soort gebruikers(groep) inrichting. Veel meer kan ik er niet van maken. Dus probeer eerst eens uit te leggen wat je wil en hoe je dat voor ogen hebt.
 
Reactie op VenA

Beste VenA,
Ik ben bezig met het opzetten van een kwailteitssyteem in excel.
Op het blad instellingen staan 4 groepen/hoofdstukken en daaronder zouden onderdelen kunnen staan.
Waar het mij hoofdzakelijk om gaat in eerste indtantie is het verbergen van een pagina die gekoppeld is aan een onderdeel op het blad instellingen.
In de Vba van checkbox2 staat nu bv. Sheets("blad2").visible =true.
Blad2 moet de variabele van het blad instellingen zijn.
 
Kijk eens of dit het geen is wat je bedoeld
 

Bijlagen

  • Kopie van Helptest(jp).xlsm
    32,9 KB · Weergaven: 21
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan