Variabelen wijzigen in loop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Olbren

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2010
Beste lezers,

Voordat ik mijn vraag stel, wil ik voorop stellen dat het geen wat ik wil misschien wel te veel gevraagd is....
Maar nooit geschoten altijd mis.
Het volgende wil ik in visual studio programmeren.

Ik heb elke dag een tekstbestand, waarvan ik van elke regel 51 variabelen wil halen, dat ik door middel van de substring methode doe.
Alleen nou verschillen deze tekstbestanden dagelijks en heeft het bestand de ene dag 100 (100 x 51 = 5100 variabelen) regels en de andere dag
kunnen dat er wel 200 zijn.

D.m.v. een readline methode heb ik het voor elkaar gekregen om het aantal regels in het bestand te tellen en heb ik deze waarde gekoppeld aan een variabel.
Nou zou ik graag een loop willen maken waarin ik dus 51 variabelen een (substring) waarde geef en wil ik deze loop laten doorlopen totdat hij het
aantal getelde aantal regels van het bestand heeft bereikt.

Alleen, (en dit gedeelte lukt me dus niet) moeten bij elke verschillende loop die het progje maakt de variabelnamen veranderd worden.
Alle gedefinieerde variabelen wil ik namelijk in een later stadium weer gebruiken.

Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel en hebben jullie wellicht een manier hoe ik dit kan doen.

Groet,
Olbren

Alleen, (en dit gedeelte lukt me dus niet) moeten bij elke verschillende loop die het progje maakt de variabelnamen veranderd worden.
Alle gedefinieerde variabelen wil ik namelijk in een later stadium weer gebruiken.

Kun je dat nog wat toelichten? Ik begrijp namelijk niet helemaal hoe je dit bedoeld. Bedoel je dat je alle 51x100 variabelen weer wil kunnen aanspreken?

Waarschijnlijk kun je beter gewoon de file lijn voor lijn inlezen en parsen en opslaan in een list. Dan maakt het niet uit hoeveel lijnen er zijn (zo lang je tenminste niet al het geheugen in je computer gebruikt ;) ).

Als je 51 variabelen hebt kun je deze waarschijnlijk ook beter opslaan in een object, zodat je ze later makkelijk en uniform aan kan spreken.

Bedankt voor je reactie wampier.
Zoals ik al dacht gebruik ik niet de juiste manier hiervoor.
Maar inderdaad ik wil alle 51 x 100 variabelen later weer kunnen aanspreken.

Wat betreft het parsen en opslaan in een list of het opslaan in een object, moet ik me even in verdiepen door een tutorial ofzo...
Ik ben nog beginner op het gebied van vb en deze termen heb ik weleens voorbij zien komen, maar nog geen kaas van gegeten.

Mocht je nog suggesties hebben hoe ik deze methode(s) me eigen kan maken, hoor ik ze uiteraard graag.

parsen doe je in principe al: het bewerken van de data zodat deze bruikbaar wordt

Ikzelf zou de volgende aanpak nemen:

1) maak een class waarin je de variabelen opslaat. Je kunt de class puur voor opslag maken, of ook functionaliteit aan de class toevoegen. Persoonlijk prefereer ik meer functionaliteit in de class, maar in de basis kun je dit doen:

Code:
public class opslag
   public var1 as string
   public var2 as string
end class

maak een list van type opslag

Code:
dim lijstje as list(of opslag) = New List(Of opslag)

vervolgens maak je voor elke regel een nieuw item in de list aan en vul die (volgende code en bovenstaande is uit het hoofd dus geeft mogelijk errors)

Code:
while volgende_regel_in_file not empty 'pseudo code om voorbeeld te duidelijker te maken
   lijstje.add(new opslag())
   lijstje(lijstje.count-1).var1 = var_uit_file_1
   lijstje(lijstje.count-1).var2 = var_uit_file_2
wend ' pseudo code

Wampier ontzettend bedankt!
Ik denk dat dit weleens zou kunnen gaan werken.

Gezien de tijd ga ik het uitproberen even uitstellen tot een andere keer. :d

Thanx!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan