• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variable tussen userformen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilbert1967

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2004
hallo

hoe neem ik uit het ene userform een waarde van een variable mee naar een ander userform?
mvg

wilbert

Ik neem aan dat je het over VBA userforms hebt.

Dan kun je de macro die het andere userform start aanvullen met bijvoorbeeld de volgende regels:
Code:
userform2.textbox1.value = waarde1
userform2.combobox1.value = combobox1.value
userform2.textbox2.value = textbox2.value

Wat ik met bovenstaande heb gedaan is van het 2e userform heb ik textbox1 gevult met waarde 1 (een waarde die ergens globaal in het userform is aangemaakt). Verder heb ik de waarde van een combobox van het huidige userform overgezet naar de combobox van het te openen userform en datzelfde heb ik ook met een 2e tekstbox gedaan.

Let op de variables zijn gekopieerd en dus NIET gekoppeld.

hallo
dank voor antwoord
maar ik wil dat de gebruiker niet de variable kan veranderen en ziet
ik heb nu een label gemaakt die visible false is en de tekst daarin wordt veranderd door een actie zodat deze bij een ander userform weer uitgevraagd kan worden

groetjes
wilbert

Ik denk dat het opzich een goede oplossing is.

Wat je ook zou kunnen doen is in je 2e userform de variabelen van het 1e userform ophalen.
En die waardes zet je dan weer weg in gewoon variabelen of een array die je in het 2e userform kunt gebruiken.

Wat is overigens het doel van het meenemen van de variabelen? Want als ik jou zo begrijp worden ze in ieder geval niet meer bewerkt.

hallo

de bedoeling is als men in userform1 op bewaren heeft geklikt
komt in userform2 de mogelijkheid om een afdeling als bestandsnaam te kiezen
en dan moet het programma in de do ...loop until stoppen (in deze lus zitten de 2 userforms)

Wat ik in zulke situatie's ook nog wel eens deed is werken met die tabbladen.

In deze situatie zou ik dus 2 tabbladen maken.
De invulvelden op het 1e blad, en de keuze van de afdeling op het 2e blad.

En om het dan mooi weer te gaf ik bij de eigenschappen van de tabbalk aan dat ik de tabstrook niet wou weergeven (vraag me alleen niet welke eigenschap dat ook alweer was).
Vervolgens kun je dan op de bewaar knop aangeven dat hij gewoon naar tabblad 2 moet gaan.

Op deze manier houdt je alles bij elkaar op 1 userform en zit je dus ook niet met het feit dat je tussen de userforms moet coderen.

Een andere oplossing is als volgt:
- Zodra er op bewaren wordt geklikt dan open je userform2 en verberg je userform1
De code hiervoor is gelook ik userform1.show = false
- Vervolgens kun met je de verwerkingscode van userform2 gewoon bij de ingevulde gegevens van userform1.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan