• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variant op verticaal zoeken, met een 2e zoekvoorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebrook

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2010
Beste lezer,

Zoals twee keer eerder ga ik vragen of ik een beroep op jullie mag doen, dankzij jullie hulp zijn mijn werkzaamheden al een stuk makkelijker geworden. Ik ben op zoek naar een vervangende formule voor verticaal zoeken, ik heb namelijk een tweede voorwaarde er bij. Ik moet eerlijk toegeven dat dit mij boven de spreekwoordelijke pet gaat. Er is een file met 2 tabbladen, op tabblad 1 staan contacten, allen voorzien van unieke ContactID's, op tabblad 2 staan contactmomenten, alles gelogd met verschillende data. Ik wil graag op tabblad 1 informatie laten zien uit tabblad 2, echter moet dit informatie zijn welke gelogd is bij het meest recente contact. Verticaal zoeken laat me alleen de eerst gevonden hit zien, dat geeft in vrijwel alle gevallen een onjuiste uitkomst aangezien de eerste hit niet het meest recente contact is. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik een tweede voorwaarde aan verticaal zoeken kan toevoegen? Ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd, wellicht is mijn betoog verre van helder.

Wederom bedankt.

Bijlagen

Ik had wellicht de nummering in kolom E beter niet oplopend kunnen maken, nu wordt gesorteerd op waarde. De datum in kolom C moet leidend zijn, de waarde van kolom E van de meest recente regel moet op blad 1 komen.

Misschien zoiets?
Gedaan met power query.

Bijlagen

=VLOOKUP(A2;Blad2!$A$2:$E$7;5;-1)

of gewoon de laatste parameter op -1 zetten.

Ik denk dat daar niets mis mee is, maar er worden hier een aantal alternatieven gegeven.
Aan de TS wat hij/zij het prettigste vind om mee te werken.

@popipipo
Mijn vraag sloeg op de reactie van TS: "Ik had wellicht de nummering in kolom E beter niet oplopend kunnen maken, nu wordt gesorteerd op waarde. De datum in kolom C moet leidend zijn, de waarde van kolom E van de meest recente regel moet op blad 1 komen." en was niet bedoeld om mijn oplossing te promoten.
En kijk nog eens goed naar jouw oplossing, die geeft toevallig het juiste resultaat.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan