vast ip adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

piggelmee

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2000
Berichten
228
Hallo, kan iemand mij helpen om een vast ip adres te geven aan mijn pc?
Op mijn laptop met windows 7 is het gewoon gelukt.
In dosbox ipconfig/all, vervolgens de gegevens ingevoerd in de eigenschappen van de TCP/IP netwerkverbinding)
Is helemaal gelukt, maar op mijn pc valt de verbinding weg op het moment dat ik hier een vast IP adres ingeef met de bijbehorende DNS servers.
Hoe kan dit?
Modem is Thomson TG712
Vast bedankt!
 
Het opgeven van een fixed-IP-nummer voor een bepaalde PC of laptop kan door de router te vertellen welke PC/laptoip welk IP-nummer moet krijgen en houden.
Sommige routers hebben daar een eigen faciliteit voor, maar onder windows kan dat ook geregeld worden met een telnet-sessie.
Het uitgeven van een vast IP-nummer gaat op basis van het mac-adres en de Windows naam van de PC/Laptop waar dat IP-nummer voor moet gelden.
Ook moet het IP-adres van de router bekend zijn + het eventuele password.

Mac-adres, naam en IP-adres van de router zijn als volgt te verkrijgen:
In Windows, ga naar Start – Uitvoeren en type daar CMD en geef [Enter]
Dat opent een DOS-window.
Type achter de DOS-prompt: ipconfig /all
Dat geeft een volledig overzicht met
Hostnaam - d.i. de windows naam van de PC/Laptop
Fysiek adres: d.i het Mac-adres van de Ethernetkaart van de laptop/PC Als er zowel een LAN als een WLAN-kaart in zit staan er twee Mac-adressen in het overzicht.
Standard Gateway – d.i. het IP-adres van de router

Stel dat het Mac-adres is 00-AA-BB-CC-11-22 en de naam is PC-NAAM, dat het fixed IP adres moet worden 192.168.1.25 en het IP-adres van de router is 192.168.1.1 dan gaat dat als volgt:

In Windows, ga naar Start – Uitvoeren en type daar CMD en geef [Enter]
Dat opent een DOS-window.
Type achter de DOS-prompt: telnet 192.168.1.1
Er zal nu gevraagd worden om de toegangsnaam + password voor de router. In het handboek van de router staat wat dat standaard is. Heeft u dat in het verleden veranderd, dan is te hopen dat u dat nog weet :rolleyes:

Telnet wordt gestart en dan kan in telnet IP-nummers worden toegewezen, gedisplayed of verwijderd.
Om het bovenstaande fixed IPadres toe te kennen tikt u het volgende commando in:
srv dhcp fixip add 192.168.1.25 00-AA-BB-CC-11-22 PC-NAAM
en druk op [Enter]

Type: exit en druk op [Enter] om telnet te beëindigen

Andere handige Telnet commandos in dit verband zijn:
srv dhcp fixip del 192.168.1.123 om een specifiek fix ip toewijzing ongedaan te maken

srv dhcp fixip clr om alle toegewezen fix ip adressen ongedaan te maken.
 
Laatst bewerkt:
welk mac adres

Bedankt. Maar welk mac adres moet ik dan hebben?
van de ethernet adapter (denk het niet, is uitgeschakeld)
of de draadloze USB adapter?
ik vraag het nog maar even voor alle zekerheid:eek:
 
Het gaat om het mac-adres van de netwerkkaart/adapter waarmee de laptop/PC verbonden is/wordt met de router
 
De boven staande uitleg is heel goed maar als advies, je vaste ip adres moet wel een ip adres zijn wat NIET in de dhcp pool van de router valt. Als je in de router zou kijken onder de dhcp pool dan neem je een adres wat hoger is als de laatste ip adres waarde van de pool. In de meeste routers is de dhcp pool een 200 adressen dus jouw adres zou moeten eindigen op 201 of 202 dat ligt er maar net aan hoeveel pc's er een vast ip adres hebben. Je telt er gewoon 1 bij.

grtjs jjw
 
het ip adres van de router eindigt op 254
ik kan geen pool vinden, wat is dat precies?
begrijp even niet waar dit over gaat.
 
Een dhcp pool is een aantal adressen die het router gedeelte zelfstandig weg geeft aan apparatuur die er op aangekoppeld word en zelf om een ip adres vraagt. Een vast ip adres "moet" altijd buiten deze adressen vallen. Dus je zult in de router moeten kijken wat de dhcp pool is en dan een adres kiezen die daar niet in valt.

Ik neem aan dat je een handleiding hebt om de router eventueel in te stellen, dan kun je ook de dhcp pool vinden.

grtjs jjw
 
Je kunt niet via het ip adres 192.168.1.254 in de router komen? Daar moet je toch bepaalde instellingen kunnen wijzigen waaronder ook de dhcp pool.

grtjs jjw
 
Ja ik kan erin komen maar er wordt weinig geavanceerde instellingen getoond.niets over dhcp!
 
Eerlijk gezegd heb ik me nooit zo gelet op de DHCP-pool. Ik pakte gewoon een IP-nummer dat ruim boven het hoogst uitgegeven nummer zat en dat werkte. als eind nummer in het fixed ip nummer voor mijn PC gebruik ik bijv. nu 21
Gewoon proberen zou ik zo zeggen.
Het mag natuurlijk niet een nummer zijn dat al is uitgegeven, maar dat is een kwestie van even kijken in de router welke nummers al zijn vergeven.

Een punt is wel dat je voor het uitgeven van een fixed ip nummer voor een bepaalde PC/laptop dat moet doen op een andere op de router aangesloten pc/laptop.
Op die andere PC voer je bovenstaande acties uit. Mocht TELNET/DHCP zeggen dat het niet kan en je weet zeker dat het ip-nummer dat je wilt fixen vrij is, dan zal waarschijnlijk eerst het al door de DHCP toegewezen ip-nummer voor die PC eerst verwijderd (actie DEL, zie boven) moeten worden waarna het fix i-nummer kan worden toegewezen.
 
@srpchulp, en door dit soort acties krijgen (ik zeg niet altijd) de meeste dus een ip conflict. De router onthoud inderdaad welk ip adres is vergeven aan een pc uit de dhcp pool, maar doet dit maar voor een x aantal tijd, uren, dagen, weken. Daarbij wil het ook wel eens voorkomen dat toch ondanks dat de router slim is er toch een pc met vast ip een adres aanvraagt wat toevallig al is weg gegeven, dan krijgen beide pc's een ip conflict en zullen ze beide niet werken. Natuurlijk bij een thuisnetwerk waar in vaak niet meer als 2 a 3 pc's staan is het niet zo'n ramp maar bij een wat groter netwerk is dit funest.

Wil je een goede werking met vast ip adres, neem dan altijd een adres wat buiten de pool ligt. (het is allemaal natuurlijk maar goed bedoeld wat ik zeg)

@Piggelmee, jammer dat je geen info kan vinden over de dhcp pool. Ik zou dan toch als advies mee geven, laat de pc automatisch een adres verkrijgen en geef de pc geen vast ip adres. Dan zal het in theorie altijd goed moeten werken.

grtjs jjw
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan