vast ip?

Status
Niet open voor verdere reacties.

studje

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2006
Berichten
7
Hoi,

Ik zit met een probleempje. Ik had graag een vast-ip gehad, maar dat verandert om de zoveel dagen (ADSL GO). Ik heb wel een router (ADSL MODEN ROUTER WIFI 802.1 G). Zou ik met behulp van die router een vast ip - adres kunnen verkrijgen? Iemand zei me van wel, maar ik zou niet weten hoe. We zitten hier met 2 pc's thuis, de één WIFI, de ander LAN. Ik heb Windows Xp Pro. Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt,

Gunther :)
 
Het is vaak mogelijk om een uit te geven ip-adres vast te pinnen op het zgn. Mac-adres van de netwerkkaart die het ip-adres aanvraagt. Dat wordt ook wel een reservering genoemd.

Het Mac-adres wordt het "Fysiek adres" genoemd in Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all

Nu geef je niet aan merk & type router het betreft, maar kijk even na waar je dat zou kunnen vastleggen in de routerconfiguratie. Kijk in eerste instantie bij het DHCP-server gedeelte van de configuratieopties.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Met cmd /k ipconfig /all bekom ik:

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: particul-dtswet
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-50-8D-51-91-0F
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 26 november 2006 17:28:12
Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 3 december 2006 17:28:12
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit heb ik staan in de router bij advanced settings:

Modem router addressing
IP address reservation
UPnP
Control from a remote location
Password

Bij IP address reservation had ik hetvolgende al gereserveerd:

Reserved IP addresses:
Remove IP address Computer name: Associated MAC address
192.168.1.2 particul-dtswet 00508d51910f

Ik heb bij mijn TCP/IP settings 192.168.1.2 al vastgezet, samen met DNS/Subnet,...

Wat moet ik nu nog doen?

Alvast bedankt,

Gunther :)
 
Hoi,

Ik bedoel het ip van mijn provider :) (extern dus). Kan dat?

Greets & Thanks,

Gunther

Waarom je je hele interne netwerk vernoemde is mij een raadsel, ik dacht dus dat je een IP adress reservation voor een pc op je interne netwerk bedoelde, bijvoorbeeld t.b.v. portforwarding (nodig voor peer-to-peer uitwisselprogramma's etc.)

M.b.t. je Publieke (Externe) ip-adres 'vastzetten': Als je provider dat in de abonnementsvoorwaarden niet heeft vastgelegd dat je een vast ip-adres krijgt, dan kan dat niet.

Je kunt wel gebruik maken van, bijv., no-ip, DynDns en andere dienstverleners om je (steeds wisselende) externe ip-adres aan een naam (bijv. tijs.no-ip.com) te hangen. Dat vraagt wel een pc die het wisselende externe ip-adres op tijd doorgeeft aan die dienstverleners (software-oplossing). Er zijn ook ook Internet-routers die dat zelfstandig kunnen (hardware-oplossing, vaak DDNS (=Dynamic DNS) genoemd in de configuratie-opties ervan).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ahh oké bedankt Tijs,

Heb trouwens al mijn provider gecontacteerd, maar een vast extern ip kost rond de 100 Euro, wat helaas buiten mijn budget valt.

Hoe werkt dat juist dat systeem van no-ip / DynDns? Of weet je iets dat voordeliger is voor mij? :rolleyes:

Greets & Thanks

Gunther
 
Van zowel No-ip.com als DynDns zijn gratis accounts beschikbaar. DynDns levert er ook nog gratis software bij om het gewisselde ip-adres aan hun door te geven, zodat ze de DNS informatie van je aan kunnen passen. Of no-ip.com ook zo'n programma heeft weet ik niet.

En nogmaals vermeld: Sommige routers (bijv. mijn Linksys BEFSR41) kunnen zelf die informatie doorgeven aan DynDns en soms zelfs ook aan andere dienstverleners.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan