Vaste jaartal datum in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geertje26

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2010
Hallo,

Ik heb een urenverantw.form. alle gewerkte uren worden hierin vermeld op datum.

Deze datum bestaat uit dag/maand/jaar.

Is het ook mogelijk dat je alleen dag en maad hoeft in te voeren en dat het jaar er al staat??

Als je in een datumveld alleen dag en maand invoert, vult Access automatisch het huidige jaar aan. Dus ja, dat kan! Anders wordt het als je een ander jaar wilt; dan moet je het jaartal wel invullen. Overigens volstaat een invoer als 3-8-09 al om de datum 03-08-2009 in te vullen.

Hoi,

Bij ons doet dit niet? wat gaat er dan fout in de tabel staat: invoermasker: 99-99-00;_
en validatieregel: >#31-12-2010# And <#1-1-2012# dit betekend dat er alleen uren van 2011 ingevoerd mogen worden.

Maar om bijv. 17-01 in te voeren dan krijg ik de volgende melding:

de opgegeven waarde is niet juist voor het invoermasker 99/99/00;0;_ dat is ingesteld voor dit veld.

Moet ik dan de validatieregel verwijderen? maar dan kan iedereen een willekeurig jaar invoeren en dan moet niet!

Je hebt een invoermasker gemaakt; dat betekent dat je verplicht bent om alle tekens in te vullen. Persoonlijk gebruik ik die nooit, want ik gruwel er een beetje van ;) Als je dat weghaalt, en de Notatie op Korte Datumnotatie zet, krijg je wat je wilt.

Ik heb nu bij tabel de invoermasker verwijdert en notatie op korte datumnotatie gezet.
Maar u krijg ik bij het invoeren van gewerkte uren de volgende melding:

U hebt mogelijk tekst ingevoerd in een numeriek veld of een getal opgegeven dat groter is dan de instelling van de eigenschap veldlengte toestaan.

Ik zie deze eigenschap veldlengte helemaal niet bij tabel staan "Onder DatumWerk"
Dit staat er allemaal:

Notatie: Korte datumnot
Val.regel: >#31-12-2010# And <#1-1-2012#
val tekst: Datum niet akk. moet in 2011 liggen
Vereist: ja
Geindexeerd: nee
IME-Mod: geen best. el.
IME zin: Geen

Ook in alle werknemers formulieren heb ik bij datum de invoermasker verwijderd maar toch blijft bovenstaande melding

Waar heb je de validatieregel staan? Ik vermoed in het datumveld? Daar heeft een validatie niet zo heel veel zin; je zou de validatie op Tabelniveau moeten doen, en niet op veldniveau.
Oftewel: in tabelontwerp de knop <Eigenschappen> klikken, en daar de validatie instellen.

Hallo,

Ik zat al bij de ontwerpweergave in de tabel. Hier staat nu niks meer.
Maar toch doet hij het niet en komt met eerder genoemde melding.

Of bedoeld u wat anders??

Groet

Als je instellingen in een tabel maakt, en vervolgens een formulier, neemt Access de tabelinstellingen over in het formulier. Waarschijnlijk staat je veldinstelling dus nog ingesteld in het formulier.

Wat is het gegevenstype van het veld?

Als je een query gebruikt als basis voor het formulier, kan de notatie daar ook nog in de eigenschappen staan... Probeer eens in de tabel een nieuw datumveld te maken zonder invoermasker, en stel de validatie in de tabel in op dat veld. Kijk of de invoer (+validatie) werkt in de tabel, en zet het veld dan op het formulier. Het zou dan goed moeten werken.

Heeft u enig idee wat ik kan doen?
Wat ik inmiddels heb gedaan is in tabel ontwerp invoermasker verwijderd en validatieregel verwijderd. Dit heb ik ook in de formulier ontwerpen gedaan alleen bij de medewerkers die nu nog in dienst zijn. Bij de formulieren bij werknemers die er niet meer zijn heb ik dit niet aangegeven. Als ik nu uren in wil vullen dan is het normaal gesproken zo dat het formulier automatisch tabt naar volgende invoer en nieuw record dit doet hij nu ook niet meer. pfff een aantal aanpassingen van bovenstaande en formulier is op de hobbel.

Dank u. Ik reageerde iets te snel. Ik zal het even proberen of het werkt. Laat het zo weer weten.

Groet.

Mag je de vraag ook nog op Opgelost zetten :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan