Vaste x-as in grafiek op rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

brutus

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Berichten
781
Ik heb een tabel met gegevens waar ik een draaigrafiek van wil maken. Dat lukt uitstekend. Ik heb alleen een probleem met de grafiek zelf:

De grafiek moet een overzicht per maand gaan geven van het aantal meldingen dat in die maand gedaan zijn. Omdat er nu alleen nog gegevens van januari in staan laat de grafiek ook alleen januari maar zien op de x-as. Wanneer ik een record voor februari toevoeg, dan komt die ook keurig op de x-as van de grafiek te staan. Maar wat ik wil is dat ik een vaste x-as heb. Ik wil dus in januari ook meteen alle andere maanden op de x-as hebben. Heeft iemand enig idee hoe ik doe?

Ik ben op internet al meerdere tips tegenkomen. Een aantal geven aan om met vba de eigenschap .axes(1).maximumScale in te stellen, maar dat resulteert in de foutmelding dat het object die eigenschap niet bezit (kan 'em ook inderdaad niet vinden in de objectverkenner). Ik heb de grafiek op 3 manieren proberen te maken. Eerst mbv de grafiekrapport wizard, de tweede door handmatig "invoegen --> grafiek" te kiezen in de ontwerpweergave van het rapport en als laatste door een formulier in draaigrafiekweergave als subformulier toe te voegen aan een rapport.
Bij deze laatste kan ik de maximumschaal via de eigenschappen van de grafiek wel instellen op 12. Dat lijkt dan ook goed te gaan, maar wanneer ik de grafiek dan open blijkt het toch niet te werken.
Alle suggesties zijn meer dan welkom!
 
Als je de grafiek hebt gebaseerd op een Kruistabel, en de maanden als Kolomkop hebt gedefinieerd, dan is de oplossing eenvoudig. Je legt dan namelijk alle kolomkoppen vast bij de Kolomeigenschappen. Vervolgens wordt bij het draaien van de kruistabel voor alle maanden een kolom aangemaakt, ook als daar niks in staat.
 
Allereerst mijn excuses voor de late reactie.
Hoewel het mij niet gelukt is om alle maanden vast te leggen (dwz ze nu al te laten zien in de grafiek) is het mij wel gelukt om de schaal van de x-as aan te passen. Die stond ingesteld op automatische tijdschaal. Die heb ik op "none" gezet en toen kon ik aangeven dat de maximumwaarde 12 moest zijn. Nu laat hij netjes bij iedere nieuwe maand deze zien op de x-as.

Bedankt voor het meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan