vasthangen van ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sponzenbroekske

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
937
ubuntu 7.10
laptop acer aspire 3680
cpu intel celeron M 1.73Ghz
1,5 mb ram
GM945 chipset

geregeld blijft men computer even vastzitten dan kan ik niets doen, muis niet bewegen, niets typen, dit duurt maar even, seconde of 5-6, maar het is ongeloofelijk irritant.
Op men vista (dualboot) heb ik dat probleem niet.
Weet iemand aan wat dit ligt en nog belangrijker hoe ik dit kan oplossen??
(ps: ik heb dat vasthangen een stuk of drie keer gehad tijdens het intypen van dit bericht :s)
 
Hoi,

ik denk dat het ligt aan je 1,5 Mb RAM.

Serieus, ik denk dat je systeem aan het swappen is. Gebruik je vaak grote bestanden die je converteerd of in/uitpakt? Kijk hier eens naar en probeer eens. (eerst proberen, zonder te herstarten. Dan pas stap 4)

groetjes Fantje
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

ik denk dat het ligt aan je 1,5 Mb RAM.

Serieus, ik denk dat je systeem aan het swappen is. Gebruik je vaak grote bestanden die je converteerd of in/uitpakt? Kijk hier eens naar en probeer eens. (eerst proberen, zonder te herstarten. Dan pas stap 4)

groetjes Fantje

ik heb stapje 1 tot en met 3 gedaan: het gaf idd eerst 60 en dan heb ik her veranderd naar 5 en met stap drie toe te passen zie je dat hij nu op 5 staat ipv 60. :thumb:
En wnr moet ik nu stap 4 toepassen??
 
Hoi,

Mijn advies : Draai een tijdje proef, om te kijken of dit een oplossing is voor je probleem. Door telkens als hij weer gaat hangen die commando's even in te voeren. Om te kijken of dit een oplossing is. En sla ze op in een tekstbestand op je bureaublad.
Totdat er een update komt, want dan kan het zomaar zijn dat je van je hangen af bent door een update.

Als je nu opnieuw opstart is er niks permanents veranderd. En staat alles weer als vanouds. Stap 4 is om het permanent te maken.

Maar draait hij al beter dan?

PS. wat je hiermee hebt gedaan is instellen dat je PC minder snel gebruik gaat maken van de swap partitie. Mocht je problemen met andere zaken krijgen bijv. uitpakken van bestanden dan kun je ook een hogere waarde kiezen tussen de 5 van het artikel en de standaard 60. Deze 5 is erg ingrijpend en daarom kan je het effect denk ik snel merken. Als dit jouw probleem is iig.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Mijn advies : Draai een tijdje proef, om te kijken of dit een oplossing is voor je probleem. Door telkens als hij weer gaat hangen die commando's even in te voeren. Om te kijken of dit een oplossing is. En sla ze op in een tekstbestand op je bureaublad.
Totdat er een update komt, want dan kan het zomaar zijn dat je van je hangen af bent door een update.

Als je nu opnieuw opstart is er niks permanents veranderd. En staat alles weer als vanouds. Stap 4 is om het permanent te maken.

Maar draait hij al beter dan?

hij haperde daarnet even, maar hij bleef niet hangen, maar thx:thumb:, ik denk dat het opgelost is, ik zal even proefdraaien :thumb:
ik markeer deze vraag als opgelost :thumb:
maar toch vreemd dat hij swap gaat gebruiken als ik 1,5 gig ram heb waar hij ongeveer 17% ram geheugen gebruikt:confused:
Bij vista gebruikt hij gemakkelijk 50% en sinds ik de upgrade SP1rc heb gedaan gebruikt hij soms (zonder belasting) 80-85%:eek:, maar echt trager wordt hij daar niet door.
Maar goed deze vraag is al opgelost:thumb:
 
maar toch vreemd dat hij swap gaat gebruiken als ik 1,5 gig ram heb waar hij ongeveer 17% ram geheugen gebruikt
Daarom ben ik er ook niet helemaal zeker van. Ik las laatst dit artikel En moest daaraan denken bij het lezen van jouw vraag.
En kon het vanmiddag niet vinden dus heb een andere gezocht. Maar misschien kun je dit ook lezen, als achtergrond informatie. Zodat je begrijpt wat je gedaan hebt.

Groetjes Fantje
 
Daarom ben ik er ook niet helemaal zeker van. Ik las laatst dit artikel En moest daaraan denken bij het lezen van jouw vraag.
En kon het vanmiddag niet vinden dus heb een andere gezocht. Maar misschien kun je dit ook lezen, als achtergrond informatie. Zodat je begrijpt wat je gedaan hebt.

Groetjes Fantje
k ik snap em denk, maar het is vooral bij een ramtekort, mss laatste tijd wat veel belast, ik kan me niet direct inbeelden met wat, maar toch, er staan natuurlijk altijd wel zeven programma's open, zoals msn, internetpagina, enzo
 
ik ga em terug moeten openzetten, hij werkte perfect tot ik herstarte en dan heb ik dat terug ingevoerd maar nu is het hetzelfde als ervoor :s, dus is het blijkbaar noeg niet opgelost :(
 
Oke jammer, misschien dat iemand anders nog iets weet? Ik zoek nog ff verder maar kan niet zomaar iets vinden.
Je kunt ook in een terminal zelf eens kijken wat de PC bezig houd door te typen :
Code:
ps aux
Daarmee krijg je een uitdraai van alle processen die momenteel bezig zijn op je machine. Dan kun je kijken of hij toevallig ergens druk mee bezig is ofzo. Want daar lijkt het wel op als hij blijft hangen. En zo kan je mooi alles zien wat hij precies aan het doen is.

Als je in een andere terminal top typt kan je op het moment dat hij blijft hangen misschien wel zien welk proces hem precies doet laten hangen. top is een realtime ps aux maar om alles te kunnen zien moet je een best wel groot scherm hebben.

Groetjes Fantje

(Als voorbeeld heb ik die van mijzelf in de bijlage gedaan en onderin kun je zien dat ik aan het scannen ben met f-prot bijv.)
 

Bijlagen

  • ps_aux.txt
    10,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Als je in een andere terminal top typt kan je op het moment dat hij blijft hangen misschien wel zien welk proces hem precies doet laten hangen. top is een realtime ps aux maar om alles te kunnen zien moet je een best wel groot scherm hebben.

Groetjes Fantje

(Als voorbeeld heb ik die van mijzelf in de bijlage gedaan en onderin kun je zien dat ik aan het scannen ben met f-prot bijv.)

ik heb dat met die aux en die TOP gedaan, maar ik zie geen plotse stijgingen en bij jouw gebruikt die f-prot die aan het scannen is 14%, zo een grote waarde kom ik niet tegen en toch blijft hij vasthangen.
ik denk dat ik het probleem niet bij het ramgeheugen ligt .

Maar al enorm bedankt om me te helpen.
 
Ik ga PCLinuxOS eens proberen, de 2008 versie met de gnome interface, ik heb reeds de live cd gedownloadt en deze zag er prima uit.
In recessies heb ik gelezen dat PCLOS sneller zou zijn, maar minder stabiel heb ik ook al gelezen.
Het is in inder geval een waardige concurrent voor ubuntu.
Dus van mij mag je jou zoektocht staken, dit moet uiteraard niet:d
Ik bedank jouw nogmaals voor je hulp.
Deze vraag gaat definitief als opgelost al is ze niet echt opgelost.

(ps: PCLOS is op mandrake/mandriva gebaseerd en is dus .rpm ipv .deb zoals ubuntu)
 
Ja ik ken PClinuxOS en heb d'r al geïnstalleerd staan op een aantal PC's en ben er erg tevreden over. Hoop dat jij er ook blij van word.:thumb:

Verder wens ik je veel succes met je nieuwe systeem en zal idd mijn zoeken staken :D

Groetjes Fantje

PS. Als je van buiten synaptic wilt installeren goed op de afhankelijkheden letten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan