Vastlopen diagnostische modus

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcow

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2005
Berichten
61
Hallo,

Na wat geklooi met software verwijderen en " windows herstellen" kreeg m'n computer vastloop neigingen. Uitzetten is dan de enige oplossing. CTRLALTDEL werkt dan ook niet meer.
Uiteindelijk de boel geformateerd en XP er opnieuw op, maar tevergeefs. Zelfs met de beveiligingsupdates liep hij vast.
Daarna een andere XP Pro versie met SP2 erop gezet.

Nu heb ik een kale XP pro, met virusscanner en firewall. En nog steeds vastlopers.
In de Safe mode doet hij het prima. Maar als ik in de msconfig " diagnotische modus" opstart dan loopt de boel na een paar minuten vast.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Alvast bedankt,

Marco

PS memtest en chkdsk geven geen problemen.
 
En dat zijn allemaal legale versies van XP?
 
Ja.

De originele zijn recovery CD's van Paradigit (SP1) die met de computer geleverd werden. Deze installeerden ook Panda Antivirus. Nu deed deze erg moeilijk met uninstall, en dacht ik dat daar het probleem zat. (er bleef wat Panda spul ergens hangen)

Van m'n andere computer heb ik een recovery CD gebrand. (Dell OEM XP pro SP2)
Deze werkt prima, en heb hiermee de schijf geformateerd en XP geinstalleerd. Maar moet wel binnen 30 dagen geactiveerd worden.

Marco
 
En na verwijdering van de vastlopende XP, heb je ervoor gezorgd dat er echt ook niets meer op die partitie van die schijf stond?
 
Dat dacht ik wel.
Tijdens de installatie heb ik gekozen voor: " deze partitie formateren".
Dan is ie toch echt helemaal leeg?

Marco
 
Dat zou wel moeten ja.
Vreemd, ik ga even met je meedenken en meezoeken.
 
De momenten dat hij vastloopt:

random:
- explorer
- andere xp hulpprogrammaatjes

altijd:
- IE en Firefox beide op de website van www.recreatiezuidholland.nl bij de routes.
- programma Belarc Advisor. (had ik erop gezet omdat ik m'n oude "key" kwijt was, dan kon ik hem weer uitlezen).


Maar in de Safe modus doet bovenstaande het wel prima.
 
Waar het probleem zou kunnnen zitten is toch een 'verkeerd' bemeten partitie. Heb vanuit Packard Bell computers dat wel eens gezien.

Beste policy is denk ik gebruik te maken van programma's als Gparted of de standaard XP installatiecd en daarmee de partitie verwijderen en daarna opnieuw inrichten.

Daarnaast, m.b.t. algemene foutmeldingen/problemen onder XP:

Standaard te onderzoeken/proberen bij XP problemen:

- Start -> Uitvoeren -> MSinfo32.exe (Sectie Onderdelen -> Probleemapparatuur)
- Start -> Uitvoeren -> Eventvwr.exe (Secties Toepassing en Systeem: Fouten en Waarschuwingen)
- Start -> Uitvoeren -> Devmgmt.msc (Apparaten met een rode X ervoor of een geel ! ervoor)
- Start -> Uitvoeren -> Dxdiag.exe (Alle meldingen & waarschuwingen bij de tests)

Als bij stap 4 problemen boven water komen, DirectX 9.0c installeren over de oude heen, en daarna Dxdiag.exe nogmaals proberen. Zijn er driverproblemen, los die dan op door (bij voorkeur) WHQL (Windows Hardware Quality Labs) gecertificeerde drivers te downloaden en te installeren. Dat hoeven niet noodzakelijkerwijs de nieuwste drivers te zijn, zoek naar die WHQL certificering! Natuurlijk dan eerst de oude drivers deïnstalleren vóórdat je de nieuwe installeert.

Tijs
 
Ok ik ga aan de slag met Gpart.
Moet ik alleen de gebruikerspartitie C verwijderen, of kan ik het beste de hele schijf opnieuw inrichten?

Marco
 
Hoe werkt dat Gparted eigenlijk?
Uit de install kan ik niet opmaken dat je er een bootCD van kunt maken.
Kun je dan als windows draait, Gparted starten en de partitie verwijderen???

Marco
 
Ok ik ga aan de slag met Gpart.
Moet ik alleen de gebruikerspartitie C verwijderen, of kan ik het beste de hele schijf opnieuw inrichten?

Marco

Dat hangt ervanaf of je een Service Pack 2 geïntegreerde installatiecd gebruikt (vanwege de beperking van 137 GB in Service Pack 1 en lagere versies).

Persoonlijk zou ik alleen de C: partitie verwijderen en opnieuw aanmaken. Je behoud dan ook de eventuele 'recovery-partitie' als die door je leverancier is aangebracht op de schijf.

"Doe niet meer dan nodig is, maar ook niet minder" :cool:

Tijs.
 
Hoe werkt dat Gparted eigenlijk?
Uit de install kan ik niet opmaken dat je er een bootCD van kunt maken.
Kun je dan als windows draait, Gparted starten en de partitie verwijderen???

Marco

Je kunt het wel draaien vanuit Windows, maar dat gaat niet werken op de systeempartitie (C: dus).

Vandaar dat ik je direct heb doorverwezen naar de plek waar je er een opstartcd van maken kunt. Die branden (met Nero of een ander brandprogramma), ervan opstarten, en met je partities aan gang.

Lees anders eerst de handleiding hoe je het gebruiken moet.

Directe link naar het .iso bestand, dat gebrand kan worden: hier

Het staat je natuurlijk ook vrij om, opgestart vanaf de XP installatiecd, de partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend de partitie verwijderd (25,5 GB) en een nieuwe aangemaakt. (voor de zekerheid ietsje kleiner (24 GB).

Geen effect.

Wel gezien dat de standard PCI to PCI een probleem met het stuurprogramma had. Deze geupdate en alles OK.
Op de hele avond slechts 2 vastlopers gehad. (probleem bijna opgelost dacht ik)

Maar vanmorgen was het alweer raak. Om de 3 minuten systeem vast.
Alleen in Safe Mode doet de boel het goed. (al valt de internetverbinding na 5 minuten weg).

Mijn idee: nieuw moederbordje proberen. (of is dit onzin?)

Marco
 
Het is niet uit te sluiten dat bepaalde apparatuur op het moederbord het niet goed doet.

Als het zonder (al te veel) kosten geprobeerd kan worden met een ander moederbord is dat geen verkeerd plan, maar als jij zegt dat het wel (enigszins) goed werkt in Veilige modus dan lijkt het me toch een driver probleem, omdat Veilige modus zoveel mogelijk 'basisdrivers' gebruikt.

Als ik jou was zou ik toch nog eens gaan kijken of je nog ergens betere drivers voor je moederbord vinden kunt, maar als een ander moederbord (met de driver die daarbij horen) wél helpt zou je je misschien wel tijd & moeite kunnen besparen met dat plan.

Overigens kunnen de vastlopers ook veroorzaakt worden door (te warm geworden danwel defecte) insteekkaarten of onbetrouwbaar intern geheugen. Kijk dus ook in Logboeken (Start -> Uitvoeren -> eventvrw.exe) in de secties Toepassing en Systeem voor meldingen die daarop wijzen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Met het nieuwe moederbord, werkt de boel weer als een trein.:thumb:

Marco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan