Vastlopen door te hoge temperatuur?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wunderbar

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Goedendag, ik ben nieuw op dit forum en heb naar mijn idee iets meer dan de gemiddelde leek kennis van computers maar daarbij is alles gezegd.

Nu heb ik een probleem en ik post dit niet zomaar, ik heb hiervoor al meerdere forums afgezocht naar een soortgelijk topic maar kon het niet vinden vanwege mijn iets oudere setup.

De pc waarmee ik een probleem heb, heb ik net overgenomen en geinstalleerd en nu loopt deze vast ongeacht van wat er van hem gevraagd wordt. Laat ik hem rustig draaien loopt hij vast, run ik van alles tegelijk loopt hij vast. Zelfs alleen in de bios loopt hij vast, belasting maakt niet uit. Wat wel typerend is, is dat wanneer die vastloopt de venrilator net ingeslagen is en daarom verwacht ik dat het met een te hoge temperatuur te maken heeft. Nu kan dit komen door stof en te weinig aanvoer van frisse lucht maar ik draai met open kast en stof is wel aanwezig maar lijkt me niet de veroorzaker.

Als ik in de bios kijk bij de temperaturen en ik laat dit gewoon aan staan zonder wat te doen loopt de pc ook vast na enige tijd (10 minuten of iets dergelijks) de bios geeft dan aan:

CPU Warning Temperature Disabled
Current System Temp 27 C
Current CPU1 Temperature 64 C
Current CPUFAN1 Speed 0 RPM
Current CPUFAN2 Speed 0 RPM
en nog een aantal waardes... (waarvan ik denk minder belangrijk)

Nu is hij dus waarschijnlijk net voordat de ventilator ingeslagen is vastgelopen, en reageert nergens meer op als alleen op de aan en uit schakelaar.

Mijn processor is de volgende: AMD duron 1200 Mhz en voor de rest weet ik mijn setup niet zo maar als het nodig is kom ik daar wel achter.

Ik heb geprobeert mijn verhaal zo compleet mogelijk te maken, als er nog vragen zijn hoor ik het graag. Heeft er iemand van jullie een idee van wat er bij mij aan de hand is? Alvast hartelijk dank,

Eric

Goedendag, ik ben nieuw op dit forum en heb naar mijn idee iets meer dan de gemiddelde leek kennis van computers maar daarbij is alles gezegd.

Nu heb ik een probleem en ik post dit niet zomaar, ik heb hiervoor al meerdere forums afgezocht naar een soortgelijk topic maar kon het niet vinden vanwege mijn iets oudere setup.

De pc waarmee ik een probleem heb, heb ik net overgenomen en geinstalleerd en nu loopt deze vast ongeacht van wat er van hem gevraagd wordt. Laat ik hem rustig draaien loopt hij vast, run ik van alles tegelijk loopt hij vast. Zelfs alleen in de bios loopt hij vast, belasting maakt niet uit. Wat wel typerend is, is dat wanneer die vastloopt de venrilator net ingeslagen is en daarom verwacht ik dat het met een te hoge temperatuur te maken heeft. Nu kan dit komen door stof en te weinig aanvoer van frisse lucht maar ik draai met open kast en stof is wel aanwezig maar lijkt me niet de veroorzaker.

Als ik in de bios kijk bij de temperaturen en ik laat dit gewoon aan staan zonder wat te doen loopt de pc ook vast na enige tijd (10 minuten of iets dergelijks) de bios geeft dan aan:

CPU Warning Temperature Disabled
Current System Temp 27 C
Current CPU1 Temperature 64 C
Current CPUFAN1 Speed 0 RPM
Current CPUFAN2 Speed 0 RPM
en nog een aantal waardes... (waarvan ik denk minder belangrijk)

Nu is hij dus waarschijnlijk net voordat de ventilator ingeslagen is vastgelopen, en reageert nergens meer op als alleen op de aan en uit schakelaar.

Mijn processor is de volgende: AMD duron 1200 Mhz en voor de rest weet ik mijn setup niet zo maar als het nodig is kom ik daar wel achter.

Ik heb geprobeert mijn verhaal zo compleet mogelijk te maken, als er nog vragen zijn hoor ik het graag. Heeft er iemand van jullie een idee van wat er bij mij aan de hand is? Alvast hartelijk dank,

Eric

Jij denk aan de temperatuur (is ook het meest logisch)
Maar het zou ook de voeding kunnen zijn, bevriesingsverschijnselen van de voeding......

M.v.g.

BJ

Ow oke bedankt Helpmijtoch, ik zal eens kijken of ik die kan wisselen vandaag of morgen.

Heb zojuist toch even de stofzuiger door de pc kast heen gehaald en ook achter de ventilator het stof weg gehaald. Dit om deze reden toch uit te sluiten.

Het leek net even over maar het probleem is er nog steeds, helaas.

Groeten,

Eric

Opnieuw geinstalleerd zeg je, welk OS en geef eens wat meer info over je hardware svp.
Heb je ook weer de moederbord/chipset en overige drivers geinstaleerd?

Deed de PC het wel goed voordat je hem geinstalleerd hebt?

Ja opnieuw geinstalleerd na een format c zeg maar. Ik draai met windows XP met alle updates tot en met maart 2008.

Mijn moederbord is van het merk shuttle en op de gebruiksaanwijzing hiervan staat AK32A met grote letters dus ik neem aan dat dit het type is.

Moederbord/chipset en overige drivers heb ik niet geinstalleerd vanwege het feit dat ik daar geen software van heb en eigenlijk van het bestaan ervan niet afweet. Kan ik dit ergens downloaden of opvragen of iets dergelijks?

De rest van de hardware is een Maxtor 40GB hardeschijf, een videokaart (XFXforce) en een 100/10 netwerkkaart van het merk lancard.

Toen ik de pc kreeg deed deze het niet, liep vast tijdens laden van XP. Ik dacht XP er even opnieuw op te zetten en er dan mee aan de slag te gaan maar er is blijkbaar meer aan de hand.

De voeding heb ik zojuist verwisselt en dit maakt helaas niets uit.

Kijk eens op de website van Shuttle: http://global.shuttle.com/
Daar ga je naar Support en Download en geef je je moederbord type in AK32A en kies je voor drivers. Dan kan je die downloaden en installeren.
Verder zijn er ook een manual en specificaties te vinden die misschien handig zijn.

Mocht dit niet helpen dan kan je de BIOS eens nalopen of die misschien ontregeld is of verkeerd ingesteld.
De Bios kan je desnoods resetten naar de default setup, dat zijn meestal veilige en standaard instellingen.
Maar dat is voor later. Kijk eerst op die website.

Laatst bewerkt:
Kijk eens aan harstikke bedankt hiermee Arctic Joe, morgen ga ik dat eens doen.

Ik laat het wel weer weten of het gelukt is, nog ff een vraagje. Als je de c schijf formateert is dan de bios nog als vanouds?

Groeten,

Eric

Formatteren verandert je BIOS niet.
Succes met de drivers. :thumb:

Nou ook de driver installatie heeft niet geholpen, het probleem is ongewijzigd. De chipset driver installatie heb ik niet kunnen doen, ik kreeg een melding dat deze uit zouden staan in de bios. Nu heb ik even gekeken maar ik weet niet wat ik hiervan aan of uit moet zetten om dit toch te doen en of dit dan wel nut heeft.

Mijn volgende stap is denk ik de bios controleren of naar default zetten, als ik ga controleren waarnaar moet ik dan kijken?

Tot nu toe alvast hartikke bedankt mensen, ik hoop dat ik er nog uit kom.

Groeten,

Eric

...uit zouden staan in de BIOS ??? Vreemd...

Ik zie dat dit apparaat weleens wordt overclockt dus als hiermee gerommeld is, en de settings maken hem instabiel dan is het zeker veiliger om de bios naar default settings te zetten. Ik kan geen manual vinden om je hierbij te helpen. Een tochtje door de menu's in de bios zal dit wel oplossen denk ik.

Heb je het zip bestand trouwens uitgepakt en er Mainboard- en Audio-drivers in gevonden?

Ja van dat uit staan kreeg ik in windows een melding toen ik wilde installeren.

Ik zou het zelf geen probleem vinden (denk ik) als die naar default zou gaan, ik neem aan dat default gewoon een goede instelling is en dat wanneer je er extra dingen mee gaat doen je deze aan moet passen, of zie ik het fout? Ik hoef er niets meer uit te halen dan standaard ik heb liever een betrouwbare computer als u begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb een manual van dat moederbord, staat daarin misschien hoe ik de bios naar default krijg? Ik blader hem net even door en zie nog niks daarover.

En als ik in de menu's van de bios kijk, kan ik dan ergens een soort optie vinden zoals: set to default settings of iets in die geest?

Het zip bestand en de twee zips die daar weer in zitten heb ik uitgepakt en daarin een aantal bestanden gevonden waarvan ik alleen de setup.exe gerunt heb. Dit ging perfect en neem aan dat dit alles is? Over de audio drivers, dat weet ik niet ik denk dat dat de setup was die niet wilde draaien vanwege uitgeschakelde chipsets. Als dit te vaag is wil ik het nog een keer proberen en beschrijf ik duidelijker wat er precies gebeurt.

Alweer bedankt,

Eric

Ow nog even over de defaults, ik zie nu net de teksten staan:

Load Fail-Safe defaults

Load Optimized defaults

Dat zullen ze natuurlijk wel zijn, voorheen had ik in de submenu's zitten zoeken. Welke kan ik hiervan het beste kiezen?

Groeten,

Eric

Ik zou de Fail-Safe eerst proberen, als het zaakje daarmee niet stabiel draait dan kan je verder zoeken.

Oke dan ga ik dit eerst doen, zitten er nog negatieve kanten aan deze actie?

Zou niet mogen, je reset immers naar een veilige basisinstelling die Fail-safe is.

Ik weet niet hoe uitgebreid dat dit BIOS is, anders zou je even digitale foto's kunnen maken van de huidige instellingen. Dan kan je de huidige situatie altijd herstellen.

Nou ik heb de BIOS compleet gefotografeert en naar Fail Safe gezet., vervolgens opgestart en het viel me op dat windows een nieuw audio apparaat had gevonden. Met de gedownloade driver heb ik deze geinstalleerd waarna ik dacht vooruitgang te hebben.

Maar helaas even later liep hij gewoon weer vast op dezelfde manier, nu ben ik een beetje ten einde raad eerlijk gezegd. Heeft u nog enig idee wat mijn probleem zou kunnen veroorzaken?

Alsnog bedankt voor de moeite tot dusver.

Groeten,

Eric

Wat gebeurt er bij het vastlopen precies, een blue screen of death? Foutcodes?

Je zou je geheugen eens kunnen testen met een programmaatje daarvoor.
(bv MemTest 3.2, gauw iets opgezocht)

Heb je trouwens nog uitroeptekens bij apparaatbeheer staan?

De pc loopt vast of het nou in windows is of in de bios, het beeld blijft gewoon hetzelfde en de pc reageert nergens meer op. Geen muis, toetsenbord puur en alleen maar op de aan/uit schakelaar.

Dat programmaatje zal ik direct een opzoeken en installeren, eens kijken wat dat doet.

Dank u,

Eric

Heb net even memtest gedraaid een aantal keer maar deze komt maximaal tot 37% van de scan voordat ie vastloopt. Tot die tijd heeft hij geen errors gevonden.

Vervolgens heb ik mijn werkgeheugen eruit gehaald en ipv 2x 128mb er een andere enkele 128 mb in gedaan om eens te kijken wat er dan gebeurde. Dit had ook geen effect helaas.

Het valt me op dat bij het vastlopen de pc gereset moet worden en deze pas weer goed opstart als het rode ledje uit is aan de voorkant, maar dit zal wel niets zeggen.

Zijn er nog dingen die mijn probleem kunnen veroorzaken die ik nog niet geprobeert heb?

Groeten,

Eric

Heb alle berichten nog even terug gelezen maar zie geen aanwijzing waar nog meer te zoeken.
De vastlopers komen totaal random lijkt het, en zelfs in de bios bij failsafe setup.

Je zou nog eens de stroom eraf kunnen halen en alle componenten en aansluitingen loshalen, schoonmaken en opnieuw vastdrukken. Mogelijk toch een slecht contact ergens.

Wat je verder kan doen is een diagnostisch programa uitvoeren waarmee je alle interne zaken kan aflezen zoals Vcore spanning en alle voedingslijnen van je moederbord. (Everest of pc wizard 2008) Heel misschien kan je daarmee een oorzaak aanwijzen, maar dan moet je wel weten wat de juiste waarden moeten zijn.

Anders weet ik het ook even niet meer en vrees dat je moederbord toch gewoon stuk is :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan