Vastlopen Vista na schone Installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kareltj

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2011
Berichten
16
Hallo allemaal ik ben nieuw hier en ik heb een probleem.

Ik ben een pc aan het klaarmaken voor een familielid. Schone installatie van vista erop gezet, alle drivers geinstalleerd, windows volledig up-to-date. Nu merkte ik het met installeren van alle onderdelen dat het syteem af en toe bevroor. Ik dacht dat het lag aan eventuele drivers die nog niet goed geinstalleerd waren of aan de processor (wat niet meer de snelste is). Nu ben ik het wat gaan monitoren en het valt me op dat wanneer het syteem voor ongeveer 20 seconden bevriest, het CPU gebruikt terugvalt naar 0%. En niet naar 100% (wat voor mijn gevoel logischer zou zijn?) Ook vind ik dat het het CPU gebruik erg onrustig is als de pc in ruststand is. (lees: er geen programma's draaien naast de standaard programma's + norton 2010 die niets doet, geen update of scan) Het geheugen blijft wel ongeveer op hetzelfde niveau. Wat zou ik kunnen doen? Waar zou ik naar kunnen kijken?

Specs:
Moederbord: Gigabyte GA-MA790X-DS4
Processor: AMD Athlon X2 5200+ 2700MHZ
Geheugen: 2x 2gb DDR2 800mhz
Videokaart: ATI Radeon HD 5500 series
Harde schijf: 1TB 5200rpm

Alvast bedankt!
 
Je kan natuurlijk gewoon NOG eens herbeginnen , heb dat met een Medion laptop voorgehad dat ik telkens Blue Screen kreeg. Opnieuw schone installatie en probleem opgelost.

Misschien nog even wachten of andere mensen meer zouden kunnen vertellen of op een andere manier helpen.
 
Hoi,
welkom op Helpmij
waar ik als eerste aan denk is een tijdelijke uitval v.d. fan op het koelblok waardoor de processor te heet wordt en freeses, maar dan zou hij eigenlijk helemaal moeten uitvallen.
Het is niet direct aan te geven waar het probleem precies ligt, het kan ook je voeding zijn die deels uitvalt.
Ik zou zeggen maak je kast eens open en kijk wat er precies gebeurt als het probleem zich voordoet.
Zet de pc voor je op een tafel o.i.d. met de zijkant open zodat je hem goed kunt monitoren als hij weer bevriest.
Hoe oud is e.e.a.? Was dat de aanleiding om opnieuw te installeren of had de pc dat probleem eerder niet?
Update: het geheugen zou je ook eens kunnen testen.
 
Laatst bewerkt:
Blue screen is misschien meer in bug in de software? Hier lijkt het meer op een hardwarematig probleem? (Processor) maar toch bedankt voor je tip!
 
@ mik zjegger,

In principe is het vanaf dat ik de pc opstart, dus als hij nog koud is. Ook blijft de fan draaien. Ik wilde een schone pc geven aan dat familielid. Ik heb de pc overgenomen van iemand anders en hem gelijk opnieuw geinstalleerd. Er zit een nieuwe hd in, werkgeheugen en videokaart zijn 3maanden oud. Ik zou nog naar de voeding kunnen kijken hoeveel watt het is.

Wat het vreemde is, is dat het niet perse 'druk' hoeft te zijn wat betrefd programma's als hij bevriest. Het gebeurd vrij onwillekeurig.
 
Een onrustig CPU-gebruik in rusttoestand v.d. pc kan er op duiden dat een of meerdere drivers niet up-to-date zijn. Maar ook falende/brakke hardware kan de oorzaak zijn. Je hebt niet zolang een vervangende voeding om te testen?
 
Voeding is 420watt.

Ik keek net nog even naar de pc. Er draait een windows update en een internet explorer. Het CPU-gebruikt schommelt zo rond de 40a50% en ineens is het 0a1%. De pc reageert nergens meer op. Na 20 seconden gaat de cpu weer naar 50% en alles is weer aanspreekbaar.
 
(krabt zich achter de oren) :D
Niet in het Bios geweest/veranderd?
Voeding kan wel 420 watt zijn maar hoe oud is 'ie?
Ik zou eens een reepje geheugen weghalen en kijken wat er gebeurt en dan evt. met het andere reepje omwisselen als dat niet helpt. Dan kom je er iig achter dat het of niet of wel aan het geheugen ligt.
 
Kan wel. Moet ik hem er bij mijn eigen pc uithalen. Die is wel goed. Ik heb het programma Driver easy er zelfs nog overheen laten lopen. Enige wat die er nog uitpikte was de videokaart. Heb van de site van de fabrikant de juiste driver gepakt en geinstalleerd. Hij kon een extra feature van dat installatiepakket niet installeren. Maar volgens mij was dat niet een 'echt benodigd' onderdeel.
 
Heb er al een ander geheugen ingehad. Ipv van een 800mhz een 667mhz. Maar dan merk ik weinig verschil. Het geheugenverbruik is behoorlijk stabiel. Bios heb ik niets in gewijzigd.
 
Heb net de pc opnieuw geinstalleerd. Nieuwe Vista erop gezet. Alleen de driver van de videokaart van internet afgehaald (stond bij apparaatbeheer dat er een ontbrekende driver voor de vga-controller was). Deze is goed geinstalleerd. Maar het probleem doet zich nog steeds voor. Zou het dan toch mijn voeding zijn? Als het half kan verwissel ik die liever niet, maar als dat hetgeen is wat overblijft... :) Nog andere suggesties? :)
 
Jammer, ik heb hier nog een x-aantal voedingen liggen. Maar je zou ze toch even kunnen verwisselen om te testen? (10 min. werk)
 
Jawel, het is zo gebeurd, maar makkelijk is anders. Maar ik heb er net fifa11 opgezet en laten draaien om meer van de pc te 'vergen'. Er draait nu een 'demo-wedstrijd' zonder haperen. Inmiddels is er een half uur verstreken? Mij lijkt het als de voeding slecht is, dat ik er dan juist op zo'n moment last van zou moeten hebben?
 
Vreemde zaak, dan weet ik het op dit moment ook ff niet meer.
 
Ik ga even mn voeding ompluggen. Ik zie wat vreemde waarden bij voltages bij SpeedFan. Je kan je natuurlijk ook afvragen of dit een betrouwbaar programma is :)
 
Voeding is omgeplugt maar het is nog niet weg. Zou ik dan misschien toch meer aan mijn CPU moeten denken? Of moet het dan veel beroerder zijn?

Bij deze een afbeelding van Speedfan -12V, -5V en +5V geven rare waarden aan, klopt dit?
 
SpeedFan.jpg
Dit zijn de waarden van mijn pc. Als ik die vergelijk dan zie ik idd enkele vreemde waardes in jouw plaatje.
 
Dat zie ik bij mijn andere pc ook. Hij geeft bij jou dus ook minder waardes aan onderin het venster.. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken. De voeding heeft ook niets geholpen.
 
Ik ga de vraag morgen doorspelen naar een v.d. experts op het gebied van hardware, dat die er eens naar kijkt.
 
Okee, dan wacht ik het even af! Al heel erg bedankt voor je suggesties :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan