Vastlopen XP wanneer inactief

Status
Niet open voor verdere reacties.

Seebrug

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 aug 2003
Berichten
4
mijn pc loopt vast wanneer er niet op gewerkt wordt. ctrl+alt+del en de aan/uit knop werken dan niet meer. Zelfs indien geen programma's op voorgrond actief zijn. Wanneer ik er wel op werk loopt hij niet vast. Hierna de omschrijving uit het systeem logboek.

Type gebeurtenis: Informatie
Bron van gebeurtenis: Save Dump
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 1001
Datum: 19/08/2003
Tijd: 13:30:58
Gebruiker: n.v.t.
Beschrijving:
De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x000000d1 (0x00000034, 0x00000002, 0x00000000, 0xf84bdb74). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini081903-01.dmp.
 
Welkom op de Helpmij !

heb je heel toevallig een Logitech optical mouse / keyboard ?

Zo nee, geef dan eens (heeeeee) veel informatie over je systeem.
 
Laatst bewerkt:
Nee, geen Logitech muis/keyboard. Ik had vroeger wel Norton antivirus + Internet Security, heb dit dan uninstalled. Nu werk ik met Panda antivirus, kan wel geen volledige scan doen van HD, de scan crasht op de Windows map, pc start opnieuw op. Heb dit vastloop probleem al geruime tijd, gebeurt enkele keren per dag, altijd indien pc inactief is. Kan dit aan resten van Norton liggen?

Werk met P4 2,53 en 512 MB ram, cd RW + DVD Rom, HD 80 GB. Windows Xp, Office Xp, verbonden met een MacIntosh netwerk via PC Maclan. Ook na een uninstall van PC Maclan had ik hetzelfde probleem.
 
het klinkt redelijk onschuldig en lijkt op een probleempje met de screensave / powermanagement functies.

Schakel alle screensavers / pc op standby na .... minuten / harddisks uitschakelen na -tig minuten en al dat soort opties eens helemaal uit..........

Blijft 'ie nu goed ?
 
Ook al deze zaken (screensaver, enz) uitschakelen helpt niet! Net opnieuw vastgelopen. Ook de klok van Windows loopt dan niet verder. Enkel de voeding uittrekken helpt dan om herop te starten. Nu was er in de logboeken geen opvallende gebeurtenis vast te stellen.
 
er zijn zoveel mogelijke andere oorzaken, ik heb even bij microsoft.com knowledgebase rondgesnuffeld en het "wemelt" er van mogelijke oorzaken EN oplossingen.

Een voor de hand liggende vraag zou zijn:

is het een nieuwe machine en vertoont 'ie dit gedrag vanaf dag 0 ?

is het een machine waarop een andere versie Windows stond en is er een update overheen gegaan ?

als het een "oude" machine is die "spontaan" dit gedrag is gaan vertonen (terwijl 'ie 't altijd normaal deed) -> dan is het de vraag wat je veranderd hebt (hardware en/of softwarematig) sinds 'ie dit opeens is gaan doen. Ik denk dan bijv. aan een update van je anti virus programma -niet de sig file, maar de engine ervan-, een update van brander / DVD software etc. etc.

Kun je wat meer informatie geven over het moment van het begin van de ellende (zijn er mogelijk nieuwe progjes geinstalleerd / is er nieuwe hardware toegevoegd, heb je binnen XP instellingen veranderd / heb je mogelijk Tweakui geinstalleerd en/of gebruikt..........

een snelle check of je anti virus progje de oorzaak is, is makkelijk uit te vinden -> schakel het progje eens uit en kijk wat er de komende uurtjes gebeurt...............
 
Is een vrij recente machine, februari 2003. Hardwarematig is er niks veranderd sindsdien. De pc heeft een tijdje correct gefunctioneerd, nu al enkele maanden niet meer. Om het probleem op te lossen heb ik al Windows Xp hergeïnstalleerd, maar dat lost niks op.
Volgens mij ligt het aan Norton antivirus en Norton Internet Security die op de pc gestaan hebben. Ik heb deze progs zelf verwijderd, misschien niet helemaal? Dan enkele weken zonder antivirus gewerkt (pc bleef vastlopen) en dan Panda geïnstalleerd.
Bij foutencontrole door XP vindt hij wel 4 niet leesbare bestandssegmenten op de HD (sectoren 8896 + 8897 + 8898 + 8899), dan blijft de foutencontrole hangen. Ligt het aan de HD?

Als ik opstart in veilige modus, loopt de pc niet vast.
 
Laatst bewerkt:
aha, daar komt de levensgrote aap uit de mouw gekropen.................
Als ik opstart in veilige modus, loopt de pc niet vast.

In de veilige modus wordt (zoals je weet) het minimale aan drivers gestart om de pc aan de gang te kunnen krijgen. Er is dus een stuk hardware / software dat vervelend doet in de normale opstart.

De grote truc is nu dus even om uit te vogelen WELK.........

Ik hoop er zo nog even op terug te komen, b.t.w. in het "softwarescherm" staat niets meer van Norton ?

Je kan, als je vermoedt dat dit progje de oorzaak is, nog even het volgende proberen.
De-installeer je huidige antivirus programma op de "nette" wijze.
INSTALLEER Norton weer volledig om 'm gelijk daarna op de NETTE manier weer te verwijderen. Installeer dan even geen nieuwe anti virus software. Hoe gaat het nu................?

Ik schreef net dat ik zo nog even probeer terug te komen, reden hiervoor is dat ik uit mijn hoofd niet exact weet wat allemaal NIET wordt opgestart in de veilige modus.
 
ps. doe trouwens vooral ook eens in de veilige modus ALLE controles : foutcontrole / defragmentatie / overbodige bestanden verwijderen etc.
 
ok, ben ik weer,

zoals we al eerder vaststelden wordt in de veilige modus uisluitend het hoogst noodzakelijk gestart om de pc te laten werken.

Je kan stap voor stap uitvogelen WELK progje de ellende veroorzaakt. Zo kun je bijv. je virusscanner activeren door in de verkenner naar de executable te gaan van de scanner en die te activeren. Vervolgens begint het (lange?) wachten of de pc vast loopt. Ja ? Dan was dat de oorzaak en zal je de virusscanner moeten de-installeren en opnieuw moeten installeren, al dan niet met behulp van Helpmijers want ik heb zelf geen Norton, zodat ik over troubleshooting bij Norton weinig zinvols kan zeggen...................
 
even nog heel iets anders, je hoeft de voeding er niet uit te trekken als de pc vastloopt. Ook al zit er geen aan en uitknop op je pc, de "aan" knop een seconde of 5 ingedrukt houden schakelt je systeem ook uit. Scheelt je in ieder geval op de knieen zitten................. ? :D
 
Pasja,

je vraagt in je eerste reactie naar de aanwezigheid van o.a. een Logitech optical muis.
Deze heb ik wel, alsmede het beschreven probleem. Wat is het verband?


Groetjes.
 
Laatst bewerkt:
Vaat,

bedankt voor de reactie.

Housecall doe ik regelmatig, een clean boot ziet me er veel te ingewikkeld uit, en exact dezelfde Norton heb ik op een andere machine (met XP Pro i.p.v. XP Home) ook probleemloos draaien.
Op die andere machine staan dan ook dezelfde in/uitvoer apparaten aangesloten, zelfde software.

Heb nu de nieuwste Logitech drivers geïnstalleerd, misschien helpt dat.

Greetz.
 
Sodzilla,

ik vroeg dat omdat het bevriezen van muis / scherm ook nog wel eens aan (te) oude drivers van Logitech wil liggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan