Vastlopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

le Max

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2009
Beste lezers,

Ik heb een pc, van nu ongeveer anderhalf jaar oud, ietsjes minder.
Dit zit er in:
-Asus P5B
-C2D E6750 Intel 2.66 Ghz
-Seagate 250 GB (Splinternieuw, vandaag nog gekocht!)
-EAH 3850 ATI
-2x Kingston 1GB DDR-II
-DVD spelertje van LG, Redelijk nieuw.

Nou is het probleem dat mijn pc langzaam is en af en toe vastloopt.
De ene keer na 2 minuten, de andere keer na 3 kwartier en soms kan hij een hele nacht blijven draaien! Soms loopt hij zlefs vast bij het opstarten.

Nu heb ik al zoveel dingen gelezen op het internet, maar ik kom er nog steeds niet uit dus bedacht ik om zelf iets te beginnen.
Ik heb BurnIt geinstalleerd, en hiermee alles getest, mn hardware.
Alles bleek te werken alleen mn hardeschijf gaf fouten aan.
Dus ik dacht, Harddisk is kapot, nieuwe en hij is weer zo goed als nieuw :D!

Maar nee, hij is nog steeds even sloom, hij komt zelfs niet verder dan de installatie van Windows Xp: Professional.

Ik heb al iemand langs laten komen van het bedrijf 'Eduard'. Dat nooit meer, die gozer kon niets, hij zei 'het kan overal aan liggen' en ging vervolgens weg. Geen testjes doen, geen hardware vervangen om te kijken wat er kapot was.

Ik weet dat het niet ligt aan:
-Hardeschijf (is spiksplinternieuw)
-Software (Heb ik altijd gebruikt, en zelfs als ik het opnieuw installeer doet hij nog sloom)

Graag een reactie en wat voor tests ik kan doen.
De ene keer kan ik wel wat downloaden en uitvoeren en de andere keer niet.

Alvast bedankt!

le Max.

Laatst bewerkt:
Download eens CCleaner, hij haalt alle achtergelaten troep eruit die ergens is blijfen hangen, dit kan je pc erg langzaam maken.
Update ook eens je Grafische kaart Drivers.
Laat Schijfopruiming eens lopen en vervolgens Fragmanteren, dus niet alles eruit halen maar gewoon dat 1ne programmatje laten lopen, die zet alle bestanden weer op een rijtje zodat hij niet steeds hoeft te zoeken.
veel geluk ermee :p

Van Mastaglazy:thumb:

Oh ik was erbij te vergeten dat ik hem al 4 keer opnieuw had geinstalleerd op mn oude hardeschijf.
Die zit er nu in en werkt heel soms. Die nieuwe krijg ik niet aan de praat doordat hij vastloopt bij het installeren.

Echt vet irritant. Iemand test programma ofzo ?

Zou er mischien iets met je RAM kunnen zijn?
Hoeveel RAM heb je eigenlijk?

Van MastaGlazy :thumb:

whoops srry xD wist niet precies meer hoe het heete, btw modag als je dit leest moet je effe naar de topic van men kapotte videokaart gaan ik heb goed news ;)

Indien ik het goed begrijp wordt je PC sloom, je swapt je hard disk en herinstalleert XP, wat niet lukt. Je herinstalleert op je ouwe harde schijf XP dit gaat wel maar blijft sloom draaien ?

Heeft je nieuwe schijf een IDE of SATA interface, hangt die aan een brede flat kabel met masse pinnetjes of aan een dunne (rode) kabel. Indien een IDE, hangt die aan dezelfde IDE kabel als je dvd ? Of zitten die afzonderlijk. Staan de jumpers zoals het hoort ??

Heb je bij de herinstallatie op je oude schijf geformateerd of gewoon bovenop je bestaande installatie geïnstalleerd ?

Zoals Modag aangeeft draait alles aan de juiste snelheid?
Asus heeft software tools om de CPU snelheid te regelen in Windows: staat die erop en staat die op normaal ??
Heb je iets in je BIOS gewijzigd ??? de P5B kan over- en onderclocken !!!

Je RAM kan inderdaad defect zijn hoeveel latjes zitten erin ??

Wordt je CPU te warm (zit je CPU cooler niet los) hoeveel geeft die aan ??

....

Oke. Even voor de goede orde.
Ik heb 2 Seagate 250 GB Harddisks. S-ATA.

Zo is het gegaan:
Mijn pc deed het geweldig, super snel, kon alles doen wat ik wilde, met Windows Vista.
Pc begon vast te lopen, af en toe niet vaak.
Ik dacht, ik installeer windows XP erop en dan komt alles goed, zoals ik al veel vaker heb gedaan. Toen begon de ellende, hij gaf een paar blauwe schermen, hij miste onderdelen uit het register en daardoor moest ik een paar keer CHKDSK doen d.m.v. de Windows Installatie CD.
Op een gegeven moment had ik het gehad en heb ik hem opnieuw geinstalleerd, maar de fouten bleven komen, ook heb ik Windows XP Home edition geprobeerd maar die werkt ook niet. De drivers zijn geinstalleerd, de nieuwste van mn videokaart, van mn moederbord van de bijgeleverde CD.
Na een tijdje kon ik hem weer aan de praat krijgen, wonder boven wonder en belde ik hulp van een 'professioneel' bedrijf. Na een half uur was die man weg en vertelde dat het alles kon zijn.
Ik had een programma geinstalleerd waarmee ik alles kon testen en er kwamen alleen foutmeldingen bij mijn hardeschijf (bij het lezen ervan) dus ik dacht, dat moet het zijn.
Ik heb 2 weken gewacht met het kopen van een hardeschijf want mn oude harde schijf begon het weer te doen, leek het.
Na een tijdje begon de ellende weer, alles was sloom. De ene keer doet hij alles super vlot, de andere keer loopt hij vast bij het opstarten.

Eenmaal mn nieuwe hardeschijf gekocht probeerde ik Windows XP: Prof. te installeren, dit ging dus niet, hij bleef vastlopen. Eerst op 3% van het formatteren, daarna maar snel-formatteren gedaan. Daarna liep hij vast op 5% van het installeren, opnieuw geprobeerd daarna op 74% daarna bij de verdere installatie op 39 min te gaan.
Ik word er echt gek van, ik weet 100% zeker dat het een Hardeware fout is, het kan niet anders. Het is een nieuwe hardeschijf.

Opstarten met mn oude hardeschijf (waar nog steeds Windows Xp op staat) zonder Geluidskaart, Netwerkkaart en DVD-Drive heeft geen effect op het vastlopen.
Soms kan ik er wel op, soms lukt het 3 keer achter elkaar niet.
Misschien iets belangrijks: mijn pc zoekt aan het begin naar Drives, en hij zegt daar dat hij niets vind, zelfs niet met mn nieuwe HD. In de BIOS geeft hij hem wel aan.

Ik heb 2 bankjes van 1GB ram Kingston DDR-II.
Hiermee denk ik niet dat iets mis is, ik heb ze allebei onafhankelijk erin gedaan en bij allebei liepen ze vast, het kan natuurlijk zijn dat ze allebei kapot zijn.

Daarnaast krijg ik af en toe een melding van 'CPU Overclocked' en dan druk ik F2 zodat de defaults worden gebruikt. Soms komt er te staan 'Overclocking Failed'
Ik weet verder niet hoe mn BIOS helemaal werkt, en ook niet het deel met het overclocken.
Ik heb de fan van mn CPU eraf gehaald en schoongemaakt.
Misschien heb ik hem er niet goed terug op gedaan, dit zal ik gaan testen.

Graag reacties, alle hulp is welkom!

Het ziet ernaar uit dat je systeem stilaan aan't sterven is :(
Indien ik goed kan volgen heb je op dit ogenblik geen werkend systeem, je XP installatie doet het niet... Dus niets te verliezen:)

Indien ik dit systeem zou troubleshooten zou ik proberen te booten vanaf de DVD dan sluit je enkele componenten uit. Waarschijnlijk loopt hij hier ook vast, dan kan je je BIOS op de standaard waarden resetten en opnieuw booten van DVD en zien wat er gebeurt. Als boot CD kan ik Knoppix.org aanraden, dit is een Linux bootable CD, die toch enkele zelf tests doet bij het opstarten en in het beste geval je systeem live brengt:thumb:. Het werkt zowat als Windows en je gebruikt een volledig ander medium... F2 na de initialisatie van je keyboard geeft je een boot overzicht.

Waar ik mij wat zorgen in maak is dat je je CPU koeler verwijderd hebt en terug geplaatst:shocked: Is dit de meegeleverde koeler, heb je koelpasta gebruikt? Ik weet niet of de thermische brug op de koeler dezelfde karakteristieken behoudt na het terug plaatsen. Indien je dit vrij kort na de problemen hebt gedaan hebt en de warmte overdracht van de CPU naar de koeler is niet 100% gaat dat ding warm lopen en valt je PC uit tijdens de installatie:confused:

Verder denk ik aan een geheugen probleem, dat kan ook gekke dingen doen
Wat voor voeding gebruik je? op je asus software (probe2) zou je de geleverde spanningen kunnen zien, ik denk zelfs in de BIOS, evenals de temperaturen...mmm Zoek in je BIOS deze waarden op en laat hem zo even staan, indien de CPU temp aanzienlijk stijgt heb je een koelings probleem, de spanningen moeten stabiel blijven als er eentje te laag komt kan je systeem ook hangen...(dit kan je best eerst testen, kost de minste moeite :)) Indien de spanningen te laag komen kan je voeding defect zijn of een gebruiker die teveel stroom trekt....Ik mag ervan uitgaan dat je je voldoende beschermt tegen statische ontladingen.

Laatst bewerkt:
De temperatuur van mijn CPU is tussen de 45 en 52 graden.
Is dit normaal of boven de norm?

Verder heb ik de koeler er weer afgehaald en er weer opgezet, hij blijft dezelfde temperatuur houden. Waarschijnlijk is het geen warmteprobleem.
Ik ben bang dat het mijn Ram geheugen is.
Morgen koop ik wel een bankje van 1 GB Kingston DDR-II.
Ik hoop dat dit het is, ik begin nu echt een beetje pissed te worden van dit gedoe.
Het heeft me nu al 100 euro gekost (50 HDD en 50 voor die 'monteur') en ik heb nog geen resultaat.
Als het mn Ram niet is koop ik wel een gloednieuw moederbord, dat is dan het enige wat het nog kan zijn. Ik vind het jammer dat ik geen oude pc's heb waarvan ik de onderdelen kan pakken en dan testen op mijn pc. Ik heb wel oude pc's maar nog met een oud moederbord, oude voeding, het pas allemaal niet op mijn systeem.

Alvast bedankt,

Max.

Oke,
Ik zit nu op mn oude HDD: Seagate 250 GB (Zelfde als mn nieuwe).
Hij doet het aardig goed, behalve dat sommige dingen wat langzamer gaan.
Ik wil zo graag weten wat ik moet vervangen om een goed werkende PC te hebben.
Ik heb hem echt nodig voor mijn school.

Kijken of hij de nacht overleeft, ik laat hem lopen tot morgenochtend, en dan zie ik wel wanneer hij is vast gelopen. Als hij niet is vastgelopen vind ik het een raadsel.

Groet le Max.

Hij loopt al 18 uur.
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, mijn videokaart kan geen 2 schermen aan (wat ik wel altijd heb gehad) en ik heb er nu een uit gehaald.

Bedankt iedereen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan