vastloper

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stokie

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Hallo mensen,

Ik heb een pc in elkaar laten zetten.
nu slaat hij na een paar minuten spelen vast.

er zit in:

moederbord : Gigabyte 7VRXP
Processor : AMD Athlon XP 2000+
Cooler : Thermal take vulcano 7+
Videokaart : Geforce2 MX/MX400
Geluidskaart : Creative Soundblaster live 1024

In de bios staat dat de CPU temp. circa 71 graden is, wel een beetje hoog zeker?

Weet iemand waar het aan kan liggen dat hij telkens vastloopt? en zoja, wat ik er aan kan doen

Ja, warmte, dat is overduidelijk.

Voel eens aan het koelblok, voelt dat ook aan alsof je CPU 71° is?

Voldoende ventilatie en controleren of jeventilator bij de processor goed werkt.

Hebben ze wel (voldoende) "koelpasta" tussen de processor en de heatsink gedaan?

Als je hem toch in elkaar hebt laten zetten,
zou ik ff terug gaan want dit klopt echt niet.

Geplaatst door crash
Hebben ze wel (voldoende) "koelpasta" tussen de processor en de heatsink gedaan?

Als je hem toch in elkaar hebt laten zetten,
zou ik ff terug gaan want dit klopt echt niet.

Niet dat koelpasta onbelangrijk is, maar heb zelf een 1900+ met ook een TT Volcano7 zonder koelpasta. CPU wordt na 1,5 uur gamen maar 51C.

Ik denk zelf dat de cooler niet goed vast zit of zelfs niet eens aangesloten is. Dan schakelt het moederbord direct de oververhittings-protectie in, dat merkbaar is als het plots afsluiten van de pc.

Tja zit niet veel anders op.

Maar wat bedoel je met koelpasta? moet ik me daar echt een pasta bij voorstellen? een soort vloeibare pakking o.i.d.

de koeler (de koelribben) bij de processor is niet echt warm, maar de videokaart voelt wel erg warm aan, zijn daar geen koelers voor?

In elk geval bedankt voor de snelle reacties.

De koelribben niet erg warm, maar toch is je CPU 71°? Dan zijn er twee mogelijkheden:

1) Rotte tempsensor (maar dat is zelden bij Gigabyte)
2) Slechte warmtegeleiding tussen CPU en heatsink

Wat uitleg over koelpasta.. Zowel in het metaal op de core van je CPU als de onderkant van je heatsink, zitten véél minuscule krasjes. Op de plaats van de krasjes is er geen contact, en is de lucht ertussen dus verantwoordelijk voor de warmtegeleiding. Maar lucht isoleert eerder dan dat het geleidt. Daarom wordt er koelpasta gebruikt, om die gaatjes op te vullen.

Maar het is dus duidelijk een probleem daarmee. Het advies is dan ook om er koelpasta op te doen. Voor Muurhond ook, je temp zal een heel stuk omlaag gaan.

Kan ook zijn dat de ventilator op de pc de verkeerde kant op blaast.

Geplaatst door JBS

Nee... Zuigen of blazen maakt amper verschil, en in dat geval zouden de koelribben ook warmer aanvoelen.

Geplaatst door JBS

Maakt in principe niet zoveel uit. Standaard blaast de cooler (koude) lucht tegen de cpu. Draai je em (de fan) andersom, dan ''zuigt'' ie de warmte van de cpu af. En warmte steigt, dus dat kan opzich geen kwaad. (heb de fan zelf ook andersom).

Voor de rest hangt et ook wat af hoe de airflow alla luchtstroom in de kast is. Is et een kleine kast (miditower veelal), die vol zit met kabels die langs/over elkaar heen hangen, dan wordt de luchtstroom tegengehouden.

Maar in dit geval is het dus niet de luchtstroom dat deze temps veroorzaken.

Ikzelf heb eigenlijk voorlopig nog geen zin om eerst me mobo weer uit me kast te moeten halen, om daarna de cooler eraf te halen, waardoor ik koelpasta kan aanbrengen. :)

[offtopic]
Geplaatst door Muurhond
Niet dat koelpasta onbelangrijk is, maar heb zelf een 1900+ met ook een TT Volcano7 zonder koelpasta. CPU wordt na 1,5 uur gamen maar 51C.
Vind het toch knap, die temperatuur die je zonder koelpasta krijgt.[/offtopic]

Geplaatst door crash
[offtopic]

Vind het toch knap, die temperatuur die je zonder koelpasta krijgt.[/offtopic]

Bigtower, 2 casesfannetjes (onder+boven), alle kabels zo veel mogelijk aan de zijkanten van de kast gebonden (binnenin uiteraard :D ) met touwtjes en voor de rest regelmatig alle coolers ff goed uitblazen. (1x in de 2 weken).

Dit alles trouwens bij een zoldertemp van 23C.

Als je de binnenkant van me kast zou zien, is deze beter opgeruimd dan me kamer. :p

-edit-

Trouwens, dat is één van de redenen dat ik liever een Bigtower heb dan een Midi- of Minitower. (bestaan die nog?)

Laatst bewerkt:
hmmmzzz

ik heb de fan wel omgedraait, en het lijkt erop dat het beter gaat, temperatuur ligt wel lager, tussen de 45 en 50 graden nu. toch beter koelpasta aan laten brengen denk ik.

Heb trouwens wel een bigtower

Nou ja in elk geval allen bedankt voor de reacties, ik ben weer wat wijzer geworden.

Geplaatst door Steve

Nee... Zuigen of blazen maakt amper verschil, en in dat geval zouden de koelribben ook warmer aanvoelen.
Weet je zeker, kijk dan maar een alle onderwerpen hierover na, Volgens mij is dit al eerder aan bod gekomen. En zijn er zelfs PC's terug naar de winkel gebracht.

Graaf maar eens in je geheugen. :D

Verwar je niet met iets anders? Zuigen of blazen maakt meestal erg weinig uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan