Vastlopers Defragmentatie, scandisk en meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Toen ik vandaag probeerde te defragmenteren met het programma Diskkeeper (werkt normaal 100%) liep de PC vast, na nog een keer te hebben geprobeerd opnieuw hetzelfde.
Het defragmentatie programma van Windows liet zien dat er een fout was gevonden (met code 004) en dat ik eerst Scandisk moest draaien.

Ik start Scandisk en nadat hij de mappen heeft gecontroleerd (en dus naar het clustergebied, zo heet dat toch? gaat) loopt Scandisk compleet vast, als ik op CRTL+ALT+DEL drukt verschijnt er het bekende blauwe scherm met de melding dat het systeem onstabiel is.
Ik probeerde later met Scandisk de Standaard controle te draaien, dat lukt bijna maar vlak voor het moment als hij de gegevens van de scan wil laten zien (het kleine menuutje aan het einde met daarin of ie wat heeft gevonden) loopt Scandisk opnieuw helemaal vast.
Een virus? Mijn eigen virusscanner (Kasperksy) vindt niets en bij het downloaden bij Housecall liep de PC ook weer helemaal vast.
Een heel vaag en raar probleem, zou iemand weten wat er aan de hand is en nog beter: een oplossing voor dit?
(onder veilige modus hetzelfde probleem)

Heb je al geprobeerd om scandisk onder DOS uit te voeren? Voor de zekerheid even de procedure:
start de pc, wacht tot het geheugen gecontroleerd en de schijven herkend zijn, en druk herhaaldelijk op F8 tot er een menuutje verschijnt; kies voor DOS; en als je een DOS-prompt krijgt, start je scandisk met het commando:
C:\> scandisk /all /autofix /nosave /nosummary

...en als je dan toch bezig bent met schoonmaken, kun je het systeemregister ook even rechtzetten, met:
C:\> scanreg /fix

Als het bovenstaande goed is verlopen kun je in de veilige modus nogmaals proberen te defragmenteren. De veilige modus start je vanuit DOS op met:
C:\> win /d:m

Fantastisch, althans, tot nu toe, ik heb in DOS dat scnadisk uitgevoerd en er verscheen bij Standsysteem (of bestandssysteem) met rode letters HERSTELD.
Ik heb net al snel de Standaard controle uitgevoerd en die was weer helemaal goed, geen vastlopers meer.
Ik ga nu even de rest draaien, je hoort de afloop!

Je kunt ook meteen in de veilige modus beginnen met defragmenteren.
Ook kun je "newdefrag" downloaden. Gaat sneller dan de bureauaccessoiresoptie. (Kijk ervoor op google.)
Doe ik altijd: opstarten in veilige modus en dan new defrag.
Alleen daarna pictogrammen even op hun plaats terugzetten.
(Nog nooit iemand gevonden die weet hoe je dat moet voorkomen :) )

Laatst bewerkt:
Het is toch nog niet over, hij heeft 1x Scandisk compleet kunnen uitvoeren (vond niets) en daarna liep bij Defragmentatie bij 24% vast en bij Diskkeeper eveneens vast.
Ik heb opnieuw via DOS Scandisk uitgevoerd en weer heeft het Bestandsysteem hersteld, daarna het regsiter (scanreg/fix) rechtgezet en wederom: hij liep weer vast.
Ik blijf het proberen, het lijkt 'm puur in dat bestandssysteem te zitten, anders kan ik het niet verklaren.
Ik blijf dus nog wat dingen proberen in de hoop dat ie het eindelijk weer gaat doen, mocht iemand nog iets weten graag!

Ik weet niet of het spyware kan zijn maar even checkken
kan geen kwaat.

Kijk hier en download Ad-aware en Spybot S&D.
Wel eerst even Updaten alvorens te scannen.

Dit klinkt toch als een vaste schijf die bijna overleden is... maak voor de zekerheid toch maar eens een backup!

Het probleem is opgelost, maar wel op een manier die ik liever niet had gedaan.
Ik heb met behulp van WinRescue een back-up van Windows teruggezet, toen ik dat had gedaan kon ik de Schijfcontrole weer helemaal gebruiken, de andere programma's moet ik nog even bekijken maar het ziet er nu eindelijk goed uit.
Jammer dat het toch niet via een andere manier kon, er zat iets niet goed in het bestandssysteen, maar goed.
Harstikke bedankt voor jullie adviezen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan