• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA berekenen van aantal uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

alex8686

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2014
Berichten
62
Goedenavond allen,

Ik ben al een tijd bezig met mijn probleem, maar op een of ander manier lukt het mij niet. Ik heb wel paar manieren gevonden, alleen het is omslachtig en vergt veel tijd. Maar ik weet dat het gewoon veel sneller kan.

Probleem:

Iedere maand krijg ik van de klant een overzicht in excel van totaal gewerkte uren van alle chauffeurs. (wij hebben aardig wat chauffeurs, bij deze klant rijden) En nu moet ik berekenen wat de zzp(ers) eigenlijk moeten factureren. (dus wanneer zij een factuur sturen, te controleren of het klopt). Maar ook kunnen berekenen wat uiteindelijk winst per chauffeur is.

In principe is het geen stress en is het erg makkelijk. Alleen niet als je meer dan 40 chauffeurs hebt en als iedere maand chauffeur "A" 16 dagen werkt en andere maand 19 dagen.

Wat ik eigenlijk zoek (wil) is wanneer ik excel overzicht van de klant krijg dat ik deze gelijk kan uitrekenen.
Ik wil kunnen uitrekenen:
Hoeveel uren heeft chauffeur A gewerkt, hoeveel reserve uren, hoeveel km toeslag die heeft gekregen. Dit allemaal get liefst in andere tabblad in een tabel overzicht...
Maar dit mag geen invloed hebben op de volgende maand overzicht. Omdat de lay out van volgende maand net iets anders qua excel rijen eruit ziet.
Ik denk dat ik iets met VBA moet doen. Maar hierin ben ik een leek. Ik kan wel een Macro opnemen en deze telkens toepassen, alleen dan kom ik in problemen met de volgende maand. Omdat die excel overzicht net iets anders eruit ziet.

Heb ik het een beetje goed uitgelegd? ik heb een voorbeeld overzicht in bijlage toegevoegd.
BVD
 

Bijlagen

  • helpmij 2021.xlsx
    16 KB · Weergaven: 38
hallo Alex, maak er eens een echte tabel van (dus een aparte kolom voor de namen en niet steeds een aparte rij voor een naam).
en voeg de formules eens toe. je schrijft: "In principe is het geen stress en is het erg makkelijk."
 
Beste Sylvester,
Bedankt voor je bericht.
Je hebt 2 vragen gesteld.
1. Er is geen aparte kolom voor de namen. Dit krijg ik van de klant
2. in principe geen stress. ik heb een andere tabblad aangemaakt met hoe het nu gebeurt. Echter als je meer dan 40 chauffeurs hebt is dit een hel werk.
 

Bijlagen

  • helpmij 2021-1.xlsx
    18,6 KB · Weergaven: 24
"klaar"aan het eind van je tabel gezet en kolommetje op blad2 toegevoegd voor het rijnummer van de chauffeur (dat maakt de formules korter) en de formules ingevuld .
ik ben er van uit gegaan dat je excel 365 gebruikt
succes met je (huis) werk :d
 

Bijlagen

  • helpmij 2021-2 svp.xlsx
    20,4 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Wow ik heb deze nog nooit gezien ;) =_xlfn._xlws.FILTER eff opgezocht en is indd voor Office 365. alleen ik heb 2016 :( hij werkt niet bij mij. Als dit kan werken op office 2016... dan is dit een oplossing zonder VBA en dergelijke
 
Alex, misschien doet deze het wel:
 

Bijlagen

  • helpmij 2021-3 svp .xlsx
    20,6 KB · Weergaven: 34
Beste sylvester,

Hij doet het, maar ik begrijp niet zo goed waarom jij een formule gebruikt voor Rijnr. KLEINSTE(ALS(Blad1!$F$1:$F$55="";RIJ($F$1:$F$55)*(Blad1!$F$1:$F$55="");99999);RIJ(A4))

Ik begrijp hele formule niet ook niet wat die doet. Ik heb het ook opgezocht maar word niet echt wijs van deze formule. De andere begrijp ik wel.


bvd
 
je schrijft :
maar ik begrijp niet zo goed waarom jij een formule gebruikt voor Rijnr
wat bedoel je daar mee? die rijnrs worden gebruikt in de formules verderop.
 
Laatst bewerkt:
OKE, waarom zet je kolom F vast. dat begrijp ik niet, wat heeft dat met de rij nummers te maken?
 
het gaat over deze formule neem ik aan:
Code:
=KLEINSTE(ALS(Blad1!$F$1:$F$55="";RIJ($F$1:$F$55)*(Blad1!$F$1:$F$55="");99999);RIJ(A1))
ik gebruik kolom F omdat deze formule de rijnummers van de lege cellen van kolom F weergeeft.
dat zijn in jouw blad1 precies de rijnummers van de namen van de chauffeurs .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan