• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA: check op gebied

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter16

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Ik heb binnen excel een macro gemaakt die de opmaak van een cel bepaald. Nu wil ik echter een controle inbouwen dat de macro alleen werkt als de geselecteerde cel binnen een bepaald bereik valt (dus bijv. allleen als geselecteerde cel ligt in gebied van A6 t/m C9). Anders moet er een foutmelding verschijnen. Wie weet hoe dat moet.

Code:
Dim isect
  Set isect = Intersect(Selection, [A1:C9])
  If isect Is Nothing Or _
    isect.Cells.Count <> Selection.Cells.Count Then
    MsgBox "fout"
  Else
    MsgBox "OK"
  End If

Werkt nog niet helemaal

De aangegeven macro heb ik uitgeprobeerd en werkt goed als wel aan de selectie wordt voldaan. Is er echter een cel geselecteerd buiten A1..C9 dan verschijnt de foutmelding: "Objectvarialbele of blokvariabele with is niet ingesteld". Wie weet welke aanpassing nog nodig is.

Sorry, het if-statement moet uit elkaar gehaald worden. Op deze manier zou het wel moeten werken:
Code:
Dim isect
  Set isect = Intersect(Selection, [A1:C9])
  If isect Is Nothing Then
    MsgBox "fout"
  ElseIf isect.Cells.Count <> Selection.Cells.Count Then
    MsgBox "fout"
  Else
    MsgBox "OK"
  End If

Bedankt

Hartstikke bedankt. Dit zocht ik dus. Ik heb ook even gekeken op de onder jouw aangegeven excel site. Heel mooi, hij staat reeds onder mijn favorieten.

Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan