• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vba code: rijen in groepen zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

otmar

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
beste excel experts,

in de bijlage heb ik 2 groepen.

de bovenste groep heb ik handmatig gemaakt.

nu zoek ik een vba code die dit automatisch voor me doet.

zo iets als

Code:
do until (activecell.value= "einde groep")
rows.entirerow.select
activecell.offset(1,0).select
rows.group
loop

maar bovenstaande werkt natuurlijk niet.
ik ben op zoek naar de code die zolang de loop duurt de regels die hij vindt, selecteert en dan in groepen zet.

Bijlagen

Code:
Sub groeperen()
    For Each ar In Columns(1).SpecialCells(2).Areas
        ar.Offset(1).Resize(ar.Rows.Count - 2).Rows.Group
    Next
End Sub

Wigi

Wigi
bedankt voor je formule.

Wat ik nog vergeten ben te zeggen ik wil sommige delen wel groeperen en sommigen niet

Ik heb een ander bestandje toegevoegd, waarin ik geprobeerd heb dit uit te leggen.

Wat wordt dan de formule?

Bijlagen

Kan je geen draaitabellen gebruiken? Of de ingebouwde functionaliteit van Subtotalen?

Laatst bewerkt:
wigi,
nee helaas het overzicht wat ik hier heb komt via een externe rapport generator.

dus ik ben echt op zoek naar de vba code om dit te kunnen doen

en ik dacht dat met een loop voor elkaar te bakken alleen ik mis de formule die de meerdere regels tegelijk kan selecteren en dan kan groeperen
het zelfde dus dat je met de hand doet.

weet jij die formule?

Tja, als je afhangt van kleurtjes om te checken (groen), dan kan het niet zo makkelijk zijn hé.

Een lus doorheen kolom A en testen op achtergrondkleur, zal je moeten doen. Afhankelijk daarvan gaan hiden of niet.

Tja, als je afhangt van kleurtjes om te checken (groen), dan kan het niet zo makkelijk zijn hé.

Een lus doorheen kolom A en testen op achtergrondkleur, zal je moeten doen. Afhankelijk daarvan gaan hiden of niet.

nou als het kopveld leeg is dan hoef je hem niet te groeperen en gaat ie naar de volgende
en als ie vol is dan wel
en de lus gaat door tot dat de eerste 6 letters in van de cel totaal zijn

kortom ik weet wel hoe ik ervoor kan zorgen dat hij weet of hij moet groeperen of niet, maar ik weet niet hoe ik meerdere rijen tegelijk kan selecteren en daarvan een groep maken.

nou als het kopveld leeg is dan hoef je hem niet te groeperen en gaat ie naar de volgende
en als ie vol is dan wel
en de lus gaat door tot dat de eerste 6 letters in van de cel totaal zijn

kortom ik weet wel hoe ik ervoor kan zorgen dat hij weet of hij moet groeperen of niet, maar ik weet niet hoe ik meerdere rijen tegelijk kan selecteren en daarvan een groep maken.

Stel dat het 5 rijen zijn:

Code:
Range("A1").Resize(5).EntireRow.Group

Of:

Code:
Rows(1).Resize(5).Group

Het hangt er maar van af welke variabele (tellertje) gebruikt binnen de lus.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan