• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA code voor om enkel speciaal plakken toe te staan!

• Onderwerp starter Onderwerp starter kaan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kaan

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Allen,

Ik heb uren naar gezocht maar kom er niet uit.

Ik hoop dat er iemand een oplossing heeft voor mijn probleem.

Volgende:

Ik heb een Excel file waarmee ik en mijn collega’s mee werken.
Omdat er door mijn collega’s vaak teksten worden gekopieerd met opmaak wordt deze file wel is waar gemold!
Nu ben ik opzoek naar een VBA code of een andere maneer om deze file te beveiligen tegen plakken.
Met moet wel kunnen blijven kopiëren maar op het moment van plakken wil ik dat er enkel de tekst word gekopieerd.

Wie weet hier de oplossing er voor?

Dank

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie.

Ik kom er inderdaad niet uit.

Ik heb hem even getest en zie dat plakken blokkeert, dit is mij bedoeling niet.

Het gaat bij mij om dat alles wat wordt geplakt wordt uitgefilterd naar tekst.

Als er zo een code is zal ik erg blij mee zijn.

Microsoft Excel (11.6560.6568) SP2
Microsoft Excel 2003 moet het zijn

Niemand anders die hier een oplossing voor heeft?

Ben op m'n werk waar ik nog 2003 gebruik nog even bezig geweest, maar heb nog geen werkende oplossing. Best lastig deze vraag.

Zelf heb ik Excel 2007 NL versie, met zoals bekend de toen nieuwe ribbon weergave ipv werkbalken.
De code uit de link controleert de laatste undo waarde in de standaard werkbalk, deze bestaat in 2007 niet meer verder wordt er uitgegaan van een engelse Excel versie.

Even controleren of je code werkt wordt op die manier wel erg lastig.
Ik zoek nog wat verder maar hoop voor je dat er iemand anders ook met deze vraag aan de slag gaat, de kan dat ik met een antwoord kom is niet erg groot vrees ik.

Welke taal versie gebruik jij?

Laatst bewerkt:
Withaar,

Bedankt voor je hulp.

Ik blijf wel zoeken naar een oplossing, mocht ik het vinden zal ik het zeker hier gaan delen.

mvg, Kaan

Ik heb een oplossing voor u om enkel waarden te kunnen plakken.
In het bijgevoegd bestand kun je allereerst de copy/paste mogelijkheid uitschakelen,
dan heb ik 2 buttons bijgezet in de knoppenbalk.
Deze knoppen kun je verwijderen nadat ze geactiveerd zijn.

Na selecteren bereik druk je de knop 'Opnemen',
dan selecteer je de cel waar een en ander naartoe moet en je drukt op 'Plakken'.
et voilà.

Cobbe

@cobbe.
Ik heb excel 2007 en zie daar geen extra knoppen.

Maar even er vanuit gaan dat het werkt zoals je zegt toch nog even het volgende.
Mijn idee hier over is:

Waarom wil TS deze aanpassing?
De overige gebruikers kopiëren en plakken in dit bestand omdat dit allemaal sneller en eenvoudiger is dan de tekst intikken en zodoende wordt mijn bestand een 'puinhoop'.

Ik denk dus niet dat alle gebruikers eerst de handelingen verrichten die jij omschrijft om te voorkomen dat de layout een 'puinhoop' wordt.
Mijn idee is dus dat alles werkt zoals je zegt maar dat het in de praktijk niet uitvoerbaar is.

Wat de vraagsteller daar mee doet is niet echt mijn probleem hé.
Ik probeer een oplossing aan te reiken voor zijn probleem.
En trouwens de geruiker hoeft geen extra handelingen te verrichten.
Dat copy/paste uitschakelen doet de maker van het bestand en om te kopiëren en te plakken doet de gebruiker nu precies dezelfde verrichtingen als gewoonlijk.
Conclusie: het werkt wel.:)

Cobbe

Conclusie: het werkt wel.:)

Ik heb ook niet gezegd dat het niet werkt. :thumb: :thumb:

Dat copy/paste uitschakelen doet de maker van het bestand

Het moet echter ook weer ingeschakeld worden want anders kun je het ook niet gebruiken in alle andere excel bestanden
En wie doet dat dan??
Via een knop?
En als ze het opslaan en en excel verlaten niet via de knop doen?

Wat de vraagsteller daar mee doet is niet echt mijn probleem hé.
Ik denk gedeeltelijk wel want hij vraagt om een oplossing.

Want als door jou oplossing weer andere problemen voordoen moet je denk ik de TS daar wel voor waarschuwen

Kortom ik zag daar praktische problemen opdoemen en daar wilde ik de TS voor waarschuwen.

Ja, die waarschuwing wordt ook geapprecieerd en dat meen ik.:thumb:
In het bestandje dat ik meegestuurd heb staat die waarschuwing ook redelijk duidelijk vermeld.
Het aan en uitzetten van die code kan perfect geprogrammeerd worden en moest er iets fout gaan......, de herstelcode is ook bijgeleverd.
Ik kan ook niet inschatten waarvoor de code echt moet dienen en wie daar mee moet gaan werken.
Ik hoop dat de vrager zelf kan inschatten of dit het (kleine)risico waard is.

Groetjes, Cobbe

Beste mensen,

Aller- eerst bedankt dat jullie met mij mee denken.

Wij hebben een Excel file als wachtrapport deze word door 10 mensen gebruikt.
Meeste van deze mensen kunnen net een computer aan en uitzetten maar meer dat dit hebben zij geen verstand van computers!
Er word vanuit alle kanten alles in deze file geplakt waardoor de layout naar de filistijnen word geholpen of de macro’s kunnen hun werk niet meer doen.
Daarom ben ik opzoek naar een VBA formule om allen wat in deze file word geplakt te filteren naar tekst!

Dit zal voor mij veel werk gaan besparen maar tot op heden heb ik hier geen oplossing voor kunnen vinden!

Cobbe

Jou oplossing komt wel in de richting maar ik zit met mensen die geen verstand hebben van Excel!

Ik ben nu al 5 jaar bezig en heb ze niet kunnen leren dat zij niet zo maar ergens vandaan tekst moeten kopiëren plakken naar deze Excel file.
Het leren van speciaal plakken lijkt hun ook erg ingewikkeld en na een minuut vergeet men hoe het moet!

Ja, daarom leek het mij een ideale oplossing om een macro formule te schrijven om alles wat geplakt word te filtert naar tekst!

Laatst bewerkt:
Kunnen de uit te voeren handelingen niet gedaan worden via een userform zodat ze niet meer op de werkbladen zelf moeten werken en zodoende de layout gerespecteerd blijft ?

Daar zat ik ook aan te denken.

Ik ben verlopig de komende weken hiermee bezig dus, op ene of andere maneer ga ik plakken voorkomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan