• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vba code voor opzoeken van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

eliebaele

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2011
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SQ7I7DBM3LKP.xlsm

Hallo,
Ik wil graag een bestandje maken voor het bijhouden van onze stock en hier een automatische rekenopdracht bij zetten. ik verklaar mij nader....
Blad 1 word het ingaveblad, uit deze gegevens moet dan worden gekeken in blad 2 of het desbetreffende materiaal in stock is en of de lengtes groot genoeg zijn
(vb er kunnen 5 stukken van 200mm liggen maar als je 2x 400 mm nodig hebt is dit niet genoeg)Ook moeten steeds de kleinste stukken voorrang krijgen.

het zou de bedoeling zijn dat je na op blad 1 op de knop te klikken terecht komt op de juiste plaats en de stocklijst en dat hij dan weergeeft uit welke stukken grondstof we een bepaald aantal stukken kunnen halen, hiervoor zou er nog een keuze moeten zijn tussen "reserveren" of "zagen" indien je "zagen" kiest mag het berekende materiaal ineens van de stock worden afgetrokken. indien reserveren klikt mag het nog niet van de stock worden afgetrokken maar moet bij volgende berekeningen wel rekening worden gehouden dat dit niet een 2de keer kan worden gereserveerd of gezaagd.... Ik zou bijgod niet weten hoe er aan te beginnen ik hoop dat iemand me op weg kan helpen....of iets verder dan op weg....:shocked:

Alvast bedankt

Wat betekenen de waardes op de 1e rij?
Wat zijn de getallen in de C-kolom?
M.a.w. hoe moet ik dit tabel lezen?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

wat meer uitleg

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WDBPBLFS4R8Y.xlsm

bestand is lichtjes aangepast buiten vorige...

ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen..... (maar worn niet makkelijk)

Op blad 2, kolom B= vorm van het materiaal (rond, vierkant,... ) kolom C is het materiaal, (staal, aluminium, inox en dergelijke)...D is de maat (vb rond diameter5)

de waarden in rij 1startend vanaf kolom E tot.... zijn de lengtes die in stock liggen, in dit geval liggen er stukken van: 300mm, 220mm, 500mm en zo verder...

hieruit moet worden gezocht wat kan worden gebruikt zoals ik eerst al had uitgeleg,
ik geef klein voorbeeldje als je in tab1 alles invult en op de knop klikt moet hij in blad 2gaan zoeken wat kan dienen dus als we stukken van 230mm nodig zouden hebben kan uit 300mm->1st; 220mm->0st; 500mm 2st.

Na de controle zou ik dan willen kunnen kiezen tussen reserveren of "zagen"....
Ik hoop dat dit al wat duidelijker word alvast bedankt voor je moeite!!!!!!!!!!!

In de bijlage een probeersel, deze moet je nog verder bewerken.

Er staan 2 materiaal lijsten in CK 45-5 en CK 45-14, de andere moeten nog toegevoegd worden.
Als ik van deze materialen wat nodig ben zet hij er bij de selectie reserveren. een reservatie op en staan ze in het blad RESERVATIES.
Bij de selectie ZAGEN haalt hij ze direct van de voorraad af en plaatst ze in het blad Zagen.
is er niet genoeg van het materiaal op voorraad dan krijg je hier een melding van.
In de materiaallijsten kun je in cel I7 het bestel nivo neer zetten, zodra je daar onder komt geeft hij aan dat er nieuw materiaal besteld moet worden.

Bekijk bijlage STOCK GRONDSTOFFEN.xlsm

He,

Ik wist dat ik bij u moest zijn met dit project!!! ;-) alvast bedankt om er de tijd voor te nemen. Ik heb het gouw eens bekeken en het princiepe klopt alvast. Wat ik nu eerst en vooral ga doen is een lijst maken met alle materiaasoorten, vormen en zo zodat je eens een beeld krijgt van de hoeveelheid want ik denk per soort een tab dat dat niet zal lukken.
je hebt rond, vierkant dan heb je daaronder ruw, H7, H9 en nog paar soorten (dit gaat over de nauwkeurigheid van afwerking) qua soorten heb ik er een stuk of 15 denk ik dus vb, inox303--rond, h7 of st vierkant ruw.... ik werk het eens goed uit.
wat er ook nog zou inmoeten is uit reservaties zagen (per taak) dus Vb taaknummer 2222 uit reservatie als gezaagd zetten dat alles ineens word afgetrokken ... Ik dank je alvast en tot deze week eens!!!!

Update

Geachte, Ik heb eens nagedacht over de opbouw en vormgeving...
Ik zal tab per tab overlopen....
INGAVEBLAD=perfect!!
WERKOPDRACHT snap ikniet goed wat de functie is? zijn dit ingaves die worden bewaard ofzo?
MATERIALENLIJST== deze zou ik willen weg doen als dit kan (ik kom hier straks op terug)
RESERVATIES= ziet er ook goed uit zou hier enkel nog een functie in willen waar ik kan rechtstreeks gereserveerde items als gezaagd doogvoeren (per taaknummer, niet per stukje)
ZAGEN= ziet er ook goed uit is een perfecte afdruk dien naar de zagerij kan.
CK45 hierin zou dan ALLE vormen en afmetingen van het materiaal in EEN tab moeten worden gezet (als dit mogelijk is) Wat dan wel moeilijk word is de functie "bestel voorraad" (waar ikzelf niet aan gedacht had maar die ik er toch graag wil in houden)

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SIQMOUCUGRIX.xlsm

Ik hoop dat mijn uitleg wat duidelijk is, dit is een hele kluif en gaat mijn petje teboven....Ik was tot over paar maand totaal leek wat VBA betreft maar heb hier al veel geleerd!!! Bedankt hiervoor!!!!

Ps in een van mijn andere vragen heb ik een bestand na 10 min geopend automatisch laten opslaan en sluiten (dit om het delen op meerdere pc s makkelijker te maken dat het niet constant ergens open staat)
Nu zou ik deze timer willen laten detecteren als er in gewerkt word en dan zou die moeten worden gereset dus zodat je zolang je werkt niet kan worden gesloten en de timer start van zodra je er niet meer in werkt)

De werkopdracht was bedoeld om uit de RESERVATIES per taaknummer een zaagopdracht te maken en deze dan van de voorraad af te halen en de reservatie op te heffen (hier was ik nog mee bezig)
De materialen lijst is bedoeld om alle soorten materiaal neer te zetten, deze ben je nodig om lijsten te maken voor het INGAVEBLAD. (hier kan ook het overzicht van de bestel voorraad komen, kun je in 1 oogopslag zien wat er van alle materialen nog op voorraad ligt)
Ik hou toch nog even vast aan mijn insteek om alle materialen een eigen werkblad te geven, Ik zat namelijk te denken aan een werkblad waar je de voorraad kunt bij vullen, en dan is het eenvoudiger om alles per werkblad te hebben. (deze werkbladen kunnen eventueel verborgen worden, zodat het overzicht er netjes uitziet)

Graag zou ik nog wel een overzicht willen hebben van de materialen die gebruikt gaan worden (hier kan ik dan rekening mee houden)

Zo snap ik wat je met werkopdracht naartoe wou! en lijkt me goed.Als het kan met een soort verborgen "database" voor berekenen en invoer kan het wel in aparte tabs. Hou er rekening mee dat er altijd materialen zullen moeten kunnen worden toegevoegd en verwijderd. Ik zal eens "korte" opsomming geven
SOORTEN MATERIAAL: inox303 inox304 inox316 st52 st37 ck45 etire decolteer 42cr 34cr alusi1 alusi05 alupb pom pvc hdpe brons messing koper... dit is zo wat me eerst te binnen schiet.
VORMEN: rond ruw, rond h7, rond h9, rond getrokken, rond geslepen,....vierkant ruw, getrokken, blank,....en nog wat die later zullen worden toegevoegd
afmetingen rond 5-600 per 5 oplopend
vierkant 6-150 per 5 oplopend diet is voor ieder materiaal appart wat verschillend.

Dit zal een bom aan gegevens worden vrees ik.

Snap je ook wat alles betekend?? mss wel handig als je dit verder uitwerkt??

bedankt alvast, mocht ik wat kunnen terug doen voor je... ( t enige waar k ix van ken is muziek... )

ik zal kijken of ik site vind waar alle beschikbare materialen in verschillende vormen op staan

bijkomend

Wat ik ook nog in gedachten heb is voor alle items een locatie toe te kennen zodat we precies weten waar alles ligt?
Na elke zaagopdracht zou je dan moeten kunnen kiezen uit (terug op locatie, nieuwe locatie of verwijderen)
Begrijp je wat ik bedoel? ik zou dan onze rekken nummeren mat A-Z rij 1-... zo is alles makkelijk vindbaar.

Waar ik nog aan dacht is om met een zoekfunctie te werken die in de reservaties zoekt op taaknummer zodat de persoon die zaagt kan kijken voor een bepaalde taaknummer welke stukken er moeten uit welke items worden gezaagd

Ik weet niet of het mogelijk is maar.......

Alvast bedankt

Ik zat nog te wachten op een lijst met materiaal gegevens...

In de bijlage het bestand met de mogelijkheid om een locatie te geven of een locatie wijzigingen door te voeren, zoekfunctie in werkblad zagen en reservaties, een wis functie om een artikelnr. te verwijderen.
Het materiaal wordt nu per materiaal soort op een werkblad gezet, bv. werkblad CK 55 met daarop rond, plat vierkant, 5, 10, 15 enz enz.

Voeg maar eens wat materialen toe om hem te testen..

Ik moet alleen nog de mogelijkheid inbouwen om reservaties terug te zetten of te verwijderen uit de voorraad.
Bekijk bijlage STOCK GRONDSTOFFEN.xlsm

Beste,

Volop aan het teste, ziet er alvast schitterend uit, vraagje waarom als ik een materiaal toevoeg komt er dan in de lijst -1, -2 , -3 achter?

Heb ook paar materialen bij gevoegd, St52 rond 150 maar bij het ingaveblad vind hij deze niet ofwel doe ik iets verkeerd...

Is er ook een mogelijkheid voor de vormen vast te gaan leggen zodat we niet met verschillende benamingen voor het zelfde materiaal gaan zitten (ik denk aan St52,st52 ST.52) dat we bij ingave van materiaal een keuze krijgen van de reeds bestaande, ofwel een nieuwe ingeven,en dit dan zelfde voor de vormen.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3I8Q4VLUIQIY.xlsm

nog iets

wat hij ook niet neemt is als je bv als vorm rechthoek ingeeft en dan in plaats van 1waarde (10) 2afmetingen van de rechthoek wil geven bv 10x10 dan geeft hij ook een fout

groeten

De -1, -2, -3 komen er achter te staan om een uniek artikelnummer te krijgen.
Bij een locatie wijziging moet hij immers het juiste artikel wijzigen en niet allemaal (als er meer stukken zijn van het zelfde materiaal).
Dit ben je ook nodig voor degene die het materiaal moet zagen, als er meerdere stukken liggen van het zelfde materiaal maar met verschillende lengtes, wil je dat hij de juiste lengte pakt.
De rest van je vragen zal ik vanavond even uit zoeken...

Ok dat is inderdaat juist!! goed gezien!

bedankt. geen haast bij ben al zeer tevreden met je hulp,

nog vraagje hoe kan je de knoppen die je zelf aanmaakt deftig uitlijnen?? bij u staan die allemaal mooi op eenzelfde rij

Het uitlijnen doe je door rechts te klikken op de knop, en er vervolgens links op te klikken, hierna kun je de knop verschuiven.

BESTE JAN,
dit projectje heeft een hele tijd stil gelegen door dat het hier geweldig druk was, zou je het zien zitten om mij er terug mee verder te helpen indien mogelijk? ik zou nu graag de verschillende materialen ingeven ck45--42cr--st52... kan u dit nog even uitleggen hoe ik dit juist kan doen?
kan ik bv eerst alle materialen ingeven, en dan per materiaal de verschillende vormen? of moet ik in het blad materiaal toevoegen echt elk item appart gaan ingeven?? dit zou een gigantisch werk zijn... kan ik ergens aan de apparte tabs van vb ck45 en er dan verschillende vormen ingeven?

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-EWDQKMP47SKD.xlsm

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-EWDQKMP47SKD.xlsm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan