• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vba-code voor verwijderen Check box

Status
Niet open voor verdere reacties.

Revolutionary

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2009
Goedemorgen helpers,

Ik heb 2 excelbestanden met ieder een paar honderd check boxen (dat zijn van die vakjes die je kan aan- en uitvinken). In het eerste bestand wordt iedere week een aantal van die check boxen aan- en uitgevinkt en in het tweede excelbestand staat een macro die deze check boxen uit het eerste bestand overneemt. Nu deze 2 bestanden een week in gebruik zijn valt me op dat het 2e bestandje enorm groeit in bestandsgrootte (nu al bijna 7Mb, terwijl bestand 1 maar 90Kb is) en ik kwam er vandaag achter dat dat waarschijnlijk komt doordat de oude check boxen niet verwijderd worden, maar dat de nieuwe check boxen steeds over de oude boxen gezet worden. Met andere woorden, wanneer ik bijvoorbeeld een nieuwe checkbox handmatig verwijder staat er nog een oude checkbox onder.

Nu is mijn vraag of ik in VBA een regel kan opnemen die steeds eerst alle oude check boxen verwijderd uit het 2e bestand. Ik zou ze steeds 1 voor 1 kunnen verwijderen, maar dat is geen doen omdat het om een paar honderd gaat. De VBA-code voor het verwijderen van 1 check box is:

Code:
ActiveSheet.Shapes("Check Box 4003").Select
Selection.Delete

Weet iemand hoe ik deze zin kan veranderen, waardoor alle checkboxen verwijderd worden?

Alvast bedankt!

Tim

Werkt dit?

Code:
Dim sh As Shape
For Each sh In ActiveSheet.Shapes
sh.Delete
Next sh

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie RoCompy87:thumb:

De vba-code werkt, dat scheelt mij een hoop programmeerwerk:D

Heel erg bedankt!

Ik zet deze topix op opgelost

Ik heb deze topic toch weer heropend, omdat er net achter kom dat de buttons die ik heb gemaakt voor de macro's ook worden verwijderd... Blijkbaar vallen deze buttons ook onder "Shapes"...

Is het mogelijk om de vba-code nog iets aan te passen zodat de check boxen wel verwijderd worden maar de buttons voor de macro's niet?

Tim

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden voor het verwijderen van de buttons. Ik plaats in tabblad 2 dezelfde buttons en ik vul de macro aan met een vba-code die deze buttons uit tabblad2 kopieert en plakt in tabblad1 waar de buttons zojuist verwijderd zijn.

Deze oplossing verdient weleenswaar niet de schoonheidsprijs, maar hij werkt wel:)

Dus topic ga ik weer op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan