Voordat je begint met het maken van een rapport zal eerst je databaseontwerp in orde moeten zijn en daar schort het nog aan. Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe database onder ogen krijg, is naar de realties kijken (een Access database is immers een
relationele database). Dan constateer ik dat er helemaal geen relaties aanwezig zijn.
Ook het maken van de relaties die nodig zijn, kunnen niet gelegd worden omdat de gegevens type niet overeenkomen. Dit speelt bij Categorie, Relatie en Type. In de betreffende tabellen is de sleutel een (numerieke) Id. Dan moet het overeenkomende veld in de tabel Inkomsten en Uitgaven ook numeriek zijn. Voor die drie velden is dat niet zo: het zijn tekstvelden.
Zie onderstaand plaatje voor de relaties die ik wel heb kunnen leggen.

Er zijn nog wat andere opvallende dingen.
Het formulier Opvragen Alle Gegevens bevat alleen niet-afhankelijke velden. Het formulier heeft dan ook geen recordbron nodig (hier ingesteld op Q gegevens), er worden op het formulier geen gegevens uit tabellen getoond.
In de code onder de knop Filter (gevalletje AI????) bouw je een string op waarmee je het rapport filtert. Je hoeft in de query (Q Gegevens) daarom niet te verwijzen naar het formulier om parameters mee te nemen.
Als bovenstaande zaken op orde zijn praten we verder.