VBA codes

JacobCats

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Ik gebruik Access 2007-2016
Ik ben bezig met het begrijpen van VBAcodes en gebruik hiervoor de handleiding Access voor beginners Hoofdstuk 6.

Ik heb een testbestand gemaakt.
De met de wizard gemaakte knoppen werken.
Wanneer ik (formulier in de ontwerpfase) nu rechtsklik en verder ga naar Gebeurtenis opbouwen kom ik niet in het VBAscherm maar in het Macroscherm terecht. Ik kan nu niet verder
Vraag: waar gaat het mis?

Zie bijgaande bestanden

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-02-17 134555.png
    Schermafbeelding 2026-02-17 134555.png
    40,8 KB · Weergaven: 9
  • Test.zip
    Test.zip
    782,2 KB · Weergaven: 3
  • Testkopie.zip
    Testkopie.zip
    684,1 KB · Weergaven: 3
waar gaat het mis?
Er gaat niet echt iets mis, maar de wizards maken nu eenmaal macro's en geen vba.
Als je met vba wilt werken moet je dat meteen doen en geen wizards gebruiken. Je kan een macro ook omzetten naar vba. Zoek daar even naar op internet.

Blijkbaar kent Peter de workaround niet :). Tot de introductie van het accdb format werkte Access in het MDB format. En in dat format maak je macro's in... VBA. Als ik lui ben, of snel wil werken, dan begin ik een database in het mdb format, maak vervolgens alle (standaard)knoppen die ik nodig heb, en zet vervolgens de database om naar accdb. Dan heb je alle knoppen keurig in VBA staan.

Als je een knop wilt bewerken, dan klik je bij de betreffende gebeurtenis op de knop net drie puntjes. Dan zie je ofwel de macro die je kan aanpassen, ofwel de optie <Gebeurtenis opbouwen>. Die laatste zou je altijd naar het VBA venster moeten leiden. Heb je de knop met een macro gemaakt, dan is de VBA uiteraard leeg.

Nog een tip: in de Opties kun je aangeven dat je altijd VBA procedures als standaard optie wilt gebruiken. Dat zou ik zeker aanzetten als ik jou was.

Terug
Bovenaan Onderaan