• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA - ComboBox vullen + Exporteren naar tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerjan87

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2016
Berichten
8
Dag Iedereen,

Ik ben een UserForm aan het maken welke straks automatisch een tabel gaat vullen. Nu loop ik vast op een ComboBox. De items die hierin geselecteerd moeten worden komen van een sheet. Mijn probleem ook omschreven in bijgevoerde excel.

Met behulp van de Userform kan een tabel (op blad 2) gevuld worden. In de Userform is een ComboBox waar een item geselecteerd moet worden. De items die geselecteerd moeten kunnen worden staan in de tabel van blad 1. In de ComboBox moet staan het nummer en de naam (kolom C & D). De indeling is een vaste waarde en hoeft niet in de ComboBox te worden weer gegeven maar moet uitlijdelijk wel in de tabel op blad 2 staan. Kort gezegd moet het nummer en naam worden gecombineerd, gecombineerd te kiezen zijn in de combobox, weer worden gescheiden en worden getransporteerd naar de tabel in Blad 2 inc de indeling. Oplossing graag in VBA. De invoer tabel op blad 1 voor de ComboBox moet altijd aanpasbaar blijven zodat ik makkelijk de te selecteren waarden in de ComboBox kan aanpassen.

Probleem:
- Invullen van de combobox naar waarde op blad 1;
- Nummer en naam gecombineerd te zien in de combobox maar worden weer gescheiden geëxporteerd naar de nieuw tabel op blad 2.

Hopelijk ben ik duidelijk en kan iemand mij de oplossing delen.
Iedereen alvast bedankt voor de genomen moeite!

Gerjan



Bekijk bijlage Vraag - Gbnr. in Combobox.xlsm
 
named range gebruiken

Gerjan,

Geef de gegevens die je in je combobox wil een naam. Dat wil zeggen: selecteer de lijst met gegevens en kies met rechter muisknop naam definiëren. Noem deze rij dan bijvoorbeeld "nummers".

ga daarna naar je userform in visual basic en klik op je combobox. Bij de eigenschappen van de combobox staat een vakje "ROWSOURCE"

Als je hier nu "nummers" intikt, zal je combobox deze lijst gebruiken.

Gr.

Sjon
 
Dag Sjon,

Bedankt voor je mee denken:thumb:. Was niet bekend met deze oplossing,weer wat nieuws geleerd.

Zoals ik het doe zie ik dat je dan echter maar 1 kolom kan selecteren. Ik wil graag dat er meerdere kolommen worden gecombineerd worden en in de ComboBox komen. Op zich zou dat ook in de sheet zelf kunnen maar zou dat graag verwerken in VBA.

Weet je of iemand anders toevallig hoe dit te verwerken in VBA. En ook hoe deze gegevens gescheiden weer weer te laten geven in de tabel van blad 2?
 
Voor het vullen van de combobox
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
  ComboBox1.List = Blad1.Cells(2, 3).CurrentRegion.Offset(1).SpecialCells(2).Value
End Sub

Voor het wegschrijven
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
With ComboBox1
  If .ListIndex > -1 Then Blad4.Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 4) = Array(TextBox1, .Column(0), .Column(1), .Column(2))
End With
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan