En indien ik daarmee mijn huidige database, waar ik best wel trots op ben, misschien stabieler of professioneler kan maken dan geeft dat mij veel voldoening.
Een database wordt zelden stabieler van programmeren; stabiliteit komt door het fundament van de database: tabellen en Relaties. Ik maak eerder mee dat de db
minder stabiel wordt van programmeren. In ieder geval wel kwetsbaarder. Het vergroot de kans op vastlopen. Maar laat dat je niet weerhouden

. Inderdaad is er niks mis met leren, en met (Access)databases kun je heel snel leuke dingen doen die zonder programmeren niet, of een stuk lastiger zijn. Of dat je database 'professioneler' maakt, is dan natuurlijk altijd nog maar de vraag. Een 'professionele' Access database is in mijn ogen een database die snel en stabiel werkt, en waar een (of meerdere) gebruiker(s) makkelijk en snel mee kunnen werken waarbij de kans op fouten (door de gebruiker) tot een minimum zijn teruggebracht. Een programma met een perfecte workflow, waarin de gebruiker zonder problemen mee kan werken.
Dat is nog best lastig; ik heb nog niet zo lang geleden een database voor het werk gemaakt waarvan ik dácht dat de gebruiker daar zonder fouten te maken doorheen kon lopen, maar ik kwam toch van een vrij koude kermis thuis: het bleek dat de gebruiker heel anders over de verschillende schermen dacht dan ik. En dat ze dingen deden die ik in eerste instantie niet had voorzien, en die (voor mij) ook totaal onlogisch waren om te doen. En waardoor er dus behoorlijke foute data in de database terecht kwam. Ondanks dat ik het systeem behoorlijk had dicht getimmerd. Als ontwerper/programmeur ben je soms geneigd teveel uit te gaan van de 'happy flow' waarbij de gebruiker
nooit een fout maakt, en hij/zij dus netjes alle noodzakelijke schermen in vult. Uiteindelijk ben ik veel meer tijd kwijt geweest om het systeem wél waterdicht en foolproof te maken, dan met het opzetten van de onderliggende structuur.
De vraag of het nodig is om een database 'stabieler en professioneler' te maken kun je alleen beantwoorden als je het
doel van de database weet, en de
doelgroep. Maak ik een database puur voor eigen gebruik, dan ziet die er echt wel anders uit (zowel qua smoel als qua onderliggende techniek) dan wanneer ik hem voor iemand anders maak. In beide gevallen kan ik zeggen dat de database stabiel en professioneel is; in het eerste geval ben ik zelf de gebruiker en weet ik echt wel wat ik aan het doen ben. In het tweede geval weet ik dat niet, en zorg ik ervoor dat de gebruiker geen (of zo min mogelijk) fouten kan maken. Beide gebruikers zijn dan, als het goed is, even gelukkig met het product

.
Ik zou zeggen: begin eens met de Access cursus in de handleidingen sectie door te nemen; dan heb je al een aardig handvat waarop je kunt voortborduren. De link staat al in #2.