• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA: dynamische verwijzing naar brondatabestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

roeldahool

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Eentje voor de afdeling moeilijke vragen:

Situatie:
Ik ben in Excel bezig met het maken van een bestand (overview.xls) dat bij één druk op de knop met behulp van een macro data ophaalt uit een ander excel bestand (source data.xls) dat in dezelfde map staat. De macro's wil ik bij voorkeur onderbrengen in een persoonlijk macro workbook (personal.xls) om de grootte van overview.xls niet uit de hand te laten lopen (het aantal op te nemen macro's is namelijk enorm!) Het bestand personal.xls wordt tevens ondergebracht in dezelfde map.

Probleem:
Wanneer ik de map met de 3 bestanden overzet op een memorystick en elders open, dan werken de macro's niet meer.

op dit moment wordt de verwijzing naar het brondatabestand in VBA als volgt gedaan:

Range("S17").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = _
"='[source data.xls]Specialty products overview.1'!R35C4"

Maar die werkt dus niet.

Ik heb gezocht op dit forum en vond het volgende:
http://www.helpmij.nl/forum/archive/index.php/t-248179.html

Maar daar kan ik bij het management niet mee aankomen (die gaan het bestand gebruiken). Als zij bij elk bedrijf waar ze langs gaan met de bestanden eerst nog van alles moeten instellen dan hebben ze er niks aan.

Wie-oh-wie helpt mij aan de code voor een dynamische verwijzing zodat de betstanden overal gebruikt kunnen worden.........?? :thumb:

Waarom gebruik je eigenlijk linken naar de data? Is de data "hard" wegschrijven in de overview file niet wenselijk? Mijn ervaring leert dat verwijzingen naar andere bestanden binnen Excel wel werkt, maar dat je toch uit je doppen moet kijken om geen fouten te maken.

Wat ik meestal in zulke gevallen doe, is ee mapping sheet aanmaken. Hierin zet ik de broncel en doelcel in. Vervolgens loop ik door deze mapping en wordt met relatief simpele code de nodige gegevens overgehaald. Een ander voorbeeld van deze methode is het feit dat wijzigingen aan "mapping" eenvouding en makkelijk kunnen gedaan worden.

De opzet om de macro's in een ander bestand onder te brengen kan soms handig zijn, maar in dit geval (voor zover ik het plaatje ken en begrijp) is dat een overbodige zaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan